محتوای خبری دانشکده داروسازی

دکتر محمدحسن میراشه: نحوه برخورد و مدیریت صحیح در مسمومیت‌ها از وقوع خطرات جدی پیشگیری می‌کند

جلسه معرفی بیمار گروه داروسازی بالینی توسط دکتر محمدحسن میراشه از بخش مسمومیت بیمارستان بهارلو ۲۹ آبان ۱۴۰۲ با عنوان "Tramadol toxicity in a 37-years old man" در سالن شهید فخاری دانشکده داروسازی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، جلسه معرفی بیمار گروه داروسازی بالینی توسط دکتر محمدحسن میراشه از بخش مسمومیت بیمارستان بهارلو زیر نظر استاد راهنما دکتر نفیسه علیزاده ۲۹  آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۳ در دانشکده داروسازی برگزار شد.

چکیده جلسه معرفی بیمار دکتر محمدحسن میراشه به شرح زیر است:

سالانه هزاران مورد مرگ در اثر مسمومیت‌های دارویی در دنیا گزارش می‌شود که می‌تواند به‌عمد یا به‌صورت اتفاقی رخ‌ دهد. ترامادول یک ماده مسکن مرکزی افیونی است که در سال ۱۹۷۷ وارد بازار دارویی شد. این دارو در درمان دردهای متوسط تا شدید کاربرد دارد. باتوجه‌به افزایش مسمومیت با این دارو، در حال حاضر این دارو در بعضی کشورها تحت نظارت و کنترل بیشتری درآمده است.

مسمومیت با ترامادول باتوجه‌به دوز مصرفی و ویژگی‌های فردی و سایر شرایط می‌تواند عوارض مختلفی از یک مسمومیت خود محدود شونده تا یک مسمومیت با آسیب مادام‌العمر و حتی مرگ باشد.

بیمار آقای ۳۷ ساله با مصرف چندین قرص ترامادول و با کاهش سطح هوشیاری به اورژانس مراجعه کرده است. وی دچار تشنجات status epilepticus شده و کاندید اینتوباسیون است.

باتوجه‌به افت سطح هوشیاری و status epilepticus شدن، بیمار اینتوبه شد و داروهای ضدتشنج لوتیراستام و سدیم والپروات و دریپ میدازولام و پروپوفول برای وی آغاز شد.

مسمومیت ترامادول معمولاً خود محدود شونده است، بااین‌حال در صورت بروز علائم خاصی مثل دپرسیون تنفسی، تشنج‌های منجر به status epilepticus و رابدومیلوز و سندروم سروتونین، نیاز به مداخلات جدی به‌منظور مدیریت هر کدام از موارد فوق وجود دارد.

 

 

محبوبه بهلولی
تهیه کننده:

محبوبه بهلولی

تصاویر