برگزاری وبینار توانمندسازی دانشجویان داروسازی در توسعه کسب و کارهای خدمات محور
اساتید گروه های اقتصاد و مدیریت دارو و داروسازی بالینی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران اولین دوره توانمندسازی دانشجویان داروسازی در توسعه کسب و کارهای خدمات محور را به صورت مجازی برگزار کردند.
![](/thumbnail/550-367_100/uploads/1/2020/Sep/14/62fb9b5f-debb-4f9a-84b8-97ec460fa7a2_crop.jpg)
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، اولین دوره توانمندسازی دانشجویان داروسازی در توسعه کسبوکارهای خدمات محور روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۹ و ۲۰ شهریورماه 99 به همت گروه اقتصاد و مدیریت دارو و گروه داروسازی بالینی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری معاونت آموزشی داروخانههای دانشکده داروسازی بهصورت مجازی برگزار شد.
این دوره که با هدف تأکید بر نقش خدمات داروساز محور در توسعه سلامت و همچنین توانمندسازی دانشجویان در توسعه کسبوکارهای خدمات محور طراحیشده است، در اولین دوره خود میزبان 50 دانشجویان ورودی ۹۶ دانشکده داروسازی بود.
در مراسم افتتاحیه این دوره، پس از ارائه توضیحات اولیه و بیان اهمیت موضوع برای دانشجویان توسط دکتر هوشیار هنرمند، استادیار گروه داروسازی بالینی، دکتر عباس کبریائی زاده مدیر گروه اقتصاد و مدیریت دارو ضمن تشریح اهمیت نقش تأثیرگذار داروساز در توسعه سلامت، سوابق و تجارب در راه سیاستگذاریهای مرتبط با تثبیت نقش داروساز را ارائه کرد.
کارگاههای روز اول با محوریت اهمیت خدمات داروساز محور در توسعه سلامت، معرفی سند جامع خدمات سلامت در داروخانههای ایران و همچنین آشنایی با خدمات قابلارائه توسط داروسازان در ایران برگزار شد. خدماتی که در این کارگاهها موردبررسی قرار گرفت شامل خدمت تلفیق دارویی، مشاوره و ساخت تغذیه تام وریدی (TPN)، اتاق تمیز ساخت و تهیه داروهای شیمیدرمانی، کلینیک فارماکوتراپی و پایش سطح درمانی داروها (TDM) بود که توسط اساتید گروه داروسازی بالینی ارائه شد.
در کارگاههای روز اول دکتر فرهاد نجم الدین، دکتر بیتا شهرامی، دکتر نیایش محبی، دکتر الهام حدیدی، دکتر زهرا جهانگرد رفسنجانی و دکتر محمد سلدوزیان به ارائه مطالب و بیان تجارب پرداختند.
کارگاههای روز دوم با شرح اهمیت خدمات در توسعه اقتصادی آغاز شد که در آن دکتر امیرحسین حاجی میری بهطور متمرکز نقش خدمت محوری برای دانشجویان داروسازی را بهعنوان یک ضرورت راهبردی حرفهای تبیین کرد.
در ادامه با تمرکز بر ضرورت سرمایهگذاری بر خود، توسعه مهارتهای نرم موردتوجه قرار گرفت و طی آن سه کارگاه خلاقیت و نوآوری، تفکر نقادانه و مدیریت منابع انسانی و در نهایت کارگاه آشنایی با مدل کسبوکار با هدف آشنایی با قدمهای لازم جهت تبدیل ایده به عمل برگزار شد.
در این دوره از کارگاهها دکتر معصومه بقائی، دانشآموخته دانشکده داروسازی بهعنوان مدرس در کارگاه تفکر نقادانه همکاری داشت.
کارگاه مهارتهای نرم با محوریت مهارت خلاقیت و حل مسئله، تفکر نقادانه و منابع انسانی و کار گروهی بهگونهای طراحی شده بود که دانشجویان نسبت به این مهارتها و نحوه پرورش آنها آگاهی پیدا کرده و بتوانند در محیطهای حرفهای از آن بهرهمند شوند. مسئولیت امور اجرایی و هماهنگیهای دوره به انضمام اداره کارگاههای مهارت محور در روز دوم بر عهده سارا کوتی دانشجویی ورودی 92 بود.
در انتهای روز دوم، کارگاه خلق مدل کسبوکار برگزار شد که طی آن دانشجویان با نحوهی تکمیل بوم کسبوکار (کانواس) و مراحل تبدیل ایده به عمل، آشنا شده و بهعنوان یک کارگروهی، تمامی دانشجویان در تکمیل یک بوم کسبوکار از مرحله پیدا کردن چالش و ارائه ایده تا پر کردن بلوکهای بوم کسبوکار همفکری کردند.
در راستای ارزیابی و ارتقا محتوا برای برگزاری دورههای بعدی، فرمهای ارزیابی برای این دوره طراحی شد تا نگرش دانشجویان، قبل و بعد از دوره موردبررسی قرار گیرد. همچنین در خصوص نحوهی برگزاری و ارائه هر یک از کارگاهها نیز، نظرسنجی به عمل آمد.
نظر دهید