محتوای خبری دانشکده طب ایرانی

تشریح جایگاه طب سنتی و مکمل در نظام سلامت ایران در اولین نشست جهانی طب سنتی چین

دکتر امیرهومن کاظمی به عنوان نماینده کشور ایران در هیأت رییسه نخستین نشست جهانی طب سنتی چین حضور داشت.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده طب سنتی، در اولین نشست طب سنتی چین که در روزهای 18 و 19 سپتامبر در شهر بوجو استان آن هويي چین برگزار شد، وضعیت فعلی و جایگاه طب سنتی و مکمل در نظام سلامت ایران توسط دکتر امیرهومن کاظمی تشریح شد.

در این نشست که با حضور رؤسای دانشگاه ها، مؤسسات و انجمن های طب شرقي و چیني از 25 کشور دنیا و نیز مقاماتی از وزارت بهداشت، سازمان طب سنتی و دانشگاه های طب سنتی کشور چین برگزار شد، وضعیت طب سوزنی و گیاهان دارویی در دنیا و ارتقا وضعیت آموزش، پژوهش و خدمات درمانی طب سنتی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
دکتر امیرهومن کاظمی معاون بین الملل دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به عنوان جوان ترين عضو هيأت رييسه در این نشست به سخنرانی پرداخت.
وی ابتدا به معرفی طب ایرانی، تاریخچه این طب و توانمندی های تشخیصی و درماني آن پرداخت و تصریح کرد: طب ایرانی چندین هزارسال است که در پهنه وسيعي از دنيا ازجمله غرب آسيا و مناطقي از اروپا مورد استفاده قرار گرفته و امروزه نیز بسیاری از مردم این مناطق همچنان از این مكتب طبي استفاده می کنند.
مشاور دفتر طب سنتي وزارت بهداشت همچنین افزود: این طب امروزه در ایران به صورت کاملا آکادمیک درآمده و در حال حاضر هفده دانشگاه علوم پزشکی در ایران، دپارتمان یا دانشکده طب ایرانی دارند و پزشکان را در یک دوره تخصصی پنج ساله در رشته های طب و داروسازی پذیرش می کنند.
این عضو هيأت رييسه فدراسيون جهاني طب سوزني همچنین با اشاره به توسعه علمی طب سوزنی در ایران تعداد پزشکانی که در حال حاضر مشغول به انجام طب سوزنی هستند را نزدیک به هزار نفر تخمين زد.
وي همچنين انجمن علمی طب سوزنی را به عنوان بزرگترین جامعه علمی طب سوزنی برشمرد و نقش آن در کمک به توسعه طب سوزنی در ایران در همراهی با وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی را متذکر شد.
دكتر كاظمي همچنین اظهار داشت: مردم ایران به صورت سنتی به مصرف گیاهان دارویی و درمان های طبیعی تمایل دارند و شاید همین عامل باعث شده است که در یک دهه اخیر طب ایرانی و طب سوزنی توسعه علمی و منطقی خوبی در ایران داشته باشد و به جرأت می توان گفت ایران توسعه یافته ترین کشور منطقه غرب آسیا در زمینه طب های سنتی و مکمل است. وجود تعرفه و قوانین در وزارت بهداشت برای طب ایرانی و طب سوزنی از دستاوردهای ملی مهمي است که بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز فاقد آن هستند.
توضیح اینکه شهر بوجو مرکز گیاهان دارویی کشور چین محسوب می شود و نشست جهانی طب سنتی چین در حاشیه سي و سومين نمایشگاه و کنفرانس ملي گیاهان دارویی و طب چینی با هدف بحث و تبادل نظر در خصوص وضعیت طب سنتی در دنیا و ارائه راهکارهایی در توسعه آن برگزار شد.
در این نشست 40 متخصص و استاد دانشگاه از 25 کشور دعوت شده بودند که نماینده کشور ایران در کنار نمایندگانی از استرالیا، ژاپن، چین، ایتالیا، مجارستان، کانادا، چین، برزیل، تایلند، اندونزی، مکزیک، و آلمان اعضای هیأت رئیسه این نشست را تشکیل می دادند.

خبر: خاطره فهیمی

خاطره  فهیمی
تهیه کننده:

خاطره فهیمی