محتوای خبری دانشکده بهداشت

گفتگو با شهناز نوری سرپرست کتابخانه دانشکده بهداشت

سرپرست کتابخانه دانشکده بهداشت گفت: کتابخانه دانشکده بهداشت یکی از کتابخانه های پیشرو در زمینه سیستم های اطلاع رسانی است.

با تبریک انتخاب شما به عنوان مسئول کتابخانه دانشکده بهداشت، لطفا خودتان را بیشتر معرفی بفرمایید.
بنده شهناز نوری کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی هستم. در تیر ماه سال 79 در کتابخانه دانشکده بهداشت با سمت کتابدار مشغول به خدمت شدم. از سال 86 علاوه بر خدمت در بخش های کتابخانه، ابتدا میز امانت و سپس در بخش فنی، به عنوان مدیر داخلی کتابخانه نیز انجام وظیفه کردم. در سال 81 و 96 به عنوان کارمند نمونه و در سال 96 به عنوان کتابدار برتر دانشگاه علوم پزشکی تهران معرفی شدم. به پیشنهاد دکتر محمدرضا پورمند مسئول وقت کتابخانه و موافقت دکتر اکبری ساری رئیس دانشکده، سرپرستی کتابخانه دانشکده بهداشت به بنده محول شد.

آیا کتابخانه دانشکده بهداشت وجه متمایزی با سایر کتابخانه ها دارد؟
کتابخانه دانشکده بهداشت یکی از کتابخانه های پیشرو در زمینه سیستم های اطلاع رسانی است. این کتابخانه همواره با یک برنامه ریزی مدون همگام با تحولات بروز کتابداری در سال های گذشته به موفقیت های چشمگیری دست یافته است. نخستین کارگاه های سیستم های اطلاع رسانی پزشکی در این کتابخانه به همت و پشتکار دکتر پورمند در سال 1373 برگزارشد، در این کارگاه ها علاوه بر اساتید و دانشجویان دانشکده بهداشت، هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران و جمعی از روسای بیمارستان ها و روسای سازمان ها و نهادهایی نظیر سازمان پزشکی قانونی داوطلبانه  در آنها شرکت داشتند. با ورود اینترنت به کشور کتابخانه دانشکده بهداشت افتخار برگزاری کارگاه هایی در آموزش و آشنایی ایمیل را در کارنامه خود ثبت کرده است.

 به نظر می رسد سال 73 نقطه عطفی در کتابخانه دانشکده بهداشت بوده، آیا این مسئله دلایل دیگری داشته است؟
در این سال آقای دکتر پورمند همگام با مسئولیتی که در کتابخانه مرکزی دانشگاه داشتند راهبرد و هدف گیری های مشخصی از فعالیت های کتابخانه معرفی کردند و یک برنامه منسجم را به ریاست وقت ارائه دادند و فرض ایشان اینطور بود که میتوان واقعا متفاوت بود و کتابخانه را از حالت ایستا خارج کرد. البته بنده در آنموقع هنوز در کتابخانه دانشکده بهداشت مشغول به کار نبودم . با ورود به کتابخانه در جریان تاریخچه فعالیت های ایشان قرار گرفتم. دکتر با نهایت ارزش و احترام  برای تک تک کارکنان بشدت با ایستایی کتابخانه مخالف و بشدت معتقد به پویایی کتابخانه و همچنین استفاده از ابزار و فناوری روز در کتابخانه بودند.
این کتابخانه با استفاده از کادری ورزیده همیشه پیشگام در فعالیت هایی همچون بهره برداری از سیستم فهرست نویسی الکترونیک با کمک دیسک های نوری کتابخانه کنگره، بکارگیری دیسک های فشرده اهدایی توسط سازمان جهانی بهداشت نظیر POLTOX, Pubmed و همچنین آرشیو مستندات تکنیکال ریپورت ها بوده است. همچنین راه اندازی اولین وبلاگ کتابخانه های علوم پزشکی کشور ، برگزاری کارگاه های آشنایی با وب پنهان،  منبع یاب و بانکهای اطلاعاتی پزشکی از فعالیت های این کتابخانه محسوب می شود.

  در انتها اگر نقطه نظر خاصی دارید بفرمایید.
در پایان ضمن تشکر و قدردانی از حسن توجه ای که به بنده شده قطعاً گام های بعدی را در جهت توسعه کیفیت ارائه خدمات به مراجعین و ارتقاء کتابخانه محکم تر بر می داریم و امیدوارم که دکتر پورمند همچنان همکاری خود را با کتابخانه حفظ کنند و  ارتقاء و پیشرفت کتابخانه را در اولویت خود قرار دهند چنانکه که در حال حاضر دانشجویان کتابداری از کارگاه های سیستمهای اطلاع رسانی ایشان بهره مند می شوند.

 

کلمات کلیدی
نسیبه  جلالوند - عکس
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند - عکس