محتوای خبری دانشکده طب ایرانی

در مرکز آموزش و پژوهش بیماری های پوست و جذام

شعبه مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی افتتاح شد

دکتر رضایی زاده در مراسم امضای تفاهم نامه گفت: بعد از خبر تشکیل دانشکده طب سنتی که برای رهبری یک مژده بود، تولید شواهد و محصولات دانش بنیان مهمترین دستاورد دانشگاه است.

به گزارش روابط عمومی دانشکده طب ایرانی، شعبه مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی با امضای تفاهم نامه تأسیس مرکز رشد قمر در مرکز آموزش و پژوهش بیماری های پوست و جذام افتتاح شد.
این مراسم روز چهارشنبه 21 آذرماه 97، با حضور استاد دکتر یحیی دولتی، بنیانگذار مرکز آموزش و پژوهش بیماری های پوست و جذام و دکتر فیروز رییس این مرکز، دکتر صحراییان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، دکتر منظم، مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه، دکتر رضایی زاده رییس مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی و جمعی از استادان و اعضای هیأت علمی مرکز آموزش و پژوهش بیماری های پوست و جذام در این مرکز برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، دکتر دولتی، ضمن خوشامدگویی و ابراز خرسندی از برقراری این همکاری دوجانبه، بیان کرد: آنچه در کشور ما جای آن بسیار خالی است، نبودن مدیرانی است که جانشین خود را تربیت کنند. من بسیار خوشحالم که با حضور دکتر فیروز در مرکز آموزش و پژوهش بیماری های پوست و جذام این اتفاق افتاده است و آنچه من را زنده نگه می دارد این است که در تمام این سالها شاهد رشد و بالندگی این مرکز بوده ام.

در ادامه دکتر رضایی زاده برقراری همکاری مشترک بین دو مرکز را اقدامی مبارک دانست و افزود: دانشکده طب ایرانی به همت استاد دکتر لاریجانی در سال 1386 و با مدیریت آقای دکتر شمس اردکانی تأسیس شد. نخستین توفیق این دانشکده این بود که مقام معظم رهبری بعد از شنیدن خبر تشکیل دانشکده طب سنتی آن را مژده ای دانستند و به گمان من پس از گذشت این ده سال، تولید شواهد و محصولات دانش بنیان مهمترین رسالت و دستاورد دانشکده طب ایرانی بوده است که با تأسیس مرکز رشد این مسیر تقویت و پویاتر خواهد شد.
رییس مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی، راه اندازی و تقویت عملکرد مرکز رشد را گام مهم دیگری در تحقق این دستاورد دانست و افزود: واکاوی و پژوهش و شفاف سازی سره و ناسره در طب سنتی و جداسازی حدود و مرزهای طب سنتی علمی از شارلاتانیزم مدعی طب سنتی در سطح جامعه، تعمیق مفاهیم و به روزرسانی علمی مبانی کاربردی طب ایرانی، و حرکت در مرزهای دانش و گسترش فعالیتها و همکاری های چند رشته ای و بین رشته ای، رسالت ما در دانشکده و مرکز رشد است.
دکتر رضایی زاده در ادامه بیان کرد: مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی از ترکیب اعضای هیأت علمی، مدیران بخش دولتی و سازمان غذا و دارو، و همکاران دانشگاهی که در بخش صنعت فعالیت دارند تشکیل شده است. این مجموعه، در تعامل و همکاری با عالمان و استادان مرکز آموزش و پژوهش بیماری های پوست و جذام و بهره گیری از امکانات این مرکز می تواند نمونه و الگوی بسیار خوبی از همکاری بین رشته ای و بین بخشی در حوزه دانشگاه باشد.
رییس دانشکده طب ایرانی، با بیان این مطلب که آنچه در دنیای توسعه یافته کنونی پذیرفته شده و مورد استفاده است رویکرد به Integrative Medicine است و جریان اصلی پزشکی  از تمام حوزه هایی که ایمنی و اثربخشی آنها به اثبات رسیده، بهره می برند؛ تصریح کرد: تلاش و هدف ما هم همین است که در این مسیر گام برداریم و به سمت دانشگاه نسل سوم و توسعه محصولات دانش بنیان حرکت کنیم.
در ادامه دکتر فیروز، ضمن خوشامدگویی، مرکز آموزش و پژوهش بیماری های پوست و جذام را نخستین و قدیمی ترین مرکز تحقیقات پوست کشور عنوان کرد و به معرفی محصولات دانش بنیان این مرکز پرداخت.
رییس مرکز آموزش و پژوهش بیماری های پوست و جذام یکی از حیطه های پژوهشی این مرکز را، بررسی تأثیرات داروهای گیاهی و طب سنتی عنوان کرد و افزود: راه اندازی قمر مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی و انجام پژوهشهای مشترک، منجر به بارزتر شدن فعالیتها و زمینه ساز بهره مندی تمام دانشگاه از امکانات مرکز خواهد شد.
در ادامه دکتر صحراییان، از اهتمام مرکز آموزش و پژوهش بیماری های پوست و جذام در مسیر ارتقاء دانش و تبدیل دانش به ثروت قدردانی کرد و افزود: مرکز پوست و جذام در زیر سایه بلند دکتر دولتی و با تلاش و همت دکتر فیروز و سایر استادان مرکز، مسیر تعالی و پیشرفت را طی می کند و امیدوارم تمام مراکز تحقیقاتی ما همین گونه گام بردارند.
معاون پژوهشی دانشگاه در ادامه بیان کرد: زمانی آرزوی بزرگ ما این بود که در ژورنال کلاب ها مقاله های خودمان را ارائه دهیم. این آرزو امروز تحقق یافته است و به قابلیت های بسیار بیشتری دست پیدا کردیم. امروز آرزوی ما این است که وقتی دارو یا درمانی تجویز می کنیم برگرفته از فکر و ایده و ابداع ایرانی باشد. این آرزو تنها با تلاش تمام مراکز تحقیقات، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری و کامل شدن چرخه تولید دانش به ثروت محقق می شود.
در ادامه دکتر منظم، برقراری این تفاهم نامه را همکاری و هم افزایی دو مرکز موفق در مبحث ارتباط با صنعت دانست و افزود: مرکز آموزش و پژوهش بیماری های پوست و جذام به معنای واقعی یک مرکز آموزشی و پژوهشی است که در مبحث ارتباط با صنعت بسیار موفق عمل کرده است و ما همیشه این مرکز را به عنوان الگوی مراکز تحقیقات معرفی کردیم. مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی نیز، به عنوان مرکزی نوپا از زمان تصدی دکتر رضایی زاده سریع ترین رشد در جذب فناور، هسته های فناوری و توسعه محصولات داشته است و این قمر می تواند الگوی بسیار خوبی همکاری دوستانه و اشتراک امکانات بین بخشی در سطح کشور باشد.
توضیح اینکه در این مراسم تفاهم نامه تأسیس مرکز رشد قمر در مرکز آموزش و پژوهش بیماری های پوست و جذام، به امضای طرفین رسید و از تابلوی شعبه مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی در این مرکز رونمایی شد.
خبرنگار: خاطره فهیمی
عکاس: اشکان نورکامی

خاطره  فهیمی
تهیه کننده:

خاطره فهیمی