محتوای خبری دانشکده بهداشت

اقدامات پیشگیری از کرونا

پاسخ به پرسش برای پیشگیری از ابتلا به کووید 19 در محیط‌های کار چگونه از خود مراقبت کنیم

دانشکده بهداشت و موسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه راهنمای (پاسخ به پرسش برای پیشگیری از ابتلا به کووید 19 در محیط های کار چگونه از خود مراقبت کنیم) را منتشر کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، با توجه به بازگشایی اکثر مشاغل و محیط های کاری ممکن است برخی افراد نگرانی هایی در خصوص حاضر شدن در محل کار خود داشته باشند. در چنین شرایطی اگر بخواهیم با حفظ سلامت خود و دیگران در محل کار حاضر شویم، تمام کارفرمایان و کارکنان، باید سهم خود را برای مقابله با این بیماری انجام دهند و آمادگی لازم را در این زمینه داشته باشند و تمهیدات لازم در این خصوص در نظر گرفته شود. بنابراین چگونه می توان در محل کار حاضر شد بدون اینکه به بیماری مبتلا شد؟
محل کار مکانی است که افراد ساعت‌های زیادی را در آن می‌گذرانند و احتمالا با افراد زیادی نیز سروکار دارند. با توجه به این‌که تماس با سطوح آلوده و یا تماس مستقیم با افراد بیمار و یا مشکوک به بیماری کووید 19 از راه های اصلی انتقال این ویروس است، برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به کووید 19 باید برخی نکات و توصیه های بهداشتی رعایت شده و یا سعی شود در محل‌های کار به اجرا گذاشته شود. از جمله این نکات، اطمینان از این مسأله است که محل کار افراد تمیز و بهداشتی باشد. سطوح (مثل میزها) و اشیا (مثل تلفن و کیبوردها) باید به طور منظم با ضدعفونی کننده ها پاک شوند. چون دست زدن به سطوح آلوده توسط کارکنان و مشتریان، یکی از راه های اصلی پخش ویروس کرونا است و باید تمهیداتی برای تمیز و ضدعفونی کردن این سطوح به طور مرتب در نظر گرفته شود. شرایط شستشوی منظم و کامل دست ها با آب و صابون و یا استفاده از ضد عفونی کننده های با پایه الکی (70درصد) در محیط های کاری فراهم شود و افراد باید پیوسته این کار را انجام دهند. نصب پوستر در محل کار در ارتباط با شستشوی صحیح دست ها و رعایت بهداشت تنفسی، اطمینان از پر بودن ظروف مایع دستشویی و یا سایر مواد ضدعفونی‌کننده از دیگر نکاتی است که نباید فراموش شود. دست ندادن و روبوسی نکردن با همکاران و دیگر افراد، رعایت حداقل فاصله اجتماعی (یک تا دو متر)، عدم تماس دست با دهان، بینی و چشم و نیز عدم استفاده از وسایل مشترک (مانند خودکار، صندلی، کیبورد و...)، مواد خوراکی مشترک (مانند قند و ...) و ظروف مشترک (مانند لیوان و...) از دیگر مواردی است که باید در محل های کاری رعایت شود. نکته مهم دیگر، رعایت بهداشت تنفسی است، بدین منظور کلیه کارکنان باید از ماسک های تنفسی در محل کار خود استفاده کرده و از کارفرمایان و کارکنان خواسته شود تا از وجود ماسک های تنفسی و دستمال کاغذی در محل کار و نیز وجود سطل زباله درب دار پدالی به منظور دفع بهداشتی این موارد اطمینان حاصل کنند. علاوه بر این نیاز است کارکنان همواره با بخش های بهداشت حرفه ای و ایمنی محل کار خود در ارتباط بوده  و به نکات توصیه شده از سوی این افراد توجه نمایند. در صورت بروز هر یک از نشانه های این بیماری هرچند به صورت خفیف، باید از حضور در محل کار اجتناب نمایند و کار خود را به صورت دورکاری انجام دهند. در صورتی که هر یک از کارکنان هنگام ورود به محل کار دارای علایم حاد تنفسی هستند، آن فرد را از سایر کارکنان جدا کرده و فورا به مراکز بهداشتی-درمانی بفرستند. در صورت نیاز به برگزاری جلسات نیز رعایت نکات زیر ضروری است:
- در صورت امکان کلیه جلسات به صورت آنلاین و یا با حداقل  افراد ممکن برگزار شود.
- در محل جلسه دستمال کاغذی، ماسک تنفسی و ضدعفونی کننده ی دست برای همه شرکت کننده ها تهیه شود.
- به شرکت کنندگان بگویید که اگر نشانه های بیماری را دارند، شرکت نکنند.
- شرکت کنندگان در جلسه حداقل دو متر از هم فاصله داشته باشند.
- در صورت امکان پنجره ها و درها را باز کنید تا محل جلسه از تهویه مناسب برخوردار شود.
 
به منظور حفظ سلامت خود و دیگران در محل کار نکات زیر بایستی رعایت شود:
- تمیز و بهداشتی بودن محل کار
- رعایت بهداشت تنفسی و استفاده از ماسک
- رعایت بهداشت دست ها، شستشو و ضدعفونی کردن صحیح و مرتب دست ها
- ضدعفونی کردن کلیه سطوح (مانند میز، کیبورد، تلفن و...) و عدم استفاده از وسایل مشترک مثل خودکار، مواد خوراکی و ظروف مشترک (قند و لیوان)
- عدم تماس با چشم، دهان و بینی، رعایت حداقل فاصله فیزیکی و دست ندادن و یا روبوسی نکردن با همکاران و دیگر افراد
- ماندن در خانه در صورت داشتن علایم بیماری هرچند خفیف
- توجه به نکات توصیه شده از سوی بخش بهداشت حرفه ای 

 

نسیبه  جلالوند
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *