محتوای خبری دانشکده دندانپزشکی

جایگاه دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در جدیدترین رتبه بندی شانگهای

دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته دندانپزشکی و علوم دهانی در کنار دانشگاه‌های معتبر جهانی در جایگاه 151تا 200 قرار گرفت.

نظام رتبه‌بندی شانگهای در سال ۲۰۱۸ میلادی برای دومین سال، رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌های برتر جهان را منتشر کرد که در حوزه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته دندانپزشکی و علوم دهانی در بین ۳۰۰ دانشگاه جهان و درصدر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار گرفته است.
موسسه آموزش عالی The Institute of Higher Education وابسته به دانشگاه شانگهای چین از سال 2003 میلادی و با هدف ارائه یک نظام جدید رتبه‌بندی که امکان حضور بیشتر دانشگاه‌های این کشور را در 500 دانشگاه برتر دنیا فراهم کند، بوجود آمد. اگرچه مدت زیادی از عمر این نظام رتبه‌بندی نمی‌گذرد اما در همین مدت کوتاه این نظام رتبه‌بندی توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است به‌گونه‌ای که فقط وب سایت این موسسه تاکنون بیش از یک میلیون بازدیدکننده داشته و روزانه به‌طور متوسط 2 هزار نفر به آن مراجعه می‌کنند.
 مجموعه نتایج رتبه‌بندی 500 دانشگاه برتر توسط این نظام هرساله در مجموعه‌ای تحت نام ARWU منتشر می‌شود.

حوزه علوم پزشکی
در رتبه بندی موضوعی شانگهای، رتبه بندی حوزه علوم پزشکی در ۶ رشته صورت پذیرفته است که دانشگاه‌های برتر کشور در ۵ رشته پزشکی بالینی، سلامت عمومی، دندانپزشکی و علوم دهانی، پرستاری و داروسازی در جمع برترین دانشگاه‌های دنیا قرار گرفتند.
در رشته دندانپزشکی و علوم دهانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در جمع ۳۰۰ دانشگاه برتر در این حوزه حضور داشتند. تنها دانشگاه‌هایی در این حوزه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند که از حداقل تعداد تولیدات علمی در بازه زمانی ۲۰۱۶-۲۰۱۲ در پایگاه Web Of Science  برخودار بوده‌اند. شانگهای در سال ۲۰۱۸ برای ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا از  ۵ شاخص به شرح جدول زیر بهره گرفته است. وزن هر کدام از این شاخص‌ها متناسب با هر رشته تغییر می‌کند.
 
شاخص 
PUB    تعداد تولیدات علمی در هر موضوع دانشگاهی
TOP    تعداد تولیدات علمی در مجلات برتر در هر حوزه
IC    درصد همکاری‌های بین المللی در تولید مقالات
CNCI    میانگین تأثیر مقالات (استنادات نرمال شده)
AWARD    تعداد برندگان جوایز مشهور بین المللی
 



کلمات کلیدی
مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی