محتوای خبری دانشکده دندانپزشکی

برگزاری سومین آزمون ملی رشته رادیولوژی دهان فک و صورت در دانشکده دندانپزشکی

گفتگو با دکترمهرداد پنج نوش دبیر برگزار کننده سومین آزمون ملی رشته رادیولوژی دهان فک و صورت

آزمون ملی دانش‌آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور قدمی در راه ارتقا دانشگاه های کشور و راهی برای ارزیابی دقیق تر دانش آموختگان خارج از کشور به شمار می رود.

به گزارش روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی، سومین آزمون ملی دانش‌آموختگان دندانپزشکی در مرحله کلینیک، پنجشنبه 15 بهمن 94 در گروه رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور 53 داوطلب از 9 صبح آغاز و تا 13 بعد از ظهر ادامه یافت.
به این منظور با دکتر مهرداد پنج نوش مدیر گروه و دبیر برگزارکننده آزمون رادیولوژی دهان فک و صورت گفتگو کردیم.

به نظر شما اهمیت برگزاری آزمون برای دانش‌آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور چقدر است؟

در حقیقت با ارزیابی دانش‌آموختگان به‌صورت آزمون تئوری و عملی در چند مرحله‌ی تئوری، پره کلینیک و کلینیک می‌توانیم کیفیت و توانایی داوطلبین را فارغ از اینکه از کدام دانشکده فارغ‌التحصیل شده‌اند، ارزیابی کنیم و در صورت برگزاری صحیح و استاندارد آزمون قطعاً عدالت و مساوات بیشتر رعایت می‌شود.

نحوه برگزاری آزمون چگونه بود؟
آزمون رادیولوژی در مرحله کلینیک برای داوطلبان برگزار شد که در آن توانایی‌های عملی، تشخیص، تفسیر در رادیوگرافی به‌صورت مجزا با توجه به معیارهای از پیش تعیین‌شده مورد ارزیابی قرار گرفت.
این آزمون در 2 مرحله عملی بر روی مانکن‌ها با استاندارد رادیوگرافی در گروه رادیولوژی و تفسیر و تشخیص (آسکی) با نمایش اسلاید در مرکز کامپیوتر کتابخانه دانشکده دندانپزشکی برگزار شد.
انجام 2 رادیوگرافی دیجیتال داخل دهانی پری اپیکال (PA) از فک بالا و پائین مانکن‌های رادیوگرافی در مدت زمان 6 دقیقه از موارد ارزیابی داوطلبین بود. برای یکسان‌سازی نتایج رادیوگرافی و حذف هرگونه فاکتور مخدوش‌کننده از سیستم دیجیتال رادیوگرافی همراه با سنسورهای (پی اس پی) استفاده شد.
در مرحله تفسیر و تشخبص (آسکی) 28 دستگاه رایانه در مرکز کامپیوتر کتابخانه دانشکده دندانپزشکی تهیه و برای 10 سؤال به‌صورت اسلاید مدت 1 ساعت زمان به داوطلبین اختصاص داده شد. در این مرحله داوطلبین در مواردی مانند تشخیص لندمارکها (ساختارهای آناتومیک) و همچنین ضایعات فکی شایع مورد ارزیابی قرار گرفتند.

نحوه نظارت اعضا هیئت‌علمی به چه صورت بود؟
از هفته پیش سئوالات کتبی آماده شد و از دو روز قبل سیستم های کامپیوتر کتابخانه به تعداد شرکت کنندگان با همکاری مسئولین کتابخانه و فن آوری اطلاعات تهیه و آماده شد. تمام اعضاء هیئت‌علمی گروه رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و  تکنسین های رادیوگرافی در برگزاری آزمون حضور مستمر داشتند.
مطابق با برنامه‌ریزی انجام‌شده در گروه هر استاد 14 داوطلب را در مرحله عملی پوشش و ارزیابی کرد و در مرحله کتبی آزمون آسکی 2 استاد ناظر بر عملکرد داوطلبین و 2 مراقب حضور داشتند.

در آزمون عملی و کتبی چه معیارهای مطابق با چک‌لیست گروه رادیولوژی مورد ارزیابی قرار گرفت؟
در آزمون عملی انجام رادیوگرافی داخل دهانی با بررسی آیتم‌های چگونگی تنظیم سر بیمار، محل قرارگیری فیلم در دهان، تنظیم زوایای عمودی و افقی تیوب دستگاه، رعایت اصول حفاظت در برابر اشعه و کنترل عفونت مورد ارزیابی قرار گرفت.
در آزمون کتبی توانایی داوطلبین در زمینه تشخیص ساختارهای آناتومیک از ضایعات پاتولوژیک، تشخیص ضایعات فکی و قوانین تصویربرداری بر اساس دانش دندانپزشکی مقطع عمومی در نظر گرفته‌شده بود
معیارهای موردنظر در چک‌لیست گروه رادیولوژی مورد ارزشیابی و نمره دهی قرارگرفته و نتیجه نهائی اعلام خواهد شد.

چه اقداماتی پیش از برگزاری آزمون انجام شد؟
گروه رادیولوژی جزء اولین گروهای آموزشی بود که فهرست موارد موردنیاز آزمون را در جلسات با مسئولین اعلام کرد و پیگیری‌های لازم را انجام داد.
اما متاسفانه در سال جاری امکانات سال قبل در اختیار گروه ببود و با تمهیداتی که بدون همکاری دانشکده اندیشید توانستیم وسایل مورد نیاز آزمون را فراهم سازیم و به لطف خدا و همکاری تیم برگزارکننده آزمون در سلامت کامل برگزار شد. قبل، بعد و خوشبختانه در حین برگزاری آزمون هیچ‌گونه نارضایتی و اعتراضی به وجود نیامد.

و اما سخن پایانی؟
ابتدا از مدیرآزمون، دکتر صاحبی و مسئولین، همکاران هیئت‌علمی دکتر گودرزی پور، دکتر نیکنامی، دکتر باشی زاده، دکتر خیراندیش و دکتر مساوات، دکتر غنچه واحد پردیس بین‌الملل برای تأمین مانکن‌های رادیوگرافی، تکنسین‌های رادیولوژی، مسئولین کتابخانه، روابط عمومی IT، خدمات و تاسیسات و سایر عزیزانی که با گروه همکاری کرده‌اند تشکر و قدردانی می‌کنم.
در پایان امیدوارم با کسب تجربه در برگزاری این آزمون و آزمون‌های مشابه بتوانیم در سال‌های آینده با امکانات کامل‌تر و به نحو شایسته‌تر برگزارکننده آزمون‌ها بوده و کاستی‌ها و مشکلات را برطرف سازیم و موجب ارتقاء سطح علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در کشور باشیم./ق

خبرنگار و عکاس:  فاطمه زمانی
    

تهیه کننده:

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *