محتوای خبری دانشکده طب ایرانی

برگزاری مراسم هفته پژوهش در دانشکده طب ایرانی

از استادان و دانشجویان فعال حوزه پژوهش دانشکده طب ایرانی تقدیر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده طب ایرانی، به مناسبت هفته پژوهش مراسمی با حضور مدیران، استادان، اعضای هیأت علمی، دستیاران و دانشجویان دانشکده طب ایرانی به منظور ارائه گزارش عملکرد معاونت پژوهشی و تقدیر از اساتید و دانشجویان فعال در این حوزه، روز یکشنبه 25 آذرماه 97 در سلامتکده احمدیه برگزار شد.
در ابتدای مراسم دکتر روجا رحیمی، معاون پژوهشی دانشکده طب ایرانی گزارشی از عملکرد پژوهشی دانشکده ارائه کرد.
گزارش آماری از تعداد اعضای هیأت علمی، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشکده، تعداد مقالات چاپ شده، وضعیت پژوهشی دانشکده براساس سامانه علم سنجی وزارت بهداشت درسال 97 برمبنای تعداد مقالات اعضای هیأت علمی و تعداد استنادات، در گزارش معاون پژوهشی دانشکده ارائه شد. 
دکتر رحیمی در ادامه به بیان وضعیت پژوهشی دانشکده و تعداد کل مقالات براساس گزارش علم سنجی دانشکده پرداخت و از چاپ 10 مقاله با همکاری کشورهای آمریکا، آلمان، اتریش، انگلیس، برزیل، چین، یونان، پاکستان، کلمبیا و کامرون با افیلییشن دانشکده طب ایرانی خبر داد.
مدیرگروه داروسازی سنتی دانشکده در ادامه به ارائه گزارش آماری رشد تعداد مقالات چاپ شده دانشکده و توزیع کیفی این مقالات از سال 93 تا پایان سال 96 پرداخت.
دکتر رحیمی در ادامه، امکانات کتابخانه دانشکده طب ایرانی را معرفی کرد و از راه اندازی کانال تلگرامی کتابخانه دانشکده خبر داد.
معاون پژوهشی دانشکده در پایان، درباره آزمایشگاه تخصصی دانشکده و بخش های مختلف آن، طرح ها و گرنت های پژوهشی دانشکده، کارگاه های برگزار شده در حوزه پژوهش و فصلنامه تخصصی دانشکده توضیحاتی ارائه کرد.
در ادامه مراسم، دکتر رضایی زاده رییس دانشکده طب ایرانی، نخستین توفیق دانشکده طب ایرانی را مژده دانستن تأسیس این دانشکده ازسوی رهبری بیان کرد و افزود: سال 89 آقای دکتر شمس اردکانی در جمع اعضای هیأت علمی خدمت مقام معظم رهبری رفته بودند و خبر تأسیس دانشکده طب سنتی را به ایشان اعلام کردند. این سخن مقام معظم رهبری که شنیدن این خبر را مژده دانستند برای این دانشکده نخستین گام توفیق بوده است. گام دوم و رسالت دانشکده طب ایرانی، واکاوی و پژوهش و شفاف سازی سره از ناسره، تعمیق مفاهیم و به روزرسانی علمی مبانی کاربردی و حرکت در مرزهای دانش و فعالیت های چند رشته ای و بین رشته ای است.
وی در ادامه ضمن ابراز خرسندی از سیر صعودی شاخص های علم سنجی اعضای هیأت علمی دانشکده به لحاظ کمّی و کیفی، درخصوص ادامه این روند ابراز امیدواری کرد و افزود: بنابر آنچه امروزه رویکرد تولید علم در بستر دانشگاه های نسل سوم تعریف می شود می بایست ما نیز در مسیر خلق ثروت مبتنی بر دانش گام برداریم و این مهم با فرهنگ سازی و تغییر نگرش و ساختار در دانشگاه و به ویژه در سطح مدیران تحقق پیدا می کند.
رییس مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی در ادامه، درخصوص چالش ها و پیچیدگی های مسیر طولانی تولید محصول دانش بنیان و ورود به عرصه تجاری سازی دانش سخن گفت و راهکارهای کسب موفقیت در این مسیر را بیان کرد.
دکتر رضایی زاده همچنین از موفقیت شرکتهای جوان مستقر در مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی و ورود محصولات این شرکت ها به بازارخبر داد و بر حمایت مرکز رشد از ایده های جوان در تولید ثروت مبتنی بر دانش تأکید کرد.
در ادامه دکتر شمس اردکانی، استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان این مطلب که پژوهش  در تاریخ علم و فرهنگ ایران همواره دغدغه ای جدی بوده است، بیان کرد: واژه «پژوهش» با همین معنای امروزی آن، در شاهنامه حکیم فردوسی چندین بار تکرار شده است و همین نکته، حضور جدی پژوهش را در پیشینه این سرزمین نشان می دهد. علوم از ابتدای خلقت وجود داشته اند اما آنچه علم را کاربردی و قابل استفاده کرده، پژوهش است. علوم در طول اعصار از مسیر پژوهش به بالندگی رسیده اند و آنچه علم را شکوفا کرده این بوده است که عالمان از مسیر پژوهش، علم را غنا بخشیدند.
دکتر شمس اردکانی در ادامه با تأکید بر ضرورت پژوهش در مسیر توسعه علم، تصریح کرد: اگر می خواهید قطب علمی و سرآمد باشید و جامعه از حاصل علم شما منتفع شود، می بایست به علم موجود، چیزی بیافزایید و این امر تنها از راه تحقیق و پژوهش میسر است.
در ادامه مراسم دکترمحمد نبوی، برگزیده شده به عنوان ذهن برتر جهان براساس گزارش Clarivate وابسته به ISI در سال 2018، به ارائه گزارش وضعیت پژوهشی دانشکده طب ایرانی و بیان فاکتورهایی که در مسیر پژوهش دخیل و چالش زا هستند، پرداخت.
وی در ادامه مقایسه آماری حوزه پژوهش در دانشکده طب ایرانی و دانشگاه چنگ دو چین را ارائه کرد.
در پایان مراسم از استادان، دانشجویان و کارشناسان برگزیده حوزه پژوهش دانشکده طب ایرانی تقدیر شد.
دکتر مهرداد کریمی به عنوان استاد برگزیده حوزه پژوهش، دکتر آرمان زرگران به عنوان استاد برگزیده حوزه پژوهش تاریخ پزشکی، دکتر فاطمه نجات بخش به عنوان استاد برگزیده حوزه انتشارات طب ایرانی، و دکتر حسین رضایی زاده به عنوان استاد برگزیده حوزه فناوری طب ایرانی انتخاب شدند.

خبرنگار: خاطره فهیمی

عکاس: اشکان نورکامی

خاطره  فهیمی
تهیه کننده:

خاطره فهیمی