محتوای خبری دانشکده دندانپزشکی

گفت و گو با دکتر حکیمه سیادت معاون آموزشی دندانپزشکی عمومی دانشکده دندان پزشکی

دکتر حکیمه سیادت گفت: آموزش امری پویا و جاری است، بنابراین اصلاح فرآیندهای آن و تحول و نوآوری مطابق با آخرین متدهای نوین آموزشی باید همیشه جاری باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی، دکتر حکیمه سیادت در سال 96 به سمت معاون اموزشی دندانپزشکی عمومی این دانشکده منصوب شد. وی مهمترین اقدامات انجام شده در سال 97 را بیان کرد و گفت: در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ بر خود لازم می دانم ضمن تشکر از زحمات مدیران محترم گروههای آموزشی، اعضاء محترم هیات علمی، دانشجویان عزیز و کارشناسان محترم اداره آموزش، گزارش مختصری از فعالیتهای انجام شده در حوزه معاونت آموزشی را خدمت خانواده محترم دانشکده دندانپزشکی تقدیم کنم. این الزام برای آن است که با ثبت آنچه شد اسباب همفکری و تبادل نظر برای آینده پیش رو فراهم شود. بدون شک مسیری که طی شد با همدلی و همراهی تمامی عزیزان میسر شده است.
وتداوم این همکاری اساس فرآیندهای اصلاحی مورد نیاز است. اصلاحاتی که به افزایش کیفیت ارائه آموزش دندانپزشکی برای دانشجویان عمومی منجر می شود که مهمترین هدف این معاونت است.
 وی اقدامات سال حاری را بیان کرد و گفت: طی سال ۱۳۹۷، ۱۲ جلسه شورای آموزشی، ۸ جلسه شورای نمایندگان، ۵ جلسه EDO، ۱۰ جلسه کمیته بازبینی شیوه نامه های ارزشیابی، ۱۴ کارگاه توانمند سازی اعضاء هیات علمی در حیطه های آموزش پزشکی و مجازی سازی (کلاس وارونه، ۲ کارگاه روش تدریس و ارزیابی مهارتهای ارتباطی، طراحی و تحلیل آزمون MCQ، طراحی پرسشنامه، طرح درس/ دوره، بلوپرینت، ۳ کارگاه آشنایی با سیستم جدید شعاع، نرم افزار epoll، نرم افزار نوید، استفاده از ppt برای تولید مولتی مدیا، چگونه از بستر الکترونیک برای آموزش استفاده کنیم) ) برگزار شده است. بدیهی است برای تنظیم برنامه های آموزشی، بسیاری جلسات دیگر با مدیران محترم گروههای آموزشی و مسؤلین درسها برگزار شده که ارائه گزارش آنها در این مقال نمی‌گنجد.
وی افزود: با توجه به ابلاغ کروکلیوم ۹۷ از طرف وزارتخانه، برنامه هفت ساله دانشکده به منظور حذف تداخلات کروکلیوم ابلاغی با کروکلیوم موجود ۹۱، تدوین شد. این برنامه در شورای آموزشی دانشکده مصوب و به وزارتخانه ارسال شد.
الگوی بالینی دانشکده پس از هشت دهه در راستای بهبود آموزش و ارائه کیفیت خدمات تغییر کرد و حضور دانشجویان در بخشهای بالینی براساس دو چرخش چیدمان شد. لازم به ذکر است اجرای این برنامه ابتدا به صورت پایلوت و پس از جمع بندی ارزشیابی های انجام شده و تصویب شورای آموزشی دانشکده، تکمیل شد.
 معاون آموزشی دندانپزشکی عمومی گفت: در راستای تغییر و اصلاح فرآیندهای آموزشی، تسریع آنها و کاهش خطا، انتخاب واحد دانشجویان براساس سیستم لاین انجام شد.
با توجه به وجود دو کوریکلوم اجرایی در دانشکده برای رفع ابهامات و شفاف سازی واحدهای integrated ( واحدهای تشخیصی ۱-۷، کلیه واحدهای سیستمیک ۱-۴، درد و دارو، تروماتولوژی و ...) پروتوکلهای اجرایی طی جلسات متعدد با مدیران محترم گروههای درگیر، تدوین و ابلاغ شد.
همچنین دکتر سیادت در ادامه افزود: پنج کارگاه آموزشی ایمپلنت، اکلوژن، بلیچینگ، زیبایی (لمینیت و دیجیتال دنتیستری) و لیزر جهت دانشجویان اینترن به منظور آشنایی آنها با حیطه های تخصصی و کاهش خطاهای درمانی به صورت برنامه ریزی و به طور منظم با کمک گروههای آموزشی انجام شد. ارزشیابی این کارگاهها مشخص کرد که برگزاری آنها بسیار موفق و لازم بوده است.
دکتر سیادت از دیگر اقدامات سال 97  را چنین بیان کرد: در راستای منظم سازی برنامه های آموزشی، تسریع در اطلاع رسانی و عدم ایجاد تداخل، در ابتدای هر ترم تقویم اجرایی دانشکده در اداره آموزش تنظیم و ارائه شده است. تا کنون سه تقویم اجرایی در این اداره تنظیم و ارائه شده است. تقویم اجرایی دانشکده شامل برنامه های معاونتهای دیگر دانشکده نیز است.
اصلاح فرآیندهای ارزشیابی های سه گانه (هیات علمی، محتوا و دانشجو) در راستای یافتن مشکلات آموزشی دانشجویان و رفع آنها انجام شد. بسیاری از تغییرات انجام شده در روند آموزش دانشجویان دوره عمومی دندانپزشکی پس از تحلیل این ارزشیابی ها انجام شد.
 وی افزود: با توجه به گذشت دو سال از روند اجرایی شدن ارزشیابی هیات علمی دانشکده، برای کاهش خطاهای دیده شده و حفظ حقوق هیات علمی، دانشکده و دانشجو کمیته بازبینی شیوه نامه های ارزشیابی، بازبینی شیوه نامه ارزشیابی اعضا هیات علمی را تکمیل و برای ارائه به شورای آموزشی دانشکده آماده کرد. در ادامه روند اصلاح، قوانین آزمونها در شورای آموزشی دانشکده مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفت.
در راستای تسریع در اطلاع رسانی و به روزرسانی سایت معاونت آموزشی، تغییرات برنامه های آموزشی دانشکده همراه با قوانین، برنامه های روزانه، برنامه امتحانات، تقویم اجرایی و .... در سایت معاونت آموزشی بارگزاری شده است. همچنین CD کلیه این برنامه ها به دانشجویان تحویل شده است.فرآیندهای آموزشی و نامه نگاریها در برای تسریع پاسخگویی و افزایش دقت اصلاح شده است. با کمک گروههای آموزشی، کلیه طرح درسها و طرح دوره های دروس عملی و نظری تکمیل شده است. در راستای مجازی سازی تعدادی از جلسات دروس نظری، با همکاری دانشکده مجازی بعضی از سرفصلهای دروس گروههای آموزشی ترمیمی، پریو، ارتودنسی، جراحی تولید محتوا شد و کلاسها با روشهای نوین آموزشی برگزار شد. در راستای برنامه معاونت بین الملل دانشکده برای ارزیابی برنامه دانشجویان عمومی دانشکده توسط تیم اروپایی، معاونت آموزشی در تهیه self-assessment ADEE کمک شایانی کرده است.
دکتر حکیمه سیادت گفت: آموزش امری پویا و جاری است، لذا اصلاح فرآیندهای آن و تحول و نوآوری مطابق با آخرین متدهای نوین آموزشی می باید همیشه جاری باشد. به تصویر کشیدن افق‌های پیش‌رو امر مکمل در کنار قاعده اصلاح می باشد. پری کلینیکهای Simulator و کلینیکهای Main بر اساس Self confidence دانشجو و Patient base مطابق با الگوهای جهانی، افق پیش‌روی ما است. افق‌هائی که در سایه همراهی و همدلی و وحدت رویه خانواده دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران قابل حصول است.
وی در پایان گفت: ضمن تقدیر و تشکر مجدد از تمامی بزرگواران که ما را در امر آموزش یاری دادند، فرارسیدن فصل گل و جوانه را که پیام آور عشق و رویش است را به تک تک‌شان تبریک عرض می کنم. امیدوارم در سال پیش رو، با یاری خداوند مهربان در مسیر جهانی شدن دانشکده گامهای بلندی برداشته شود. سالی خوب همراه با سلامتی و تندرستی را برای همه عزیزان آرزومندم.
 

تهیه کننده: