محتوای خبری دانشکده بهداشت

گفت و گو با دکتر امیرحسین تکیان در مورد برگزاری همایش ملی توسعه پایدار سلامت

دکتر تکیان معاون بین الملل دانشکده بهداشت و دبیر علمی همایش ملی توسعه پایدار سلامت در مورد اهداف و چشم انداز این همایش ملی توسعه پایدار سلامت مطالبی را بیان کردند.

مشروح سخنان دکتر امیرحسین تکیان معاون بین الملل دانشکده بهداشت و دبیر علمی همایش ملی توسعه پایدار سلامت در مورد اهداف و چشم اندازهای این همایش که قرار است در 25 اردیبهشت 97برگزار شود را ادامه می خوانید:

 دومین همایش ملی توسعه پایدار سلامت با یاری خداوند متعال با عنوان یادمان و بزرگداشت استاد ارجمند دکتر مصداقی نیا در روز 25 اردیبهشت 97 توسط دانشکده بهداشت برگزار می شود. مستحضرید که در 5 و 6 اردیبهشت سال 1395، نخستین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار سلامت همزمان با جشن 50 سالگی دانشکده بهداشت برگزار شد. در آن نشست حدودا 700 نفر از صاحبنظران و ابواب جمعی سیاست سلامت، بهداشت عمومی، توسعه پایدار از حدود 10 کشور دنیا آمدند و مهمانان طراز اول و برجسته ای را از کشورهای مختلف دنیا داشتیم و در آنجا برای اولین بار در کشور پیرامون ابعاد توسعه پایدار سلامت با محوریت پوشش همگانی سلامت و پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر بحث شد. از آن زمان قرار بر این شد که هر دو سال یک بار این همایش برگزار شود؛ یکبار بین المللی و یکبار ملی. امسال بعد از آن دو سال، همایش ملی توسعه پایدار سلامت برگزار خواهد شد و چون دانشکده و دانشگاه که جایزه استاد مصداقی نیا را که در هیات رییسه تصویب کرده بودند، قرار هست دوره اول ارائه این جایزه صورت بگیرد؛ مناسب دیدیم که این دو مراسم همزمان با هم انجام شوند.

در مورد ابعاد علمی همایش، مستحضرید که کشورهای دنیا با محوریت سازمان ملل متحد بعد از سال ها بحث و تبادل نظر در شهریور سال 95، سند توسعه پایدار را تصویب کردند و 194 کشور دنیا از جمله رییس جمهور کشورمان، این سند را امضا نمودند. اهداف توسعه پایدار شامل 17 آرمان و 169 هدف هست و هدف شماره 3 در ارتباط با سلامت می باشد. سلامت همه جانبه برای همه و در همه سنین، خود این هدف؛ 9 زیر هدف دارد که یکی از آنها بحث پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر است. می دانیم که در کشور ما حدود 76 درصد علل مرگ و میرهای  زودرس در سنین 30 تا 70 سالگی به بیماری های غیر واگیر شامل؛ بیماری های قلب و عروق، سرطان ها، بیماری های مزمن تنفسی و همین طور بیماری دیابت مربوط می شود. کاری که ما می کنیم این است که در یکی از پنل های سه گانه این مساله را بررسی می کنیم.

خاطرنشان می کنم مراسم افتتاحیه صبح سه شنبه 25 اردیبهشت 97 ساعت 30/10-30/8 برگزار می شود که میزبان سخنرانانی از وزارت بهداشت و اساتید برجسته کشور است و اهدا جایزه دکتر مصداقی نیا نیز در انتهای مصاحبه صورت می گیرد. بعد از آن، پنل اول با عنوان پیشگیری و  مبارزه با بیماری های غیرواگیر خواهد بود و هدف ما این است که نقش دانشگاه ، پژوهش و آینده پژوهی در بیماری های غیرواگیر بررسی می شود؛ سخنرانان صاحب نامی در این پنل دعوت شده اند. بعد از فریضه نماز و ناهار ساعت 45/15-14 پنل دوم برگزار می شود. در این پنل یکی دیگر از ابعاد آرمان شماره 3 توسعه پایدار که در ارتباط با بیماری های عمومی بازپدید و نوپدید هست بحث خواهد شد.

مستحضرید که روند بیماری ها از بیماری های واگیر به سمت بیماری های غیرواگیر سوق یافته است، اما متاسفانه همزمان بعضی از این بیماری ها که مدتی بود خبری از آنها نبود و به سمت حذف یا ریشه کنی رفته بودند مجددا به علت اینکه خیلی جدی گرفته نشده اند؛ در منطقه ما در غرب آسیا و مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت هستیم مثل تب کریمه کنگو یا لیشمانیوز یا مالاریا که دارد به سمت حذف شدن در کشور پیش می رود و بیماری جدی مثل زیکا که توسط بندپایان منتقل می شوند دارند مجددا خودشان را نشان می دهند، از این رو برای اینکه حرکت جوامع انسانی به سمتی باشد که این بیماری ها حذف شود نیاز به یک تعهد سیاسی همه جانبه هست. خوشبختانه دانشکده بهداشت قوی ترین سازمان بهداشتی کشور و بعضا منطقه مدیترانه شرقی در این موضوع است و با داشتن دپارتمان های قوی شامل مثل دپارتمان حشره شناسی پزشکی ، دپارتمان انگل شناسی پزشکی و پاتوبیولوژی در این زمینه فعالیت می کند. در یک پنل 2 ساعته اساتید نقش این مسایل را در توسعه پایدار بررسی و سعی  می کنند مباحث سطوح بالای سیاستگزاری آن را مطرح نمایند.

پنل نهایی ما که پنل سوم هست از ساعت 45/17-16 و قبل از مراسم پایانی برگزار می شود، پنل تغییر اقلیم و سلامت هست . بحث تغییر اقلیم یکی از مباحث و چالش های اصلی انسان در عصر مدرن هست . می دانیم که در اهداف توسعه پایدار چندین هدف به این مساله اختصاص پیدا کرده است. مثلا فرض کنید که گرم شدن هوا، مساله کمبود آب، مساله ریزگردها که کشور ما را به همراه سایر کشورهای منطقه آسیب پذیر نموده است. در این پنل به صورت مختصر و در حد مقدورات این بعد از توسعه پایدار و تاثیرش بررسی و بحث می شود.

برای اینکه بتوانیم حساس سازی کنیم . مسلما در یک پنل یک روزه نمی توانیم همه مباحث را بطور کامل پیش ببریم و قرار نیست وارد مباحث ریز بشویم. هدف آن است که اساتید صاحب نظری که دهه ها بر روی این مسایل دارند کار می کنند و در سطوح کلان کشور و منطقه و بعضا دنیا صاحب نظر هستند بیایند و مباحث مطرح بشود و دانشجویان و اساتید استفاده بکنند و اطلاعاتشان بروز شود و در پایان هم راهکارهایی که برای آینده هست بتوانند جمع آوری شود. پنل یک روزه ما در حول و حوش این مباحث خواهد بود.

 همچنین دکتر تکیان به عنوان دبیر علمی همایش از همه صاحبنظران، دانشجویان و پژوهشگران و سیاستگزاران نظام سلامت و تمام علاقمندان به توسعه پایدار کشور دعوت کردند که سه شنبه 25 اردیبهشت 97 از ساعت 30/8 در سالن همایش های سازمان مرکزی دانشگاه واقع در بلوار کشاورز نبش خیابان قدس تشریف بیاورند و در این رخداد ملی شرکت کنند.

 خبر: نسیبه جلالوند
عکس: وحید مزاجردی

تهیه کننده: