دومین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه دانشکده توانبخشی در سال 99
در دومین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه دانشکده توانبخشی در خصوص ترسیم نقشه راه و دورنمای دانشکده در برنامه 4 ساله آتی این دانشکده بررسی و تبادل نظر شد .
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده توانبخشی، در این نشست که چهارشنبه 26 شهریور ماه به صورت مجازی برگزار شد، دکتر محمدرضا هادیان رئیس دانشکده در ابتدای سخنانش گفت: هدف از تشکیل شورای برنامهریزی دیدن دورنمای دانشکده و برنامه چهارساله بصورت کلی است و شورای معاونت باید نقش تسهیل گر را در تحقق برنامه چهار ساله دانشکده ایفا کند.
وی با بیان اینکه تشکیل معاونت برنامهریزی و توسعه به پیشنهاد ایشان مطرح و پس از موافقت رئیس دانشگاه برای اولین بار در سطح دانشکده و دانشگاه ایجاد شد، خواستار پیگیری اهداف و ماموریتهای چهارساله دانشکده شد.
وی همچنین خواستار همکاری بیش از پیش این معاونت با دیگر معاونت ها و دعوت از معاونین در جلسات معاونت شد که دکتر خاتون آبادی ضمن استقبال از این پیشنهاد بیان کرد که برحسب موضوع در برنامه های آتی قرار خواهد گرفت.
در بخشی از نشست دکتر احمدرضا خاتونآبادی سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه دانشکده بابیان اینکه هدف شورای برنامهریزی و توسعه، برنامهریزی و ترسیم چشمانداز و آینده مطلوب برای دانشکده است گفت: پس از طرح پیشنهادات و همفکری میان اعضا، استراتژیها و راهکارهای اجرایی مؤثر برای تحقق اهداف و ترسیم نقشه راه موثر برای دانشکده باید در دستور کار قرار گیرد.
وی هدف از برگزاری نشست را بررسی و تبادلنظر در خصوص نقشه راه دانشکده اعلام و چهار سؤال برای بررسی نقشه راه مطرح کرد. در ابتدا با طرح سؤال «وضعیت موجود چیست؟» بهعنوان نخستین سؤال در ترسیم نقشه راه به ارائه گزارشی از وضعیت موجود ابعاد مختلف نیروی انسانی(کارکنان و هیئتعلمی) و وضعیت فعلی معاونتهای دیگر از نظر پیشرفت و تحقق اهداف برنامههای چهارساله پرداخت.
وی در توضیح دومین سؤال در ترسیم نقشه راه« مقصد کجاست؟» بر ضرورت بررسی برنامه 4 ساله دانشکده و برنامهریزی برای رفع چالشهای احتمالی اجرای برنامه ها در حوزههای مختلف نظیر تداخل برنامههای جاری تأکید کرد.
معاون برنامهریزی و توسعه دانشکده بابیان اینکه سومین مسئله در طراحی نقشه راه پاسخ به سؤال« با چه امکانات و وسایلی حرکت کنیم؟» است؛ نیروی انسانی را سرمایه اصلی دانشکده برشمرد و بیان داشت باید برای بکار گیری هر چهبهتر این سرمایه و همچنین رشد و آموزش آن برنامه ریزی مدون داشت. دکتر خاتونآبادی ارتباط میان معاونتها، ارتباط اعضای هیئتعلمی و کارکنان و تعیین مسیر نیروی انسانی را چگونگی حرکت در مسیر تحقق اهداف نقشه راه مؤثر دانست.
در ادامه جلسه دکتر هوشنگ دادگر عضو شورا و هیئتعلمی گروه گفتاردرمانی به ارائه دیدگاه و نظر خود در خصوص نقشه راه و برنامههای آتی دانشکده پرداخت.
وی با بیان اینکه اگر نقشه راه را موازی برنامه 4 ساله دانشکده بدانیم نقشه راه مشخص است و باید برای تحقق آن تلاش کرد و همچنین باید موانع وضعیت موجود را بررسی کرد.
دکتر حمید دالوند عضو شورای برنامهریزی و توسعه و هیئتعلمی گروه کاردرمانی دانشکده نیز ضمن ارائه نظرات و پیشنهادهای خود در خصوص نقشه راه و برنامههای آتی با اشاره به تفاوت وضعیت موجود در گروههای مختلف آموزشی دانشکده، بر ضرورت توجه به وضعیت موجود گروه کاردرمانی و جذب اعضای هیئتعلمی جدید در این گروه تأکید کرد.
دکتر ویدا رحیمی عضو شورا و هیئتعلمی گروه شنواییشناسی، بیان کرد عمده نقشه راه دانشکده بر پایه آموزش، پژوهش، بینالملل، بالین و منابع انسانی تدوین میشود. در حوزه منابع انسانی ارتقا توان مهارتی و افزایش انگیزه منابع انسانی باهدف همسوسازی توان علمی و علمی هیئتعلمی و کارکنان، همچنین توسعه روحیه جانشین پروری بسیار حائز اهمیت است. وی در ادامه بیان داشت ارتقا کیفیت روحی و جسمی کارکنان و اعضای هیئتعلمی نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است و اگر به این حوزه توجه نشود باعث انفعال و روزمرگی میشود.
دکتر سید محسن میر عضو شورا و هیئتعلمی گروه فیزیوتراپی دانشکده ضمن بیان ضرورت تدوین چشمانداز( vision) و مأموریت (mission) بهعنوان اولین قدم بیان کرد نقشه راه یک وسیله بصری از کارهایی است که نیاز است یک سازمان برای رسیدن به اهداف بلندمدت خود انجام دهد و بهترین و سریعترین راه در رسیدن به مقصد را نشان میدهد.
وی در ادامه به ارائه گامهای اساسی نقشه راه (چشمانداز، ارزشها، اهداف، استراتژی، اقدامات و تاکتیکها، موانع بالقوه و اینکه کجا هستیم و به کجا میخواهیم برسیم) پرداخت و نمونهای از یک نقشه راه دانشکده علوم پزشکی را ارائه داد و بیان کرد در پایه نقشه راه سرمایه های انسانی، سرمایه های سازمانی و سرمایه های اخلاقی قرار دارند و کاری که در معاونت باید انجام شود برنامه ریزی برای توانمندسازی این سرمایههاست.
وی در ادامه بیان کرد دانشگاه های امروزی دانشگاه های با رویکرد تعامل با جامعه هستند و باید در دانشگاه نسل 3 و 4 به سمت اثربخشی اجتماعی و کارآفرینی حرکت کنیم. همچنین باید در حوزه معاونتها و گروههای آموزشی همفکری داشته باشیم و نقشه راهی برای دانشکده ترسیم کنیم که هر فردی در آینده بخواهد بتواند از آن استفاده کند.
در پایان این نشست پس از جمعبندی نظرات و پیشنهادها، دکتر خاتون آبادی از اعضای این شورا خواست هریک از اعضا در سطح گروه آموزشی خود چهار سؤال نقشه راه را برای گروه آموزشی خود را ترسیم و در جلسه آینده مطرح کنند.
نظر دهید