محتوای خبری دانشکده بهداشت

گفتگو با دکتر علی اردلان دانشیار دپارتمان سلامت در حوادث و بلایا دانشکده بهداشت

دکتر اردلان گفت: علاوه بر جایگاه کشوری و منطقه ای در زمینه سلامت در حوادث و بلایا توانسته ایم در حوزه بین المللی با ایجاد همکاری های گسترده جایگاه شناخته شده ایی را بدست آوریم.

تاریخچه و مختصری از فعالیت های دپارتمان سلامت در حوادث و بلایا را شرح دهید.
در واقع دپارتمان سلامت در حوادث و بلایا تجربه پژوهشی و آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران از زلزله بم است. در آن زمان من جهت انجام تحقیقاتی از طرف انستیتو تحقیقات بهداشتی به بم اعزام شدم و یکی از درس آموخته های خیلی مهم این بود که مدیریت بلایا نیاز به علم  و دانش دارد. یعنی نیاز به یک فرد متبحر با دانش کافی و داشتن شواهد پژوهشی و علمی برای رسیدن به اهداف تعیین شده و  خدمات بهتر و موثرتر، در نتیجه این دپارتمان ایجاد شد. 
 از مهمترین اقدامات این دپارتمان، بعنوان اولین نمونه ملی و منطقه ای، طراحی و تاسیس برنامه MPH حوادث و بلایا (از سال 1386)، طراحی و تاسیس دوره PhD سلامت در حوادث و بلایا (از سال 1389) و دوره های تکمیلی دیگر و در انتها برگزاری دوره بورد حوادث و بلایا و همچنین توسعه آن به دیگر دانشگاه های کشور است.
 
با گذشت یک دوره از فعالیتهای دپارتمان فکر می کنید در حال حاضر این دپارتمان در چه جایگاهی قرار دارد. 
جایگاه را بر اساس اثری که دپارتمان در کشور گذاشته است باید ارزشیابی کرد این دپارتمان  معتبرترین دپارتمان آکادمیک در زمینه سلامت در حوادث و بلایا در سطح منطقه مدیترانه شرقی و یکی از معتبرترین مراکز در این زمینه در سطح بین المللی است. 
در واقع حمایت های دکتر مصداقی نیا معاون اسبق وزیر بهداشت و رییس سابق دانشکده بهداشت نقش اساسی را در زمینه ادغام مدیریت خطر بلایا در نظام شبکه بهداشتی درمانی کشور که در واقع ترکیبی از یک کار کلاسیک آموزشی و پژوهشی در عرصه است ایفا کرد و این کار ارزشمند باعث افتخار بزرگی برای دپارتمان شد.    
  
در حال حاضر به اهداف و آرزو های خود رسیده اید؟ و چه کارهایی باید انجام شود تا به اهداف خود دست یابید. 
آرزو دینامیک است و یستگی به این دارد که چه فرآیندی را طی کرده و به چه نتیجه ایی رسیده باشد. از روز ابتدا چشم انداز این بوده است که ما بتوانیم بعنوان یک مرجع علمی شناخته شده جایگاهی کسب کنیم، که خوشبختانه این اتفاق رخ داده است. همچنین علاوه بر جایگاه کشوری و منطقه ای توانسته ایم در حوزه بین المللی با ایجاد همکاریهای گسترده جایگاه شناخته شده ایی را بدست آوریم و در هر جایی که بحث از حوادث و بلایا باشد نام دانشگاه، دانشکده و این دپارتمان همو اره مطرح است و تجربیات علمی این دپارتمان در برنامه های جدید سازمان های بین المللی در حال بهره برداری است. 
البته این دستاورد ها مربوط به گذشته است و در حال حاضر با توجه به حوادث گوناگونی که در منطقه رخ داده است نیاز مبرم است تا یک کار منظم و منسجم در سطح دانشگاه ها با همکاری وزارت بهداشت شکل گیرد که علاوه بر حفظ جایگاه فعلی بتوانیم بعنوان یک مرکز مرجع رسمی که با سازمان جهانی بهداشت تعاملات دارد بیش از بیش همکاری داشته باشیم و این مهم فقط با حمایت های اداری و پشتیبانی در سطح دانشگاه و وزارت بهداشت میسر است .
 
با توجه به تجربه های بین المللی شما در خصوص رویکرد های غالب در حوزه حوادث و بلایا در این خصوص توضیحاتی بفرمایید.
خوشبختانه وزارت بهداشت در خصوص حمایت حوزه  دانش و فناوری در کاهش خطر بلایا تاکید بسیار زیادی دارد.
 همچنین گروه مشورتی وجود دارد و من هم یکی از اعضا آن هستم و در آنجا نقشه راه دانش و فناوری برای کاهش خطر و بلایا برای کشور عزیزمان  تنظیم و تدوین شده است و امیدوارم که پس از بحث و تبادل نظر با دیگر سازمان ها به تصویب نهایی شورای هماهنگی سازمان برسد.
 و نکته مهم این است که نقش دپارتمان و دانشگاه، در شرایط فعلی منطقه ایی بسیار  حائز اهمیت است.  منطقه ما همواره  انباشته از بحران است بعنوان مثال کشور ما هر لحظه با یک زلزله می تواند شرایط بسیار دردناکی را تجربه کند و همچنین بحرانهای دیگری مثل یمن، عراق، سوریه و عدم ثباتی که در منطقه وجود دارد و ... باید دید که حوزه آکادمی ما برای پاسخ به این بحران ها چه آمادگی و نقشی دارد.
 این دپارتمان باید ضمن داشتن برنامه و آمادگی کامل بتواند با حمایت های مسئولان دانشگاه و دانشکده توان ظرفیت سازی خود را بیش از بیش افزایش دهد.
 
با توجه به جایگاه دانشگاه در حوزه  خطر بلایا، اگر شما اختیارات اجرایی بالایی داشتید چه اقداماتی انجام می دادید.
تاب آوری دانشگاه  را برای زلزله احتمالی در محدوده دانشگاه بررسی می کردم. ما توانسته ایم با حمایت و همکاری ستاد بحران شهر تهران کار های مطالعاتی و تحقیقاتی خوبی را در مناطق 22 گانه تهران انجام دهیم. و به استناد همین مدارک یکی از مناطق بسیار خطرناک منطقه  6 شهرداری تهران است که متاسفانه دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران در آن واقع شده و با وجود زیر ساخت های آموزشی و پژوهشی زیادی که در این منطقه اسقرار دارد بسیار نگران کننده است. 
درخواست ما این است که بررسی تاب آوری مجموعه بزرگ و غنی دانشگاه برای زلزله احتمالی در اولویت کارهای دانشگاه قرار گیرد. و طبیعتا دانشکده بهداشت با داشتن پتانسیل بالا علمی و پژوهشی می تواند این مهم را انجام دهد.
 
 
 
کلمات کلیدی
نسیبه  جلالوند - عکس
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند - عکس