محتوای خبری دانشکده داروسازی

جلسه دوم کارگاه برقراری ارتباط و ایفای نقش در دانشکده داروسازی

جلسه دوم کارگاه برقراري ارتباط و ایفاي نقش در دانشکده داروسازی برگزار شد.

  به گزارش روابط عمومی دانشکده داروسازی، دکتر کاظم زاده روز سه شنبه 20 بهمن1394 در دومین جلسه کارگاه برقراری ارتباط انواع گوش دادن، موانع ارتباط بر اساس ایفای نقش، سبک ها و موارد برقراری ارتباط را با ذکر مثال ها و مصادیق مربوطه تشریح کرد.
این استاد روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران برای گوش دادن دو وجه قائل شد. گوش دادن معمولی و گوش دادن فعال. درگوش دادن معمولی شنیدن غیر ارادی است. هر زمان به گوش دادن عنصر تمرکز را نیز اضافه کنیم، گوش دادن فعال شکل می گیرد. گوش دادن فعال خود به دو صورت همدلانه ونقاد انجام می گیرد. از آنجا که در همدردی همدلانه ممکن است بر آتش احساسات فرد مقابل افزوده شود. توصیه می شود ابراز همدردی بصورت نقادانه باشد.
وی برای گوش دادن فعال تعداد 9ویژگی برشمرد، ایجاد آمادگی در خود،  اختصاص زمان بیشتر به گوش دادن به جای صحبت کردن، عدم تکمیل جملات دیگران، عدم پاسخ به سوال با یک سوال دیگر،  آگاه بودن از سوگیرهای شخصی، نپرداختن به تخیل یاعدم اشتغال ذهنی به مسایل دیگر، عدم سلطه جویی در مکالمه، پرسیدن سوالات باز، پاسخ دادن به فرد مقابل پس از پایان یافتن صحبت های وی.
دکتر کاظم زاده، قضاوت کردن، ارجاع به خود، بی توجهی به احساسات فرد مقابل، قطع کردن صحبت فرد مقابل، ارائه راه حل، مسخره کردن، تهدید کردن و برچسب زدن را از موانع ارتباط دانسته و سبک های پرخاشگرانه و منفعلانه و جرات مندانه برقراری ارتباط را معرفی کرد.
وی برای کارآمدتر کردن ارتباط توصیه هایی چون فراموش نکردن  مناسبت ها، شگفت زده کردن اعضای خانواده، قدم زدن خانوادگی، فعالیت خیریه خانوادگی، شرکت داوطلبانه در ارتباط، ورزش خانوادگی، تصمیم گیری و مسئولیت خانوادگی را سودمند دانست./ق

کلمات کلیدی
تهیه کننده:

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *