محتوای خبری دانشکده بهداشت

گفت و گو با استاد دکتر علیرضا مصداقی نیا در آستانه برگزاری همایش توسعه پایدار سلامت

در حاشیه همایش توسعه پایدار سلامت قرار است از مقام استاد دکتر مصداقی نیا تجلیل شود. به همین منظور با استاد به گفت و گو نشستیم.

لطفا برای شروع از خودتان و درباره جایزه استاد مصداقی نیا که در مراسم 25 اردیبهشت امسال(97) قرار هست برگزار شود توضیح بفرمایید.
سال 1325 در حومه کاشان متولد شدم. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در کاشان و لیسانس را در دانشگاه اصفهان و فوق لیسانس را در دانشگاه تهران و دکترا را هم از دانشگاه کانزاس امریکا به پایان رساندم و بلافاصله به ایران بازگشته و در دانشکده بهداشت مشغول بکار شدم که جزو افتخارات درجه یک زندگی من هست.
با معرفی دانشکده بهداشت و وزارت بهداشت ، حدود دو سال پیش جایزه دکتر لی در مجمع سالیانه سازمان جهانی بهداشت به دلیل فعالیت بلند مدت در زمینه بهداشت و بهداشت عمومی به بنده اهدا شد. تا آن زمان این جایزه به هیچ کدام از کشورهای منطقه EMRO (منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت) تعلق نگرفته بود و ایران اولین کشوری بود که توانست این جایزه را دریافت نماید. زمانی که این اتفاق افتاد تصمیم گرفتم که جایزه ای از عواید جایزه دکتر لی در دانشکده بهداشت ایجاد شود. بعد از پیشنهاد به دانشکده و طرح در شورا و هیات رییسه دانشگاه، اساسنامه جایزه به تصویب رسید و مقرر شداین جایزه سالانه به سه شخص یا موسسه ای که در زمینه بهداشت کشور نقش آفرینی دارند تعلق بگیرد. طبق اساسنامه هیات داورانی مشخص شده که زیر نظر رییس محترم دانشکده بهداشت اقدام می نمایند. هدف از اعطای این جایزه این است که با توجه به اعتبار و اهمیت دانشکده بهداشت در زمینه سلامت و بهداشت کشور مشوقی برای دست اندرکاران عرصه بهداشت باشد.

 با توجه به سابقه طولانی مدت حضور و مدیریت در دانشکده بهداشت احساس و نظرتان را در این مورد بفرمایید.
آنهایی که با من آشنایی دارند می دانند که من دانشکده بهداشت را بعنوان قسمتی از زندگی خودم دوست دارم و به آن احترام می گذارم و فکر می کنم این موسسه از دیرباز و حتی از زمانی قبل از تاسیس دانشکده که با عنوان انستیتو تحقیقات بهداشتی و انستیتو مالاریولوژی بود نقش بسیار بسیار پررنگی را در سلامت کشور و جامعه ایفاد کرده و جایگاه این دانشکده در بین دانشکده های مشابه خودش در منطقه خاورمیانه بی نظیر است و در بسیاری از کشورهای دنیا اگر رتبه بندی صورت گیرد جایگاه خیلی خوبی خواهد داشت، اگرچه در بین کشورهای منطقه EMRO بطور قطع و یقین مقام اول را دارا می باشد. دانشکده در زمینه های متفاوتی کارهای مهمی را انجام داده و در زمینه های بهداشت و بیماری های بومی خدمات بسیار زیاد ی را بعهده داشته است. به هرحال خوشحالم که این را به استحضار برسانم که دانشکده همواره روال توسعه خود را در زمینه کیفی و کمی داشته و توانسته است نقاط قوت خود را تقویت و نقاط ضعفی هم که در همه جا ممکن است وجود داشته باشد پوشش دهد.

در خصوص روابط استاد با شاگردی و ارتباط خودتان با دانشجوها و اساتید دانشکده بفرمایید.
یکی از افتخارات و خوشحالی من این هست که روابطی که با هیئت علمی و کارکنان دانشکده داشته ام بسیار دوستانه  بوده و همیشه از حمایت تمام کسانی که در دانشکده مشغول به خدمت بوده اند برخوردار بوده ام و باید خدا را شاکر باشم که شاید یکی از معدود کسانی بودم که در زمان مسئولیت مورد حمایت همه جانبه دوستان و همکاران خود بودم. معتقدم دانشکده نمی توانسته پیشرفتی داشته باشد مگر اینکه همه دست به دست هم بدهند و واقعا دانشکده بهداشت یک خانواده بزرگ است. در ارتباط با دانشجویان نیز همیشه اتاق من به روی دانشجوها باز بوده و سعی بنده در دانشکده این بوده است که امکانات موجود در اختیار آنها قرار بگیرد و به صحبت های آنها گوش داده شود و نیازهای آنها در حد امکان برطرف بشود تا از فضایی که در آن به تحصیل مشغول هستند احساس رضایت داشته باشند. در رشته خودم هم با دانشجویانی که کار کرده ام رفاقت و دوستی زیادی داشته و هنوز با آنها در ارتباط کامل هستم .

 با توجه به اینکه بیش از 80 سال از عمر دانشگاه علوم پزشکی تهران می گذرد چشم انداز دانشگاه را در عرصه ملی و بین المللی بیان نمایید.
دانشگاه تهران  از پیشینه بسیار قدرتمندی برخوردار است بخصوص در علوم پزشکی که حتی وقتی نامی از دانشگاه نبود گروه های آموزشی علوم پزشکی در جاهای دیگر تشکیل شده بود و بعد از آنکه دانشگاه تهران تشکیل شد این گروه ها  به صورت تجمیعی به دانشگاه تهران پیوستند و دانشکده پزشکی را تشکیل دادند. بهترین اساتیدی که می خواستند به تدریس در این زمینه ها بپردازند و یا پس از تحصیل از خارج از کشور بر می گشتند، علاقمند به فعالیت در این دانشگاه بودند . دانشگاه علوم پزشکی تهران دارای پیشینه بسیار قوی و درخشانی است . فارغ التحصیلان این دانشگاه توانستند بعضی از دانشگاه ها و دانشکده های دیگر را در کشور ایجاد نمایند. این موجب افتخار ما هست و در دنیا هم این دانشگاه جزو شناخته شده ها در این عرصه هست و می توان گفت با نسل های جدیدی که در دانشگاه مشغول بکار شده و آشنایی با علم روز دنیا دارند همانطور که طی 15-10 سال اخیر نشان داده اند دانشگاه روند رو به رشد و چشم انداز روشنی خواهد داشت.  دانشگاه علوم پزشکی تهران در رتبه بندی های داخلی دارای مرتبه اول و در رتبه بندی های بین المللی رتبه خوبی را دارا می باشد. امیدوارم همین روند ادامه داشته باشد.

برای کسانی که در این عرصه می خواهند وارد شوند چه صحبتی دارید.
اعتقاد دارم کسانی که می خواهند وارد عرصه بهداشت و خدمات بهداشتی بشوند باید به این کار عشق بورزند و گرنه دچار مشکل می شوند چون کار در عرصه بهداشت نشستن در یک اتاق نیست و باید به نقاط مختلف و شاید دوردست سفر کنند و با عموم مردم کار کنند و درد آنها را احساس کرده و نیازشان را از نزدیک ببیند و برای آنها برنامه ریزی نمایند.

در پایان اگر سخن نگفته ای است بفرمایید.
به دانشجویان جوانی که وارد دانشکده بهداشت می شوند عرض می کنم که به جای خوبی برای تحصیل وارد می شوند؛ گاهی اوقات دانشجویان ورودی تصور می کنند که در دانشگاه های دیگر  فضای بیشتر و یا امکانات بهتری در اختیار داشته اند و در اینجا ممکن است  با کمبودهایی مواجه و دچار یاس بشوند. می خواهم به آنها عرض کنم که این تصور درست نیست و باید طول دوره تحصیل و بعد از فراغت از تحصیل را مدنظر قرار بدهند و درس خواندن در دانشگاه علوم پزشکی تهران برای هرکسی از جمله خود من می تواند یک افتخار برای تمام عمر باشد و یادگیری هایی که در این دانشگاه دارند صرفا در کلاس درس نیست.
به هر حال به همه کسانی که در حال حاضر و در آینده دانشجوی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند و می شوند تبریک گفته و برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت می کنم.    

 مصاحبه: نسیبه جلالوند
عکس:وحید مزاجردی

نگار  دیوبندی
تهیه کننده:

نگار دیوبندی