محتوای خبری دانشکده توانبخشی

  • تاریخ انتشار : 1397/10/25 - 11:19
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1238
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

نشست اعضای هئیت رئیسه دانشکده توانبخشی و مدیر دپارتمان سایکولوژی و نوروساینس مرکز تحقیقاتی Leibniz آلمان

باهدف ارتقای همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران و به‌ویژه دانشکده توان‌بخشی با مرکز تحقیقاتی Leibniz آلمان نشست اعضای هئیت رئیسه این دانشکده با مدیر دپارتمان سایکولوژی و نوروساینس این مرکز روز دوشنبه 24 دی ماه در دفتر ریاست این دانشکده برگزار شد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی دانشکده توانبخشی، نشست برنامه ریزی شده هماهنگی برگزاری کارگاه بین‌المللی تحریک الکتریکی مغز از روی جمجمه و نقش آن در توانبخشی با حضور پروفسور مایکل نیچه مدیر دپارتمان سایکولوژی و نوروساینس مرکز تحقیقاتی Leibniz آلمان و همکار ایرانی وی دکتر فاطمه یاوری، اعضای هیئت‌رئیسه دانشکده توانبخشی و دکتر عنایت اله شعبانی مدیر توسعه امور بین‌المللی دانشگاه باهدف ارتقا همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران و به‌ویژه دانشکده توان‌بخشی با مرکز تحقیقاتی Leibniz آلمان برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر هادیان رئیس دانشکده توان‌بخشی ضمن خوشامدگویی به پروفسور نیچه به بیان تاریخچه‌ی کوتاهی از تاسیس دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداخت. وی با این توضیح که شروع فعالیت دانشگاه تهران عملا 162 سال پیش و با تاسیس دارالفنون بوده است افزود: 33 سال پیش دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر رشته‌های علوم پزشکی از دانشگاه تهران جدا و بطور مستقل در زمینه‌های گوناگون تخصصی شروع به کار کرد.  دکتر هادیان در ادامه گفت: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی تهران مشتمل بر 11 دانشکده، بیش از 100 مرکز تحقیقاتی و پنج مرکز رشد است. وی در بخشی از سخنانش گفت این دانشگاه باهدف حضور بیش‌ازپیش در عرصه‌های بین‌المللی پس از تاسیس پردیس بین‌الملل دانشگاه اقدام به جذب دانشجویان خارجی در سه دانشکده پزشکی، دانشکده دندان‌پزشکی و دانشکده داروسازی کرد.
در ادامه نشست دکتر شعبانی مدیر توسعه امور بین‌الملل دانشگاه ضمن خوش آمدگویی و اظهار خرسندی از حضور پرفسور نیچه در ایران به بیان توضیحاتی در خصوص فعالیتهای بین الملل دانشگاه طی چند سال اخیر پرداخت. وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران با وجود 60 بیمارستان آموزشی بزرگترین مرکز ارائه خدمات سلامت در منطقه است ادامه داد در حال حاضر800 دانشجوی بین الملل در رشته ها و مقاطع مختلف  از 51 کشور های دنیا مشغول به تحصیل هستند.
دکتر شعبانی با بیان اینکه حضور پرفسور نیچه و برگزاری کارگاه در راستای برنامه‌های چهارساله دانشگاه و دانشکده است از تلاش‌های چند ماه اخیر دکتر خاتون‌آبادی مدیر اجرایی کارگاه بین‌المللی و معاون پژوهشی دانشکده توان‌بخشی و همچنین دکتر شادمهر معاون بین‌الملل و دکتر هادیان رئیس دانشکده برای حضور پرفسور نیچه و برگزاری کارگاه قدردانی کرد و ادامه داد: برنامه‌ریزی برای پذیرش اساتید مدعو، انجام پروژه‌های مشترک بین‌المللی با همکاری استادان بین‌المللی و پذیرش دانشجوی بین‌الملل از دیگر برنامه‌های چهارساله دانشگاه و دانشکده است.
در ادامه نشست دکتر آزاده شادمهر معاون بین‌الملل دانشکده به ارائه توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های بین‌الملل این دانشکده طی چهار سال اخیر پرداخت. وی با اشاره به اینکه  هر پنج گروه آموزشی فیزیوتراپی، شنوایی‌شناسی، گفتار درمانی و بینایی‌سنجی تاکید ویژه‌ای بر روی مباحث نوروساینس وجود دارد و به زمینه‌های مشترک گروه‌های آموزشی این دانشکده و مرکز تحقیقاتی Leibniz آلمان اظهار امیدواری کرد در آینده با گسترش همکاری ها انجام پروژه‌های مشترک و همین‌طور گذراندن بخشی از دوران تحصیل دانشجویان دوره دکتری تخصصی مثلا به مدت 6 ماه برای تحقیق روی موضوعی خاص در آن مرکز فراهم شود.
معاون بین‌الملل دانشکده برنامه Cotutelle را از دیگر زمینه‌های همکاری عنوان کرد و افزود: در این برنامه دانشجویان می‌توانند نیمی از دوران تحصیل خود را در دانشکده توان‌بخشی و نیم دیگر را در مرکز تحقیقاتی Leibniz تحت نظر دو استاد راهنما از هر کدام از مراکز بگذرانند.  دکتر شادمهر ادامه داد در همین راستا پیش‌نویسی از یک تفاهم‌نامه با این مرکز آماده شده است که پس از ویرایش نهایی در آن با توافق طرفین بتوانیم آن را نهایی کرده و به امضا برسانیم و بر اساس آن برای عملیاتی نمودن هر چه بیشتر آن بر اساس action plan اقدام شود.
دکتر علیائی معاون آموزشی دانشکده نیز به معرفی آزمایشگاه‌ها و امکانات بالینی رشته فیزیوتراپی پرداخت و  اظهار امیدواری کرد با توجه امکانات و تجهیزات این دانشکده همکاری نزدیکی با مرکز تحقیقاتی Leibniz در آینده فراهم شود. معاون اموزشی دانشکده حضور اعضای هئیت علمی دانشکده به صورت دوره Sabbatical را از دیگر زمینه های توسعه همکاری دانست.
در بخشی از نشست نیز پرفسور نیچه ضمن اظهار خرسندی از حضور در این دانشکده به ارائه توضیحاتی درباره اهداف و فعالیت‌های مرکز تحقیقاتی Leibniz پرداخت. وی بابیان اینکه این مرکز با سازمان‌های گوناگونی همکاری دارد گفت: بیشتر تحقیقات انجام‌شده در این مرکز بین‌رشته‌ای انجام می‌شود و اصول فیزیولوژیکی شناختی یکی از موضوعاتی است که بسیار به آن پرداخته می‌شود و تلاش می شود تا با ترکیب پژوهش و بالین، تحقیقات انجام‌شده را به سمت کاربردی شدن پیش ببرند.  پرفسور نیچه درمان با تحریک مغزی پس از سکته  را از دیگر فعالیت‌های مرکز تحقیقاتی Leibniz معرفی کرد.
مدیر دپارتمان سایکولوژی و نوروساینس مرکز تحقیقاتی Leibniz با اشاره به اینکه در حال حاضر 5 دانشجوی دکتری تخصصی ایرانی در مرکز تحقیقاتی Leibniz آلمان در زمینه های نوروساینس و تحریک مغزی مشغول به تحصیل هستند Joint PhD را از زمینه های همکاری میان دانشکده توانبخشی و این مرکز دانست.
پرفسور نیچه با بیان اینکه در شهرهای بوخوم، دورتموند و اسن، دانشکده های پزشکی زیادی وجود دارند اما تعداد مراکز آموزش توان بخشی وابسته به دانشگاه چندان زیاد نیست و تنها به تازگی یکی از این مراکز شروع به کار کرده است اظهار امیدواری کرد در آینده ارتباط این مرکز  با دانشکده توانبخشی برای ارتقا و توسعه همکاری فراهم شود.
در ادامه دکتر هادیان تصریح کرد: در طی 30 سال گذشته ما با بیماران زیادی با ضایعات نخاعی، فلج مغزی، و ام اس و همینطور ورزشکاران و افراد سالخورده که در زمینه تعادل مشکلاتی داشته اند سر و کار داشته ایم و توانسته ایم وضعیت آن ها را بهبود بخشیم  و در نتیجه در زمینه Neuroplasticity نیز فضای کار زیادی برای اینگونه از بیماران وجود دارد. در همین راستا امیدواریم این جلسه تنها به امضای تفاهم نامه ختم نشود بلکه بتوانیم action plan طراحی کنیم و بر اساس آن همکاری های جدی علمی بین دو موسسه صورت پذیرد.
در ادامه نشست دکتر شادمهر به معرفی رشته‌ی Clinical and Experimental Neurolinguistics  که به تازگی در دپارتمان گفتار درمانی برای دانشجویان بین الملل طراحی شده است پرداخت. وی گفت: کاریکولوم این رشته با کمک اساتید زیادی از گروه های آموزشی مختلف از جمله گفتاردرمانی، زبانشناسی و روانشناسی تنظیم شده که پس از تایید وزارت بهداشت به عنوان یکی از رشته های گروه آموزشی گفتار درمانی دانشجوی بین المللی پذیرش خواهند شد.
دکتر شعبانی نیز در همین خصوص اضافه کرد: با توجه به اینکه رشته‌ی گفتاردرمانی بسیار وابسته به زبان برای ارتباط با بیماران است، این رشته جدید در گروه گفتاردرمانی به طور خاص برای دانشجویان بین الملل طراحی شده تا مستقل از زبان بتوانند در آن تحصیل کنند. در همین راستا از پروفسور نیچه درخواست شد تا در قالب کلاس های فشرده در عرض دو هفته و یا به صورت online که امکانات آن چه در دانشکده توان بخشی و چه در دانشگاه فراهم است، به برگزاری دوره clinical and Experimental Neurolinguistics کمک نمایند.
در ادامه به زمینه های دیگر مانند ergonomics، Fatigue، تاثیر استرس بر روی فعالیت مغز و تعادل پرداخته شد که قرار شد جزئیات آن بعدا همراه با پروپوزال مورد بحث قرار گیرد.همچنین از پروفسور نیچه درخواست شد تا برای تعاملات فعال contact person از دپارتمان خود معرفی کند.
توضیح اینکه همکاری پروفسور نیچه با دانشکده توان بخشی از سال گذشته به صورت visiting professor گروه گفتاردرمانی دانشکده توان‌بخشی در پایان نامه یکی از دانشجویان مقطع دکتری تخصصی آغاز شده است و در حال حاضر نیز پایان نامه‌ی دیگری با همکاری ایشان در حال اجرا می باشد.توضیح اینکه در راستای ارتقای روابط بین الملل دانشکده توانبخشی طراحی کارگاه tDCS  از حدود یک سال پیش انجام شد که در روزهای سه شنبه و چهار شنبه 25 و 26دی ماه در این دانشکده برگزار می شود.

خبرنگار و عکاس: لیلا روستا

  • گروه خبری : دانشکده توانبخشی,گروه خبری RSS
  • کد خبر : 84101
لیلا  روستا
تهیه کننده:

لیلا روستا