محتوای خبری دانشکده دندانپزشکی

سومین آزمون ملی دانش آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور

گفتگو با دکتر عبدالله قربان زاده دبیر برگزار کننده رشته اندودانتیکس

به گفته دبیر برگزار کننده آزمون ملی، برای تامین اهداف کلی آزمون، تشکیل ستاد واحد با برنامه و شرح وظایف مشخص می تواند در دستیابی به اهداف مهم ارزیابی علمی و توانمندی عملی داوطلبان کمک شایانی داشته باشد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی، پس از برگزاری مراحل آزمون کلینیک، سومین آزمون دانش آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور، آزمون رشته اندودانتیکس پنجشنبه تا دوشنبه 8 تا 12 بهمن94 در گروه اندودانتیکس دانشکده دندانپزشکی برگزار شد
به این منظور با دکتر عبدالله قربان زاده دبیر برگزار کننده رشته اندودانتیکس آزمون ملی گفتگو کردیم.

اهمیت برگزاری آزمون برای فارغ التحصیلان دندانپزشکی خارج از کشور چقدر است؟
داوطلبان فارغ التحصیل دانشگاه های خارج از کشور با توجه به کوریکولوم آموزشی دانشگاه مربوطه، مراحل آموزشی خود را گذرانده اند و لازم است برای تایید مهارت های آموزشی، به صورت کتبی و عملی مورد ارزیابی قرار گیرند تا نقاط قوت و ضعف داوطلبان در حوزه درمان های اندو دانتیکس شناسایی شود.
در این راستا مسئولین دبیرخانه شورای تخصصی دندانپزشکی، تصمیمات لازم برای رفع نقاط ضعف آنها را در قالب برگزاری کارگاه ها و یا دوره های آموزشی، تحت نظر اساتید دانشکده ها و یا انجمن های علمی دندانپزشکی برنامه ریزی کنند.
در پایان دوره آزمون های مرحله کلینیک رشته اندو دانتیکس داوطلبانی که دارای شرایط و توانمندی لازم علمی و عملی نیستند ملزم به گذراندن دوره های آموزشی و شرکت مجدد در آزمون های ارزیابی کلینیک اندو می شوند.

نحوه و زمان برگزاری آزمون ملی داوطلبین رشته اندو به چه صورت است؟
آزمون مرحله کلینیک اندو بصورت تئوری (کتبی) و عملی در روزهای پنجشنبه تا دوشنبه 8 تا 12 بهمن94 در گروه اندودانتیکس دانشکده دندانپزشکی برگزار شد همچنین امتحان نظری کلیه داوطلبینی که بیمارانشان جهت آزمون عملی یکشنبه و دوشنبه 11و 12 بهمن ماه تایید شده است، دوشنبه راس ساعت 8 صبح در آمفی تاتر 400 نفره برگزار شد.
در مرحله کتبی داوطلبین به سئوالات تشریحی، در مدت 20 دقیقه پاسخ دادند. مرحله عملی آزمون بر روی بیماران منتخب توسط اساتید ناظر در گروه اندو دانشکده دندانپزشکی برگزار شد در این مرحله هر داوطلب باید تمامی مراحل درمان شامل تشکیل پرونده و تکمیل آن، درمان ریشه بر روی دندان تک کانال فک بالا یا پائین را انجام دهد.
داوطلبان تحت نظارت استاد مربوطه و گروه بندی مشخص شده و مطابق با چک لیست تهیه شده مورد ارزیابی قرار می گیرند. در مجموع 2 نمره به مرحله کتبی و مابقی به مرحله عملی اختصاص دارد که پایان دوره آزمون، امتیازات هر آیتم جمع بندی و نمره نهائی اعلام می شود.

چک لیست شامل چه معیارهای برای  ارزیابی داوطلبان آزمون ملی است؟

 ابتدا در چک لیست ها کد داوطلب، نام بیمار و نام استاد ناظر نوشته می شود. سپس آیتم های تشکیل و تکمیل پرونده بیمار، برقراری ارتباط و فرم رضایت نامه بیمار، کنترل عفونت، انجام صحیح تکنیک بی حسی، مراحل تهیه حفره دسترسی، ایزولاسیون به وسیله رابردم، جزئیات مراحل آماده سازی کانال، پرکردگی کانال و کیفیت تصاویر رادیوگرافی مورد ارزیابی قرار می گیرد. در کل ده آیتم که هرکدام شامل جزئیات مراحل درمان به تفکیک در نظر گرفته شده است.

تامین تجهیزات و امکانات به چه صورت بود؟
بخش اندودانتیکس تجهیزات و موادمصرفی را با توجه به تعداد داوطلبان تهیه کرد و به لحاظ اینکه تجهیزات مورد نیاز در مرحله پره کلینیک اندو برای داوطلبین تهیه شده بود در این مرحله مجدداً مورد استفاده قرار گرفت و هیچگونه کمبودی برای برگزاری این مرحله از آزمون وجود نداشت.

پیشنهاد شما برای برگزاری بهتر این آزمون در سال های بعد چیست؟
از آنجایی که آزمون برنامه ای بسیار گسترده و وسیع دارد و بطور مستمر در طول سال برگزار خواهد شد. تشکیل ستاد واحد برای برگزاری آزمون بسیار مهم است. تشکیل جلسات منظم در ستاد، شرح وظایف اعضاء، همفکری در برنامه های آزمون، بازنگری برنامه ها و ارزیابی نتایج، اجرای برنامه در راستای بهبود عملکرد، تقسیم کار و حضورکارکنان با تجربه و ورزیده کمک شایانی به رفع نواقص و جلوگیری از سایر مشکلات اجرایی می کند.
اطلاع رسانی دقیق  با بیان جزئیات و به موقع به داوطلبان قطعاً  آزمونی دقیق و بدون عیب و نقص را همراه دارد. داوطلبان به برنامه خود در طول برگزاری آزمون آگاه اند و با کمترین نگرانی و استرس در آزمون ها شرکت می کنند.
تشکیل ستاد واحد با برنامه های مشخص، ساختار دقیق، حفظ سلامت و هدفمند سازی ارزیابی علمی و توانمندی عملی داوطلبان را می تواند نظارت و مدیریت کند.

سخن پایانی ؟
ضمن تشکر از دبیر کمیته آزمون ملی دکتر حسن رزمی، مدیر آزمون دکتر مجید صاحبی، مدیر گروه دکتر کاظم آشفته و همکاری و راهنمایی های ارزشمند اساتید دکتر مهرفام خوشخونژاد، دکتر نغمه معراجی ، دکتر پگاه صراف، اعضاء هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر عباس خسروی و دکتر نوشین فخاری دستیاران تخصصی اندودانتیکس دانشکده که در مدت برگزاری آزمون همکاری صمیمانه داشتند قدردانی می کنم.
همچنین از مسئولین برگزاری آزمون ملی، کارکنان گروه اندودانتیکس،کارشناسان رادیولوژی و تکنسین های تجهیزات پزشکی دانشکده در برگزاری هرچه بهتر آزمون کمال تشکر و رضایت را دارم./ق

خبرنگار و عکاس: فاطمه زمانی

تهیه کننده:

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *