محتوای خبری دانشکده طب ایرانی

برگزاری اولین همایش بنیاد ملی طب ایرانی با محوریت سبک زندگی و خودمراقبتی

دکتر شمس اردکانی مدیرعامل بنیاد ملی طب ایرانی، ارتقای سلامت جامعه با اصلاح سبک زندگی و خودمراقبتی را عامل مهمی در ایجاد صرفه جویی اقتصادی و منفعت ملی دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشکده طب ایرانی، نخستین همایش بنیاد ملی طب ایرانی با محوریت سبک زندگی و خودمراقبتی، با حضور دکتر شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و دبیرکل مجمع خیرین سلامت، دکتر شمس اردکانی مدیرعامل بنیاد ملی طب ایرانی، دکتر خدادوست مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، و دکتر رضایی زاده نائب رییس بنیاد ملی طب ایرانی، روز پنج شنبه 12 اردیبهشت ماه 98 در ساختمان هروی دانشکده طب ایرانی برگزار شد.
در ابتدای مراسم، دکتر شمس اردکانی با بیان این مطلب که بزرگ ترین جمعیت خیرین کشور در حوزه سلامت فعالیت دارند، افزود: حضور خیرین در حوزه سلامت، منشأ خیری عام است که اثرات مثبت آن تمام جامعه را در بر می گیرد.
مدیرعامل بنیاد ملی طب ایرانی با بیان اهمیت حضور بخش غیردولتی در حوزه سلامت، تصریح کرد: در حال حاضر گردش ریالی حوزه سلامت عددی نزدیک به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است که بخش زیادی از بودجه موردنیاز برای این گردش مالی می تواند با ورود بخش‌های غیردولتی به نظام سلامت تأمین شود.
دکتر شمس اردکانی در ادامه با تأکید بر این مطلب که رویکرد بنیاد ملی طب ایرانی ارائه سبک زندگی سالم و ارتقاءسلامت در جامعه است، افزود: همان طور که مقام معظم رهبری همواره بر ترویج سبک زندگی سالم در جامعه تأکید داشته اند، این مهم نه تنها باعث ارتقاء سلامت در جامعه و کاهش بیماری ها خواهد شد بلکه می تواند موجب صرفه‌جویی کلان درهزینه‌کرد منابع در نظام سلامت شود.
وی یادآور شد: آمار‌ها نشان می‌دهد در آمریکا با ارائه آموزش‌های خودمراقبتی و تغییر سبک زندگی صرفه‌جویی هنگفتی در حوزه سلامت می‌شود. بنابراین هدف اصلی ما در بنیاد ملی طب ایرانی نخست محقق کردن مطالبه رهبر معظم انقلاب و ترویج سبک زندگی سالم و دوم حفظ سلامت و پایداری جامعه براساس آموزش خودمراقبتی است.
در ادامه مراسم، دکتر شهریاری با تأکید بر لزوم احیای جایگاه طب ایرانی، بیان کرد: طب ایرانی تا قرن ها در دانشگاه‌های اروپا تدریس می‌شد، اما متأسفانه ما از آنچه داشتیم غفلت کردیم و از داشته های خود استفاده نکردیم.
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که می بایست بین طب سنتی و طب نوین هماهنگی ایجاد شود، افزود: ما هنوز در طب سنتی به خودباوری نرسیدیم. اگر این دانش را با شواهد بالینی ارائه دهیم بی شک پزشکان طب نوین نیز آن را می پذیرند زیرا طب سنتی در بسیاری موارد می تواند در روند درمان و کمک به بیماران مفید باشد.
دکتر شهریاری با تأکید بر ضرورت مبارزه  با شارلاتانیزم درحوزه طب سنتی در جامعه، افزود: اگرمی خواهیم طب ایرانی به معنی واقعی آن در کشور رواج پیدا کند، باید با همکاری تمام نهادهای دست اندکار جلوی این بی‌اخلاقی‌ها در حوزه طب سنتی گرفته شود.
دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور همچنین، نقش مهم خیرین حوزه سلامت در پیشبرد اهداف نظام سلامت را بیان کرد و بر ضرورت تسریع در حرکت دانشکده های طب سنتی و احیاء جایگاه این دانش در جامعه تأکید کرد.
در پایان مراسم دکتر رضایی زاده با بیان این مطلب که در جوامعی که سلامت ارتقاء پیدا کرده، اقتصاد نیز شکوفاتر شده است، افزود: شواهد نشان می دهد آنچه به عنوان پیشرفت در عرصه سلامت در جوامع مطرح بوده است، عمدتاً مصادف با پیشرفت های عمده پزشکی و دستاوردهای تکنولوژی در پزشکی نبوده بلکه ناشی از تغییرات و مؤلفه های اجتماعی و سواد سلامت در جامعه بوده است.
پس از پایان این مراسم، هم اندیشی بنیاد ملی طب ایرانی با حضور اعضای هیأت امنای بنیاد برگزار شد و راهکارهای پیشبرد اهداف بنیاد مورد بررسی قرار گرفت.
خبرنگار: خاطره فهیمی
عکاس: اشکان نورکامی

 

خاطره  فهیمی
تهیه کننده:

خاطره فهیمی