محتوای خبری دانشکده داروسازی

سخنرانی دکتر قهرمانی در دانشکده داروسازی

سخنراني دکتر قهرماني تحت عنوان miRNA Profiling in Cancerدر دانشکده داروسازی برگزار شد.


 

 

   به گزارش روابط عمومی دانشکده داروسازی سخنرانی دکتر قهرمانی استاد گروه داروشناسی و سم شناسی تحت عنوان: miRNA Profiling in Cancer بعدازظهر روز دوشنبه 20 مهر 1394در تالار رازی برگزار شد.

   وی در این سخنرانی  پس از ارائه ی تعریفی از مولکول های miRNA  به شرح و بسط مباحث مربوط پرداخته و از مولکولهای بعنوان RNA های غیر کد شونده و اندوژنی یاد کرد که تقریبا طولی به اندازه ی 22-20 نوکلئوتیدی دارند و از طریق اتصال به mRNA های اهداف خود منجر به تنظیم بیان ژن می شوند. این مولکولها  در بسیاری از سرطانها نقش دارند که از آن جمله می توان به سرطان های سینه، ریه و کولون اشاره کرد.تنظیم نادرست در بیان miRNAs منجر به تغییر در بیان پروتئین های مهم  در شروع و پیشرفت سرطان دارد. از آنجایی که miRNAs در بافت، خون و دیگر نمونه های بیولوژیک و با پایداری زیاد وجود دارند از آنها می توان به عنوان مارکرهای شناسایی سرطان استفاده کرد.

دکتر قهرمانی افزود راههای گوناگونی برای تعیین و شناسایی miRNAs وجود دارد که عبارتند از: qRT-PCR ، in situ hybridization (ISH)، enzymatic luminescence miRNA assay و northern.. پروفایلینگ تغییرات  miRNAs در سرطان می تواند به عنوان یک روش جدید برای تشخیص و درمان سرطان مطرح باشد.

خبر: قلعه نوی
عکس: رمضان زاده

 
کلمات کلیدی
تهیه کننده: