محتوای خبری دانشکده داروسازی

نشست خبری برنامه‌های دانشکده داروسازی در حوزه‌های بین‌الملل، ارتباط با صنعت، مجازی‌سازی و نوآوری برگزار شد

مدیران جدید دانشکده داروسازی، برنامه‌ها و اهداف حوزه‌های کاری خود را اعلام کردند.

  به گزارش روابط عمومی دانشکده داروسازی، دکتر لقمان فیروزپور، مسئول دفتر ارتباط با صنعت دانشکده داروسازی، دکتر حمیدرضا ادهمی معاون بین‌الملل دانشکده داروسازی، دکتر مزدا ملکشاهی سرپرست مجازی‌سازی برنامه‌های دانشکده داروسازی و دکتر محسن امین مسئول کمیته نوآوری دانشکده داروسازی در نشستی به تشریح اهداف و برنامه‌های حوزه کاری خود پرداختند.
 دکتر فیروزپور، مسئول دفتر ارتباط با صنعت دانشکده در مورد برنامه‌های 4 سال آینده دفتر ارتباط با صنعت، سه محور اصلی فعالیت‌ها را آموزش، فناوری و تجاری‌سازی عنوان کرد و گفت: حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم اتفاق نمی‌افتد مگر آنکه آموزش از رده‌های پایین دانشجوی عمومی شروع شود و از طریق کمیته‌های دانشجویی به دستیاران تخصصی و اساتید انتقال یابد.
وی عمده فعالیت دفتر ارتباط با صنعت را تمرکز در بخش آموزش دانست و گفت: در بخش آموزش دو مسیر اصلی دوره‌های کوتاه‌مدت برای آموزش تکنیک به دانشجویان، دستیاران و اساتید و دوره‌های مجازی در نظر است که با بخش مجازی‌سازی دانشکده هماهنگ خواهد شد. 
وی گفت: درمجموع سه نوع مخاطب برای آموزش داریم، دانشجویان عمومی، دستیاران تخصصی و اعضای هیئت‌علمی که برای هرکدام برحسب نیاز برنامه آموزشی در نظر گرفته شده است.
دکتر فیروزپور در راستای تحقق اهداف دانشگاه نسل سوم و افزایش همکاری دانشکده با صنعت گفت: اولین مورد  مهم اطلاع‌رسانی است، زیرا خیلی از صنایع اطلاعی ازآنچه در دانشکده انجام می‌شود ندارند و بسیاری از اعضای هیئت‌علمی که می‌توانند فناور باشند اطلاعی از نیاز صنعت ندارند. دومین مورد همسان‌سازی ادبیات فناوری در دانشگاه و دانشکده با صنایع است و اساساً دانشکده با صنایع دانش‌بنیان بهتر می‌تواند تعامل داشته باشد تا صنایع قدیمی‌تر و سنتی چرا که ادبیات شرکت‌های دانش‌بنیان نزدیک‌تر به ادبیات آکادمی در دانشگاه  بوده و تقریباً راه  ارتباطی دانشگاه و صنعت اعتماد متقابل و اطلاع‌رسانی درست است به‌طوری‌که صنایع از پایان‌نامه‌های محصول محور دانشکده مطلع شوند و دانشکده هم تسهیلات و گرنت هایی که می‌تواند از صنایع مرتبط دریافت دارد اطلاع پیدا کند. 
دکتر ادهمی، معاون بین‌الملل دانشکده داروسازی در خصوص بین‌المللی شدن و برنامه‌های این معاونت گفت: بین‌المللی شدن دانشکده به‌تنهایی قابل انجام نیست مگر با همکاری تمام معاونت‌ها و بخش‌های دانشکده و برای بین‌المللی شدن باید آموزش‌ها و پژوهش‌ها و حتی فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی ما با آنچه در دنیا انجام می‌شود هم‌سطح شود.
وی برای چهار سال آینده مواردی را به‌عنوان برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت دانشکده برشمرد و گفت: برنامه‌های بلندمدت عبارت‌اند از دعوت از سخنران‌های غیرایرانی که در فیلد خود مطرح هستند برای ایراد سخنرانی به زبان انگلیسی و دعوت از همکاران داخلی برای سخنرانی‌های انگلیسی؛ چه همکاران دانشکده چه خارج از دانشکده و دانشگاه و ترغیب اساتید و دانشجویان به شرکت در سمینارها و فرصت‌های مطالعاتی که می‌تواند منجر به دستاوردهای مثبتی شود.
دکتر ادهمی  برنامه‌های خود را در دبیرخانه آموزش داروسازی و تخصصی در فاز مطالعاتی بررسی آموزش داروسازی در دنیا و جایگاه دانشکده داروسازی بیان کرد. 
دکتر ملکشاهی، سرپرست مجازی‌سازی برنامه‌های دانشکده در خصوص اهداف و مجازی‌سازی گفت:  هدف از آموزش مجازی یا آموزش الکترونیک ارتقای سطح دانش داروسازی در بین دانشجویان و اعضاء هیئت‌علمی است. در بخش آموزش تحول زیادی صورت نگرفته اما در صنایع مختلف مانند الکترونیک، کامپیوتر و حتی داروسازی نوین این تغییرات اعمال‌شده‌اند.
ما نیاز به یکسری تغییر و تحولات متناسب و همپا با تغییر و تحولات و پیشرفت علوم دیگر در بخش آموزش داریم، به‌طوری‌که در این بخش لازم است مطالب و محتوای علمی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن باکیفیت بالا از طرف اساتید و مدرسان به دانشجویان انتقال دهیم که این کار با آموزش مجازی و محتوای الکترونیکی میسر است. در این راستا دانشجویان می‌توانند به‌عنوان بازوی اجرایی نقش مؤثری در پیشرفت این برنامه داشته باشند. در خصوص برگزاری دوره‌های بازآموزی گفت برنامه‌ریزی برای برگزاری این دوره‌ها با کیفیت بالا برای شهرهای دور با استفاده از مجازی‌سازی و محتوای الکترونیکی در دست اقدام است. 
دکتر ملکشاهی به‌طورکلی هدف از مجازی‌سازی را ارتقای سطح دانش داروسازی در سطح جامعه و در بخش‌های آموزش و پژوهش دانست و برنامه خود را در دبیرخانه آموزش داروسازی و تخصصی، مجازی‌سازی را تهیه محتوای الکترونیکی برای دانشکده‌های جدید در دروس اصلی و تخصصی مطرح کرد. 
دکتر امین، مسئول کمیته نوآوری دانشکده هم در ابتدا تعریفی از نوآوری و عملکرد نوآورانه را با مثالی عنوان کرد و آن را به مولکولی تشبیه کرد که در طبیعت وجود نداشته و باید آن را به وجود آورد.
وی افزود: در فضای فعلی که فضای تولید است، نوآوری بخشی از فناوری محسوب می‌شود. به این شکل که سعی می‌کنیم چیز جدیدی که قبلاً وجود نداشته از صفرتا صد به وجود بیاوریم، درحالی‌که در رویکردهای قبلی مولکولی وجود داشت و دانشمند آن را کشف می‌کرد. 
دکتر امین گفت: برنامه‌های نوآورانه در دانشکده داروسازی به‌صورت غیرمدون آغازشده به‌طوری‌که در هر ترم  بسته‌های آموزشی با استفاده از تکنیک‌های نوین آموزشی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. قبلاً شاید عدم حضور دانشجو یک ضد ارزش بود اما در بحث مجازی‌سازی یک اصل است به‌طوری‌که این امر در آموزش هم یک نوآوری محسوب می‌شود. 
وی افزود: در بحث آموزش، برنامه‌ای که در دستور کار داریم، نوآوری در آموزش است به‌طوری‌که اساتید از ظرفیت 25-20 درصد که در دست دارند در نوآوری آموزشی استفاده کنند.
وی در ادامه گفت:  در بحث پژوهش عمده برنامه‌های ما نوآوری در قالب پایان‌نامه‌های محصول محور است که در آینده باید دانشجو را به این حوزه ترغیب و تشویق و با نیازهای این حوزه آشنا کنیم و از کپی کردن فناوری‌هایی که در سطح دنیا وجود دارد باید فراتر برویم و به سمت مولکول‌های جدید گام برداریم. البته این امر مستلزم زمان زیاد و بودجه مناسب است که باید در اختیار محقق قرار گیرد. در مورد جایگاه اساتید و دانشجویان، در عرصه نوآوری و شرکت در جشنواره‌ها اساتید نقش مهمی دارند و می‌توانند نقش همتا پروری داشته باشند و دانشجویان را به سمت جشنواره‌ها، کارها و تحقیقات جدید هدایت کنند. این تعامل بین دانشجو و استاد در هسته‌های کوچک قابل‌اجرا است و ممکن است در سطح کلان سخت‌تر باشد. 
خبر: یزدی

 

 

کلمات کلیدی
تهیه کننده: