محتوای خبری دانشکده دندانپزشکی

گفتگو با دکتر احمد سوداگر دبیر برگزار کننده دومین آزمون ملی رشته ارتودنسی

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران: به گفته دبیر برگزار کننده این آزمون و آزمون های مشابه کمک شایانی به فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی خارج از کشور می کند و می تواند الگوی مناسب برای ارزیابی دانش آموختگان دندانپزشکی داخلی باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده: پس از برگزاری چند مرحله آزمون کلینیک از نخستین آزمون دانش آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور، آزمون ارتودنسی شنبه و یکشنبه 10 و 11 مرداد94 در گروه ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
به این منظور با دکتر احمد سوداگر دبیر برگزار کننده رشته ارتودنسی یکشنبه 11 مرداد گفتگو کردیم.

- به نظر شما اهمیت برگزاری آزمون برای دانش آموختگان دندانپزشکی خارج از کشورچقدر است؟
با توجه به اینکه آموزش در دانشکده های خارج از کشور سطوح متفاوتی دارند و از طرفی داوطلبین می خواهند در کشوری خدمات درمانی ارائه کنند که دارای کوریکولوم آموزشی واحد میان دانشکده های دندانپزشکی است.
این آزمون و آزمون های مشابه کمک شایانی به فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی خارج از کشور می کند و داوطلبین متوجه نقاط ضعف و قدرت خود می شوند.از طرفی این آزمون ها فیلتر هایی برای سیاست گذاران سیستم سلامت کشور است و می توان با استفاده از آن افراد توانمند در درمان را از سایرین متمایز کرد.
البته نخستین آزمون ملی دانش آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور، در حال برگزاری است و قطعاً با همفکری مسئولین، اساتید، نقطه نظرات دبیران برگزار کننده و حتی داوطلبین در مراحل بعدی بهتر و کاربردی تر برگزار خواهد شد. این آزمون می تواند الگوی مناسب برای ارزیابی دانش آموختگان دندانپزشکی داخل کشور باشد.

- نحوه برگزاری آزمون چگونه بود؟
روز نخست آزمون درآمفی تئاتر 400 نفره برای مرحله کتبی و  پری کلینیک دانشکده برای مرحله عملی، روز دوم در گروه ارتودنسی برای آزمون عملی با 3 ایستگاه در نظر گرفته شده بود.
آزمون کتبی ارزیابی اطلاعات کلینیکی با پخش 30 اسلاید چهار جوابی ارتودنسی با اختصاص 60 ثانیه برای هر اسلاید در محل آمفی تئاتر و بررسی 3 کیس با ناهنجاریهای دندانی اسکلتی مختلف شامل رادیوگرافی  OPG ، فتوگرافی،  لترال سفالومتری هر کیس شامل 10 سوال چهار جوابی با مدت 20 دقیقه برگزار شد.
آزمون ایستگاهی نیز شامل ایستگاه اول تریسینگ سفالوگرام طراحی شده که بر روی آن داوطلبین باید نقاط، زوایا و تفسیر را انجام دهند. ایستگاه دوم آنالیز کست در 2 دوره دندانهای دائمی و دندانهای دائمی- شیری است و ایستگاه سوم ارزیابی داوطلبین در کار با پلاک های متحرک و چگونگی فعال سازی اجزا مختلف پلاک است.
آزمون ها بر اساس منابع از پیش تعیین شده و معرفی شده به داوطلبین طراحی شد و برای هر کدام از مراحل ارزیابی چک لیست های از پیش تهیه شده که داوطلبین در آن ارزیابی و امتیازدهی می شوند و در نهایت نمره نهائی اعلام می شود.

- در آزمون چه معیارهائی مطابق با چک لیست مورد ارزیابی قرار گرفت؟
تعداد 7 استاد مجری آزمون بودند، آقای دکتر دالایی و خانم دکتر طهماسبی ازدانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی،  آقای دکتر مرآتی از دانشگاه شاهد، آقای دکتر میرهاشمی، دمتر قدیریان و دکتر صفار از دانشکده دندانپزشکی تهران و من به عنوان دبیر برگزار کننده،  ارزیابی داوطلبین را برعهده داشتیم.
معیارهای ارزیابی چک لیست پلاک متحرک برای داوطلبین شامل آیتم های توانایی کار با پلاک تحت نظر استاد و پاسخگویی به سوالات، میزان فعال سازی، توضیح عملکرد و اشکالات احتمالی ناشی از طراحی نادرست پلاک، بود.

- و اما سخن پایانی؟
در ابتدا از همه مسئولین دبیرخانه شورای دندانپزشکی تخصصی، دبیر محترم کمیته آزمون ملی، مسئولین دانشکده، اساتید محترم به ویژه اساتید برگزار کننده آزمون ملی رشته ارتودنسی از دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی ، شاهد و تهران تقدیر و تشکر می کنم.
همچنین از کارکنان محترم دانشکده به ویژه گروه ارتودنسی که همکاری صمیمانه ای در برگزاری آزمون  داشتند قدردانی می کنم.
باتوجه به تجربیات کسب شده نخستین آزمون ملی دانش آموختگان دندانپزشکی و نظرخواهی از دبیران برگزار کننده، سعی در برطرف سازی نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت در بهبود روند برگزاری آزمون های ملی و ارزیابی داوطلبین تدوین شود .
عکس و خبر: فاطمه زمانی
 

 

کلمات کلیدی
تهیه کننده: