محتوای خبری دانشکده بهداشت

اقدامات پیشگیری از کرونا

پاسخ به پرسش برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن لباس‌های بیمار چه توصیه‌هایی می شود

دانشکده بهداشت و موسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه راهنمای (پاسخ به پرسش برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن لباس های بیمار چه توصیه‌هایی می شود) را منتشر کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، تمیز کردن به معنی برداشتن میکروب‌ها، آلودگی‌ها و ناخالصی‌ها از سطوح است‌. در این فرایند، میکروب‌ها کشته نخواهند شد، بلکه تعداد آن‌ها کاهش یافته و خطر انتشار آن‌ها کاهش می‌یابد. ضدعفونی کردن به معنی استفاده از مواد شیمیایی خاص برای کشتن میکروب‌ها است. سؤالی که در این باره ممکن است پرسیده شود این است که لباس های فرد مبتلا به ویروس کرونا چگونه باید تمیز و ضدعفونی شود؟
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های امریکا و سازمان بهداشت جهانی در مورد تمیز کردن و ضدعفونی لباس های فرد مبتلا به ویروس کرونا موارد زیر را پیشنهاد می کند: 
قبل از شروع به تمیز کردن، ماسک جراحی و یک جفت دستکش پوشیده شود. از لمس صورت و چشم ها در طول تمیزکاری خودداری شود.
پنجره ها به منظور تهویه باز نگه داشته شوند.
از پرتاب کردن لباس‌ها خودداری شود. از ماشین لباس شویی و شوینده مناسب و ترجیحا آب داغ برای شستن استفاده شود. شستشو با آب داغ 70 درجه سانتی گراد و شوینده برای حداقل 25 دقیقه توصیه می شود. اگر شستشو با آب دمای کمتری صورت می گیرد از ماده شیمیایی مناسب برای دمای پایین و با غلظت مناسب برای شستشو استفاده شود.
هنگام خشکشویی لباس ها (برای مثال در بیمارستان) تنظیمات به گونه ای انتخاب شوند که گرم ترین آب برای شستشو استفاده شود. لباس های کثیف که در تماس با یک فرد بیمار بوده را می توان با لباس های سایر افراد شستشو داد. چرخ دستی یا هر وسیله ای که برای حمل و نقل لباس های شستنی استفاده می شود طبق دستورالعمل های مذکور تمیز و ضد عفونی شود.
هنگام شستن یا قرار دادن لباس ها در ماشین لباس شویی از تکان دادن آنها خودداری شود تا از پراکنده شدن ویروس های احتمالی موجود بر سطح آنها جلوگیری شود.
در صورتی که امکان شستشوی لباس ها بلافاصله پس از در آوردن آن وجود ندارد، در سبد لباسی که درون آن پلاستیک هست قرار گیرند. در این صورت در طول زمانی که میزبان زنده وجود ندارد ویروس ها از بین می روند. حتی اگر البسه آلوده به ویروس ها باشند، تنها در صورتی بیماری اتفاق می افتد که دست ها به لباس آلوده مالیده و سپس دهان، چشم و بینی با آنها لمس شود.
اگر افراد هنوز برای تشخیص ویروس کرونا آزمایش می دهند، وسائل شخصی و سایر وسائل مورد استفاده آنها مانند بالش، تشک، فرش و کوسن تا زمانی که عفونت آنها پایان یابد مورد استفاده قرار نگیرد.
سطل ها با خیساندن در ماده ضد عفونی کننده یا محلول سفید کننده ضد عفونی شوند.
پس از تکمیل تمیزکاری و ضدعفونی، دستکش ها در آورده شده و دست ها با آب و صابون شسته شوند.
ماسک جراحی برداشته شده و مجددا، دست ها با آب و صابون شسته شوند.
دستکش ها و ماسک در کیسه های زباله یا پلاستیک های دو لایه  دور انداخته شوند.
استفاده از دستکش یکبار مصرف و ماسک مناسب هنگام تمیزکاری و ضد عفونی کردن ضروری است. برای شستن ملافه های تخت، پوشش بالش ها، پتو، پرده ها و لباس ها از ماشین لباس شویی و شوینده مناسب و ترجیحا آب داغ  استفاده شود. شستشو با آب داغ 70 درجه سانتی گراد و شوینده برای حداقل 25 دقیقه توصیه می شود. 
 
نسیبه  جلالوند
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *