محتوای خبری دانشکده داروسازی

برگزاری ژورنال کلاب گروه زیست مواد دارویی با عنوان دارو رسانی چشمی در عفونت های ویروسی هرپس سیمپلکس قرنیه در دانشکده داروسازی

ژورنال کلاب گروه زیست مواددارویی با عنوان: دارو رسانی چشمی در عفونت های ویروسی هرپس سیمپلکس قرنیه در دانشکده داروسازی برگزار شد. 

 به گزارش روابط عمومی دانشکده داروسازی، این جلسه با ارائه دکتر راضیه سهرابی دستیار گروه در حضور جمعی از اساتید و دانشجویان در 21 آبان 98 برگزار شد. 
دکتر سهرابی عنوان کرد: قرنیه دارای نقش مهم محافظتی و انکساری است که توسط ساختار شفاف و فاقد عروق آن فراهم می شود. از این جهت، اختلال عملکرد آن منجر به مشکلات قابل توجهی است. اختلال عملکرد قرنیه مانند تراکوم (زخم و عروق زایی قرنیه)، آسیب چشم، زخم قرنیه و عفونت، مانند آنهایی که علت آن ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) می باشد. کراتیت اپیتلیال ویروس هرپس سیمپلکس به حمله مستقیم ویروس و فعال شدن عفونت در اپیتلیوم قرنیه مربوط می شود، اگر چه بهبودی خود به خودی در 50٪ از بیماران مشاهده می شود، اما درمان با داروهای ضد ویروسی باید برای کاهش ناراحتی، کاهش از دست دادن بینایی و کاهش میزان عود مجدد تجویز شود.
مقاومت در برابر داروی ضد ویروسی از آنجایی که برای درمان انواع بیماری ها سال ها استفاده شده،  امری طبیعی است. وی افزود در این مطالعه قصد داریم از کلاژن  همراه با روش الکترواسپین برای ساخت داربست قرنیه استفاده کنیم و با استفاده از کراسلینکر مناسب خواص فیزیکی و شیمیایی داربست کلاژن را بهبود بخشیم. همچنین به دلیل مقاومت به آنتی بیوتیک ها و آنتی ویروس های قدیمی در هنگام آسیب به قرنیه از پپتید طبیعی بدن که خواص ضد ویروسی دارد استفاده کنیم و برای رهش طولانی مدت و ماندگاری بیشتر پپتید در چشم و نفوذ عمیقتر آن از نانوذرات PLGA برای دارورسانی استفاده شود. به این ترتیب داربستی از کلاژن خواهیم داشت که حاوی نانو ذرات  PLGA و پپتید مورد نظر ما بوده و بررسی های لازم در تست های in vivo و in vitro انجام می شود.
خبرنگار: مژگان یزدی

کلمات کلیدی
تهیه کننده: