محتوای خبری دانشکده طب ایرانی

دکتر محمد تحویل زاده: داروخانه های عرضه فرآورده های طبیعی و سنتی نیاز به هویت بخشی مستقل دارند

دکتر محمد تحویل زاده، مسئول فنی داروخانه سلامتکده احمدیه، مرکز برتر عرضه فرآورده های طبیعی و سنتی سومین جشنواره طب ایرانی گفت: نقش داروساز در خدمت رسانی صحیح و رعایت اصول قانونی در ساخت، خرید و عرضه فرآورده های طبیعی و سنتی بسیار بااهمیت است.

دکتر محمد تحویل زاده، مسئول فنی داروخانه سلامتکده احمدیه، مرکز برتر عرضه فرآورده های طبیعی و سنتی سومین جشنواره طب ایرانی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده طب ایرانی، دکتر محمد تحویل زاده، مسئول فنی داروخانه سلامتکده احمدیه دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران است که این داروخانه در سومین جشنواره طب ایرانی به عنوان مرکز برتر عرضه فرآورده های طبیعی و سنتی برگزیده شد.

روابط عمومی دانشکده طب ایرانی به همین مناسبت، گفتگویی با دکتر تحویل زاده داشته است که در ادامه می خوانید.

آقای دکتر تحویل زاده لطفا خودتان را معرفی کنید و از پیشینه فعالیت های خود بگویید.

به نام خدای هستی بخش، محمد تحویل زاده هستم، متخصص داروسازی سنتی. پس از فارغ التحصیلی در شرکت های تولیدکننده فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل به عنوان مسئول فنی یا در بخش تحقیق و توسعه مشغول فعالیت بودم. در حدود ده سال هم به صورت پاره وقت و تمام وقت در مراکز عرضه فرآورده های طبیعی و سنتی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران چه به عنوان دانشجو و چه به عنوان مسئول فنی و مدیر این بخش فعالیت داشتم. در کنار فعالیت اصلی به عنوان علاقه جانبی، گاهی کار تدریس، ترجمه و پژوهش در حوزه طب سنتی و مکمل انجام می دهم.

شما مسئول فنی داروخانه سلامتکده احمدیه هستید که در سومین جشنواره طب ایرانی به عنوان مرکز برتر عرضه فرآورده های طبیعی و سنتی برگزیده شد، این انتخاب براساس چه معیارهایی انجام شده است؟

معیارها موارد متعددی بودند که هیأت داوران در نظر گرفته بودند مثل تکریم ارباب رجوع، ارائه خدمات فرآورده ها به صورت مجازی و حضوری، ارائه خدمات مشاوره ای، رعایت اصول ساخت و عرضه و....

از ابتدای فعالیت خود در داروخانه سلامتکده احمدیه برای ارتقای فعالیت های این داروخانه چه اهداف و رویکردهایی را دنبال کردید؟

هدف اصلی من اثبات نیاز به داروساز در این مراکز بود. باید به همکاران، مدیران مسئول و همین طور مراجعین، اهمیت نقش داروساز را در خدمت رسانی صحیح به خوبی توضیح می دادیم تا در ادامه فرهنگ ساخت، ارائه و مصرف این فرآورده ها اصلاح شود. موضوع بعدی ارتقای رعایت اصول قانونی در ساخت، خرید و عرضه این فرآورده ها بود. یافتن شرکت های معتبر تولیدکننده فرآورده های طبیعی و سنتی و همچنین افزایش کمیت و تنوع فرآورده ها به گونه ای که بتواند پاسخگوی نیاز نسخ پزشکان طب ایرانی باشد و در نهایت ایجاد فضای علمی برای کارآموزان و دانشجویان داروسازی سنتی.

فعالیت داروخانه های عرضه فرآورده های طبیعی و سنتی را چطور ارزیابی می کنید و این داروخانه ها با چه چالش هایی مواجه هستند؟

کار و فعالیت در این عرصه لذت بخش است. محصولات متنوع که رفع کننده آلام و بیماری های مردم است در این مراکز وجود دارد و برای داروسازان اگر تسلط کافی به علوم امروزی دارویی و دانش داروهای طب ایرانی داشته باشند رضایت بخش است.

اما چالش های این بخش هم بسیار متعدد است و شاید مهم ترین آن نیاز به هویت بخشی رسمی تر به این مراکز است. این مراکز نه عطاری هستند و نه داروخانه و با توجه به خدمات خاص خود، باید به عنوان هویت مستقل تحت نظارت نهادهای مربوط شناخته شوند. بعد از آن داروسازان می توانند فعالیت در این مراکز را به عنوان سوابق کاری خود در نظر بگیرند و شرکت های پخش فرآورده های طبیعی و مکمل هم به راحتی محصولات خود را به این مراکز می رسانند. اما هنوز مصوبات نهایی این مراکز اعلام نشده است که امیدواریم به زودی انجام شود.

بیمه داروها هم مسأله مهم دیگر است. متأسفانه به دلایل متعدد که در این جا زمان کافی برای آن وجود ندارد قیمت این فرآورده ها نسبتاً بالاست و باید بیمه ها برای پوشش این فرآورده ها دست به کار شوند که این موضوع هم به رسمیت شناختن این مراکز توسط نهادهای بالادستی را نیاز دارد.

مورد بعدی ساعت زمانی کم فعالیت این مراکز است که به نظرم باید حداقل 12 ساعت فعال باشد. فعلا محدودیت در این زمینه وجود دارد. شاید باورپذیر نباشد اما حداقل 12 نفر پاره وقت و تمام وقت در این مرکز به کار مشغول هستند و تأمین هزینه های متعدد نیازمند زمان کاری بیشتری است.

آیا برای ارتقای بیش از پیش فعالیت های داروخانه سلامتکده احمدیه برنامه ای دارید و بهبود فرآیندهای داروخانه های عرضه فرآورده های طبیعی و سنتی را در گرو چه عواملی می دانید؟

با تمام چالش هایی که برای این مرکز متصور هستیم امسال پیشرفت خوبی در خدمات رسانی مناسب داشتیم اما هنوز فاصله بسیار زیادی با ایده آل های خود داریم. باید با پزشکان به خصوص افراد فعال در سلامتکده، ارتباط بیشتری داشته باشیم و دانش دارویی خود را به آنها منتقل و تا حد ممکن داروهای سنتی - طبیعی که آنان در نسخه می نویسند را تأمین کنیم. بیماران معمولاً افرادی هستند که از طب رایج نتیجه نگرفتند برای همین اخلاق مداری با بیماران را تا حد ممکن افزایش بدهیم، نیازهای آنان را بشناسیم و تا حد ممکن برای رفع آن تلاش کنیم. نباید به خاطر چالش هایی که با آن مواجه هستیم بیمار متضرر شود. گزارش و اطلاع رسانی به نهادهای بالادستی مثل سازمان غذا و دارو، دفتر طب ایرانی و همین طور ریاست دانشکده را بیشتر در نظر بگیریم تا شرایط همیاری بیشتر و اعتمادسازی بهتر فراهم شود. آموزش نیروهای داخل مرکز عرضه هم بسیار مهم است. باید شناخت نسبی از فرآورده ها داشته باشند و از اهمیت نقش خود برای خدمت رسانی باخبر باشند. در نهایت آموزش مدون به کارآموزان در داروخانه با تهیه کانال های آموزشی در فضای مجازی و تهیه کتاب های مرجع در داروخانه را باید فراهم کنیم.

روند اجرایی برگزاری سومین جشنواره طب ایرانی را چطور ارزیابی می کنید و نقش برگزاری چنین جشنواره هایی را در ارتقای جایگاه طب ایرانی چطور می بینید؟

روند برگزاری مناسب بود و از زحمات این عزیزان تشکر می کنم. بزرگترین اهمیت این جشنواره ایجاد انگیزه مداوم برای تلاش خواهد بود و متوجه می شویم که مسئولان ما را تنها نگذاشتند. 

خاطره  فهیمی
تهیه کننده:

خاطره فهیمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *