محتوای خبری دانشکده دندانپزشکی

سومین آزمون ملی دانش آموختگان دندانپزشکی رشته دندانپزشکی کودکان، مرحله کلینیک

گفتگو با دکتر بهمن سراج دبیر برگزار کننده رشته دندانپزشکی کودکان

دکتر سراج دبیر برگزار کننده رشته دندانپزشکی کودکان گفت: با علم به آنکه فضای محل تحصیل دانش آموختگان خارج از کشور با دانشجویان داخلی متفاوت است تلاش برای برگزاری آزمونی با حداقل استرس و نگرانی را داشتیم.

به گزارش روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی، مرحله کلینیک سومین آزمون ملی رشته دندانپزشکی کودکان در روزهای شنبه تا چهارشنبه 3 تا 7 بهمن 94 در گروه مربوطه برگزار خواهد شد. به این منظور با دکتر بهمن سراج دبیر برگزار کننده آزمون، گفتگو کردیم.

به نظر شما اهمیت برگزاری آزمون برای دانش آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور چقدر است؟
تا حدی میتوان میزان آموخته ها و یافته های علمی و عملی را با سطح علمی دانشجویان دندانپزشکی ایران مقایسه کرد سپس نقاط ضعف و قدرت را شناسایی و برای آزمون های مشابه بازنگری لازم را انجام داد. در این مورد پیشنهاد می کنم به جای اینکه داوطلبین در دوره زمانی محدود ارزیابی شوند بهتر است قبل از برگزاری آزمون ها یک دوره کوتاه مدت آموزشی منظم و منسجم زیر نظر اساتید دانشکده دندانپزشکی برپا شود و داوطلبین نسبت به سطح علمی و نوع آموزش دانشکده آگاه شوند سپس ارزیابی به صورت آزمون برگزار شود.
در این مورد فرم های نظرخواهی به صورت (Blind) تهیه و سوالاتی مطرح شد تا بتوانیم نظرات و انتقادات داوطلبین را بررسی و نتایج حاصل را به دبیر کمیته آزمون ملی اعلام کنیم.

نحوه برگزاری آزمون چگونه بود؟
در ابتدای آزمون ضمن خوشامدگویی یه داوطلبین مطالبی برای آشنایی با نحوه آزمون و درمان بیماران، محیط آزمون، ادبیات رفتار و گفتار با کودکان بیان شد تا داوطلبین با حداقل استرس در آزمون شرکت کنند.
همچنین از درمان های قبلی و شناخت حاصل از کنترل رفتاری کودکان توانستیم کودکان همکارتر را برای داوطلبین انتخاب کنیم. تعداد کودکان انتخاب شده به دلیل احتمال عدم همکاری بیشتر از تعداد داوطلبین بود تا به محض مشاهده عدم همکاری وقت داوطلب و بیمار از بین نرود و با تعویض بیمار داوطلب بتوان در شرایط یکسان با سایرین کودک را درمان کند و درنهایت ارزیابی شود.
کودکانی که با داوطلبین همکاری نمی کردند نیز به بخش تخصصی گروه دندانپزشکی کودکان انتقال داده می شدند و ادامه درمان آنها توسط دستیاران تخصصی گروه انجام میشد.  
در این دوره داوطلبان در 2 گروه 19نفره صبح روزهای شنبه تا سه شنبه و یک گروه 18 نفره، عصر دوشنبه و سه شنبه تقسیم بندی و ارزیابی می شوند.

چه اقداماتی پیش از برگزاری آزمون انجام شد؟
جلسه توجیهی و هماهنگی میان اساتید گروه دندانپزشکی کودکان با محوریت یکسان سازی شرایط آزمون، نحوه نمره دهی تشکیل شد. تکمیل امکانات و تجهیزات و فراهم سازی محیط برای برگزاری آزمون نیز از اقدامات دیگر گروه بود.

لطفاً بفرمائید چه سوالاتی در فرم نظرخواهی داوطلبین مطرح شده است؟
گروه دندانپزشکی کودکان با هدف ارتقا و بهبود شرایط برگزاری آزمون فرمی تهیه کرد که در آن سوالاتی با مفهوم هماهنگی بین آموخته های داوطلبین در رشته دندانپزشکی کودکان و آزمون فعلی، متناسب بودن طول دوره ارزیابی این آزمون، کسب اطلاعات لازم توسط دانش آموختگان قبل از آزمون، مشاوره قبل از شروع درمان، نحوه برخورد و راهنمایی اساتید در طول دوره آزمون، امکانات و تجهیزات، ارزیابی نحوه مدیریت- انتخاب بیماران و برخورد کارکنان، نظر سنجی در مورد برگزاری یک دوره آموزش علمی کوتاه مدت و ارائه پیشنهادات و انتقادات طراحی شد.

کودکان مورد چه درمانهای قرار می گرفتند؟
ابتدا داوطلبین طرح درمان می دهند سپس درمانهای چون ترمیم دندانهای شیری و دائمی(کامپوزیت - آمالگام)، درمان پالپ ندانهای شیری، اقدامات پیشگیری شاملPRR، فلوراید تراپی و FS فیشورسیلنت تراپی SSC، Extraction انجام می شود.

و اما سخن پایانی؟
عدم برنامه ریزی در مورد افرادی که موفق به کسب حدنصاب نمره در آزمون عملی نمی شوند از اشکالات برگزاری آزمون است و متاسفانه این افراد بدون هیچ تغییری در آموزش عملی مجدداً در آزمون دوره بعد شرکت می کنند. در حالیکه پیشنهاد می شود شرایطی برای ارتقاء کیفی آموزش آنها فراهم تا نقاط ضعف برطرف شود./ق

عکس و خبر: فاطمه زمانی

تهیه کننده:

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *