محتوای خبری دانشکده طب ایرانی

بازدید هیأت آکادمی طب سنتی چین از دانشکده طب سنتی

زمینه برقراری همکاری های دوجانبه طب سنتی ایران و چین بررسی شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده طب سنتی، طی دو روز، دانشکده طب سنتی میزبان هیأتی متشکل از نایب رییس آکادمی طب سنتی چین، رییس دانشگاه هوبی (Hubei) و تعدادی از اعضای هیأت علمی این دانشگاه و فدراسیون جهانی طب سوزنی بود.
صبح روز اول این هیأت از کلینیک طب فراگیر بیماریهای مغز و اعصاب واقع در مرکز پژوهشهای علوم اعصاب (کلینیک ریحانه) بیمارستان امام خمینی (ره) بازدید کردند. در این بازدید دکتر کاظمی و دکتر کریمی درخصوص نحوه تشخیص و درمان بیماران با ترکیبی از طب رایج، طب سنتی ایرانی و طب سنتی چینی توضیحاتی ارائه کردند که بسیار مورد توجه هیأت مذکور قرار گرفت و پروفسور لیو این کلینیک را نمونه جالبی از ترکیب مکاتب طبی مختلف جهت نیل به طب فراگیر واقعی در کنار طب رایج دانست.
سپس این هیأت از دانشکده طب سنتی بازدید کرد و در نشست مشترکی حضور یافت. در این نشست دکتر رضایی زاده رییس دانشکده طب سنتی، دکتر امیرهومن کاظمی معاون بین الملل دانشکده، و جمعی از معاونین و مدیران دانشکده حضور داشتند.
در ابتدای جلسه پروفسور لیو باویوان نایب رییس آکادمی طب سنتی چین به معرفی آکادمی و بیان پیشینه فعالیتهای آن پرداخت. وی بخشی از فعالیتهای پژوهشی ودستاوردهای کسب شده این آکادمی را برشمرد که از آن جمله، انتشار 16 عنوان مجله با موضوع طب چینی و 2 عنوان مجله ISI با موضوع طب فراگیر و چاپ بیش از 500 عنوان کتاب قابل ذکر است.
نایب رییس آکادمی طب سنتی چین در ادامه تصریح کرد: تعداد 6 بیمارستان، 14 انستیتو و 4 کارخانه زیرمجموعه آکادمی طب سنتی چین مشغول به فعالیت هستند.
پروفسور لیو باویوان در ادامه پیرامون بانک اطلاعاتی جامع طب سنتی کشور چین توضیحاتی ارائه کرد. به گفته ایشان شش هزار بیمارستان کشور چین که خدمات طب سنتی در آنها ارائه می شود به این بانک اطلاعاتی متصل هستند و تمامی اطلاعات پزشکی بیماران ازجمله گیاهان تجویزشده وعوارض آن در این بانک ثبت می شود.
نایب رییس آکادمی طب سنتی چین در پایان ضمن ابراز خرسندی از برقراری تعامل با دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزود: ما باید دست به دست هم بدهیم و این دو مکتب طب سنتی را به روز کرده و در کنار طب رایج  در پیشگیری و درمان بیماریها مورد استفاده قرار دهیم.
رییس دانشکده طب سنتی در ادامه درخصوص پیشینه تأسیس دانشکده و رویکرد آموزشی آن توضیحاتی ارائه و تصریح کرد: نگاه ما در دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران احیاء طب سنتی و  استفاده از آن در کنار طب رایج است و با همین رویکرد علاقه مند هستیم از تجربیات آکادمی طب سنتی چین و دانشگاه های طب سنتی چین  بهره مند شویم.
دکتر رضایی زاده تبادل استاد و دانشجو، برگزاری دوره های کوتاه مدت و بلندمدت، همکاری در پروژه های پژوهشی مشترک، تولید فناوری های مشترک، مشارکت در احداث بیمارستان های طب سنتی، و همکاری های پژوهشی در انتشار مجلات علمی را از زمینه های برقراری تعامل دوجانبه برشمرد.
درادامه پیشنهاد برگزاری کنگره های سالانه مشترک به منظور معرفی طب ایرانی و چینی مطرح شد که دوطرف پیرامون چگونگی اجرایی شدن این طرح به گفتگو نشستند.
در روز دوم این هیأت از کلینیک طب فراگیر انستیتو کانسر نیز بازدید کردند که ارجاع بیماران توسط متخصصین آنکولوژی جهت درمان های طب سنتی ایرانی برای ایشان جالب و قابل توجه بود.
بازدید از کلینیک تخصصی طب سنتی خارک و موزه تاریخ علوم پزشکی ایران از دیگر برنامه های این هیأت بود.
در پایان بازدیدها و جلسات انجام شده، پروفسور لیو باویوان مشاور طب سنتی سازمان جهانی بهداشت و رییس فدراسیون جهانی طب سوزنی، از پیشرفت های ایران در زمینه آکادمیک کردن طب سنتی اظهار شگفتی کرد و آن را بسیار فراتر از تصور پیشین خود دانست.
وی همچنین اظهار داشت: طب سنتی ایرانی توانمندی های بالایی دارد و من خوشحال هستم که با مکتب طب سنتی ایرانی آشنا شدم. اقدامات شما برای ادغام روش های طب سنتی و طب رایج قابل تقدیر است و نتیجه آن ارتقاء بیشتر سلامت و رضایت بیماران خواهد بود.
گفتنی است دکتر کاظمی معاون بین الملل دانشکده طب سنتی درهمین راستا اظهار داشت: مقرر شده است در کنگره بین المللی آموزش طب سنتی کشور چین که اردیبهشت ماه سال آینده برگزار خواهد شد، طب سنتی ایرانی و دوره های آموزشی آن معرفی شود./ق

خاطره  فهیمی
تهیه کننده:

خاطره فهیمی