محتوای خبری دانشکده بهداشت

گفت وگو با دکتر محمد مهدی سلطان دلال عضو هیئت علمی گروه پاتوبیولوژی دانشکده بهداشت و عضو هیئت رئیسه انجمن پروبیوتیک ایران

ششمین سمپوزیوم بین المللی فدراسیون انجمن های آسیایی باکتری های اسیدلاکتیک و چهارمین همایش بین المللی پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند بصورت همزمان در تهران در وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی برگزار شد.

آقای دکتر لطفاً به‌عنوان عضو هیئت‌رئیسه انجمن پروبیوتیک ایران در خصوص سمپوزیوم بین‌المللی فدراسیون انجمن‌های آسیایی باکتری‌های اسید لاکتیک و پروبیوتیک که در اردیبهشت‌ماه 97 در تهران برگزار شد توضیحاتی ارائه بفرمایید.
در این سمپوزیوم روسای انجمن‌های علمی و متخصصین از 12 کشور آسیایی، همچنین علاقه‌مندان، بسیاری از اعضاء هیئت‌علمی، متخصصین صنایع غذایی و دانشجویان رشته‌های مختلف علاقه‌مند به موضوع پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند شرکت کردند.
ازجمله محورهای مهم این سمپوزیوم می‌توان به محورهای فیزیولوژی و متابولیسم باکتری‌های اسید لاکتیک، جنبه‌های ایمنی باکتری‌های اسید لاکتیک، پروبیوتیک و پری بیوتیک در سلامت انسان، پروبیوتیک در سلامت حیوان، جنبه‌های تکنولوژیک غذا، دارو و مکمل‌های پروبیوتیک، اقتصاد و بازار پروبیوتیک  و... نام برد که در قالب سخنرانی و پوستر به زبان انگلیسی ارائه شد.
در این زمینه مدتی است که این‌جانب با کمک دانشجویان بخش میکروب‌شناسی مواد غذایی و پزشکی دانشکده بهداشت جهت شناسایی جداسازی پروبیوتیک های بومی از مواد غذایی مختلف، تعیین خصوصیات و اثرات بازدارندگی و پیشگیری در انواع سرطان سینه و کولون و تعیین نقش مهاری علیه باکتری‌های مولد اسهال و عفونت‌های بیمارستانی تحقیق می‌نماییم. امسال در این سمپوزیوم به‌اتفاق هشت تن از دانشجویانم در رشته‌های میکروب‌شناسی مواد غذایی و پزشکی دانشکده بهداشت با ارائه 9 مقاله در این کنگره شرکت کردیم که خوشبختانه 2 مقاله ارائه‌شده توسط دانشجویان در قالب سخنرانی و پوستر برتر مورد تشویق و تقدیر قرار گرفت.
از 2 مقاله یکی مربوط به پایان‌نامه خانم الهه لشنی دانشجوی کارشناسی ارشد میکروب‌شناسی مواد غذایی بود که از عسل برای اولین بار در ایران باکتری‌های پروبیوتیک kunkeei FLAB L. را جداسازی و موفق به شناسایی آنها شده بود. مقاله دیگری که خیلی موردتوجه قرار گرفت از پایان‌نامه خانم نیلوفر مقدم دانشجوی کارشناسی ارشد رشته میکروب‌شناسی مواد غذایی بود که از شیر مادر پروبیوتیک های مختلفی را جداسازی و شناسایی کرده بودند، تحقیقات نشان داده که شیر مادر حاوی طیف وسیعی از باکتری‌های پروبیوتیک است که مصرف آن نوزاد را می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های مصون دارد.
البته در طول برگزاری این کنگره  مقالات دیگری هم توسط تیم ما ارائه شد. همچنین دانشجویان دیگری در خصوص نقش باکتری‌های پروبیوتیک در مهار باکتری‌های عامل عفونت‌های بیمارستانی مقالاتی ارائه دادند. همچنین در بحث سرطان‌ها  به‌خصوص سرطان روده بزرگ مقاله دیگری از این‌جانب ارائه شد.
نتایج بررسی‌های انجام‌شده بر روی مدل حیوانی نشان داد که باکتری‌های پروبیوتیک قابلیت مهار سرطان روده بزرگ در موش را دارند. این نتایج می‌تواند امیدی را در آینده ایجاد کند که با مصرف مرتب باکتری پروبیوتیک از پیدایش سرطان روده بزرگ تا حدی جلوگیری به عمل آید. درمجموع یک کنگره خیلی خوب و موفقی بوده که توانستیم نشان بدهیم که محققان ما  هم نسبت به دیگر محققان آسیایی ازنظر علمی در سطح مطلوبی قرار دارند.
مقرر شد که این کنگره  سال آینده در کشور اندونزی برگزار شود و امیدواریم که بتوانیم با مقالات بیشتری در کنگره آتی حضور یابیم و جایگاه ایران را در این زمینه تثبیت کنیم .
اجازه می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و اعلام نمایم بخش میکروب‌شناسی غذایی و مرکز تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی به‌عنوان بازوی توانمند این بخش، پروژه‌های متعددی برای دانشجویان علاقه‌مند رشته‌های مختلف میکروب‌شناسی غذایی و پزشکی، ایمونولوژی، بهداشت مواد غذایی، انگل‌شناسی و قارچ‌شناسی در نظر دارد و از همین‌جا به تمام اساتید، دانشجویان و علاقه‌مندان جهت همکاری در پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری PhD و پروژه‌های تحقیقاتی خوش‌آمد می‌گوییم.
 

کلمات کلیدی
نگار  دیوبندی
تهیه کننده:

نگار دیوبندی