محتوای خبری دانشکده دندانپزشکی

گفتگو با دکتر عبدالله قربان زاده دبیر برگزار کننده رشته اندودانتیکس سومین آزمون ملی

تامین اهداف کلی آزمون، تشکیل ستاد واحد با برنامه و شرح وظایف مشخص، می تواند در به روز رسانی برنامه ها، دستیابی به اهداف مهم ارزیابی علمی و توانمندی عملی داوطلبان کمک شایانی داشته باشد.

گالری عکس1
گالری عکس2

به گزارش روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی، پس از برگزاری مراحل آزمون  پری کلینیک از سومین آزمون دانش آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور، آزمون رشته اندودانتیکس جمعه 15 آبان 94  از ساعت 8 صبح آغاز و تا 17 بعد از ظهر در لابراتوار 2-  دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزارشد.
جلسه توجیهی آزمون چهارشنبه 13 آبان 94 راس ساعت 12 الی 14 در آمفی تئائر 90 نفره دانشکده و آزمون پری کلینیک اندودانتیکس طبق لیست (اطلاعیه شماره 6 آزمون ملی) در روزهای جمعه 15 آبان 94 برای 30 داوطلب و چهارشنبه 16 دی 94 برای 22 داوطلب در دانشکده دندانپزشکی برگزار خواهد شد.
به این منظور با دکتر عبدالله قربان زاده دبیر برگزار کننده رشته اندودانتیکس آزمون ملی گفتگو کردیم.

-  اهمیت برگزاری آزمون برای فارغ التحصیلان دندانپزشکی خارج از کشور چقدر است؟
داوطلبان فارغ التحصیل دانشگاه های خارج از کشور با توجه به کوریکولوم آموزشی دانشگاه مربوطه ، مراحل آموزشی خود را گذرانده اند و لازم است برای تایید مهارت های آموزشی، به صورت کتبی و عملی مورد ارزیابی قرار گیرند تا نقاط قوت و ضعف داوطلبان در حوزه درمانهای اندو دانتیکس شناسایی شود.
در این راستا مسئولین محترم دبیرخانه شورای تخصصی دندانپزشکی، تصمیمات لازم برای رفع نقاط ضعف آنها را در قالب برگزاری کارگاه ها و یا دوره های آموزشی، تحت نظر اساتید دانشکده ها و یا انجمن های علمی دندانپزشکی برنامه ریزی کنند. تا داوطلبانی که احیاناً موفق به گذراندن دوره نمی شوند برای ورود و شرکت مجدد در دوره بعدی آزمون در آن واحد درسی، آمادگی و مهارت بیشتری کسب کنند.

- شرایط آماده سازی دندانها در برگزاری آزمون ملی داوطلبین رشته اندو چگونه است؟
داوطلبان موظف بودند 10 عدد از دندان های قدامی فک بالا و پایین5 عدد پرمولر فک بالا یا پایین دو کاناله6 عدد مولر دو فک بعد از تهیه آنها را کاملا شسته وسطح ریشه  ها را با برس تمیز کرده و به مدت یک ساعت داخل هیپوکلریت سدیم 25/5% (وایتکس خانگی) قرار داده وسپس با آب بطور کامل شسته شود و داخل ظرف حاوی نرمال سالین نگه داری نمایید وهر هفته محلول را تعویض کنند.
از دندان ها در بخش اندو بوسیله دستگاه RVG رادیوگرافی تهیه و به همراه دندان های داخل هر جعبه تحویل اساتید بخش اندو داده شده است تا از بین آنها دندان های مناسب امتحان را انتخاب کنند.
پس از آن مانت کردن دندان ها در داخل گچ انجام شد به این صورت که بعد از انتخاب نمونه های امتحانی، درنوک ریشه موم رز قرار داده ودر داخل گچ مانت شده  ودر نهایت بصورت چها گوش(مستطیلی شکل) قالبگیری های گچی تریم می شوند.

- معیار های اساتید اندو برای انتخاب یک دندان مناسب چیست؟
شرایط نمونه های دندانی، تاج در حد امکان سالم و یا با پوسیدگی حداقل دو ویا سه سطحی با حفظ دیواره های باکال ولینگوال باشد. ریشه دندان ها سالم وبدون شکستگی بخصوص در ناحیه اپیکالی باشند. انحنای های شدید وs  شکل، درمان ریشه قبلی، پین داخل کانال ویا پست و روکش نداشته باشند.

- زمانبندی در هر مرحله به چه صورت است؟
 برگزاری امتحان کتبی به مدت 30 دقیقه با مباحث و سرفصل های امتحان بر اساس رفرنس های اعلام شده است و 2 نمره به آن اختصاص دارد.
مرحله آزمون عملی تهیه حفره دسترسی بر روی نمونه های دندانی انتخاب شده، مطابق با چک لیست ارزیابی از ساعت 8:30  شروع و 11:30 به پایان می رسد و 7 نمره دارد.
امتحان بستن رابردم ساعت 11:45 تا 12:45 است که شرکت کننده های محترم به گروه های6 ویا 7 نفره تقسیم شده اندو به همراه استاد ناظرکه در برگه های فرم امتحان بستن رابردم قبلا اشاره شده، امتحان خواهند داد. در این مرحله هر فرد فقط 10 دقیقه فرصت دارد بر روی دندان هایی که استاد تعیین میکند بستن رابردم را انجام دهد.و این مرحله 1 نمره در نمره نهایی دارد.
استراحت، پذیرایی و نماز از ساعت 45:12 تا 14 در نظر گرفته شده است.

- نمره دهی در سیستم ارزیابی داوطلبان را بیشتر توضیح دهید؟
برگزاری امتحان آماده سازی و پرکردن کانال دندانهای مورد نظر شامل دو مولر بالا و پایین از ساعت 14 شروع و در ساعت 17 به پایان می رسد و 10 نمره به این مرحله اختصاص دارد. از بین این دو دندان، یک مورد دندان مولر طبق نظر استاد ناظر برای پرکردن کانالها انتخاب می شود و داوطلب موظف است دندان را طبق استاندارد پر کند و به همراه مراحل مختلف رادیوگرافی، تحویل دهد.
استاد ناظر مرحله به مرحله طبق بارم های چک لیست، نمره مربوطه به هر بخش از مراحل انجام درمان را ثبت کرده و در پایان نمرات کسب شده هر داوطلب از 18 نمره عملی و 2 نمره تئوری جمع بندی و بعنوان نمره نهایی داوطلب اعلام می شود.

- سخن پایانی ؟
ضمن تشکر از دبیر کمیته آزمون ملی دکتر حسن رزمی، مدیر آزمون ملی دکتر مجید صاحبی، مدیر محترم گروه دکتر کاظم آشفته از همکاری و مشارکت صمیمانه اساتید محترم دکتر ماندانا ناصری عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی، دکتر صدیقه خدمت، دکتر مهرفام خوشخونژاد، دکترنغمه معراجی، دکتر بهنام بوالهری، دکتر شعله غبرائی اعضاء هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران کمال تشکر و قدردانی را دارم.
همچنین از همکاری صمیمانه مسئولین برگزاری آزمون ملی، گروه آموزشی رادیولوژی و تکنسین های این گروه، تکنسین های تجهیزات پزشکی،کارکنان گروه اندودانتیکس، واحد سمعی بصری و مسئول روابط عمومی دانشکده در برگزاری هرچه بهتر آزمون کمال تشکر را دارم./ق

خبرنگار و عکاس: فاطمه زمانی
کلمات کلیدی
تهیه کننده: