محتوای خبری دانشکده طب ایرانی

رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران:

طب سنتی هیچ گاه مدعی جایگزینی درمان‌های رایج نیست

دکتر رضایی زاده در نشست خبری نخستین کنگره ملی طب فراگیر در درمان سرطان اهداف برگزاری این کنگره را متذکر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده طب سنتی، دکتر رضایی زاده رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری نخستین کنگره ملی طب فراگیر در درمان سرطان در پژوهشگاه سرطان پستان جهاد دانشگاهی با تأکید براین مطلب که طب سنتی درهیچ جای دنیا مدعی درمان بیماری هایی مثل سرطان یا جایگزین کردن درمان‌های رایج با روش های سنتی نبوده است، خاطرنشان کرد: از جمله اهداف این کنگره، تبیین جایگاه طب مکمل و سنتی و محدودیت‌ها و موارد مجاز و محدوده‌های عملکردی آن در حوزه سرطان و همچنین آشنایی با تجربیات جهانی در این زمینه است.
رییس دانشکده طب سنتی تصریح کرد: طب سنتی هیچ گاه مدعی درمان سرطان نبوده و مهمترین نقش طب مکمل و سنتی، ارتقای سطح کیفیت زندگی بیماران و کاهش عوارض درمان‌های رایج است.
دبیر کمیته علمی «طب ایرانی در سرطان» در کنگره ملی «طب فراگیر در درمان سرطان» با اشاره به مفهوم «طب فراگیر» که رویکردی نو در حوزه پزشکی است و مبنی بر استفاده از همه ظرفیت‌های پزشکی مدرن و سنتی در کنارهم و به نفع بیمار - به شرط ایمن و موثر بودن این روش‌ها - است، اظهار داشت: در این کنگره درصدد هستیم تا کسانی که به معنای واقعی تجربیات علمی و آکادمیک در طب سنتی دارند با متخصصان انکولوژی هم‌افزایی علمی داشته باشند.
دکتر رضایی زاده در ادامه با اذعان به این که جامعه پزشکی اغلب نظر چندان مساعدی نسبت به طب سنتی ندارند، گفت: افراد اغلب با چیزی که اطلاعی از آن ندارند، مخالفت می کنند. اما در زمینه طب سنتی یک واقعیت تلخ هم وجود دارد و آن این که چون بیماری هایی مثل سرطان، سخت و پرهزینه و پردرد و رنج هستند، فرصت را برای شارلاتانیزم پزشکی فراهم می‌کنند که طبعا باعث ایجاد ذهنیت منفی درجامعه پزشکان می‌شود. تلاش داریم از طریق این کنگره نکات مثبت و موثر طب سنتی را به جامعه پزشکی معرفی کنیم.
مجید انصاری، مدیر گروه طب سنتی و آلترناتیو سرطان پژوهشکده سرطان پستان هم با اشاره به برگزاری کنگره طب فراگیر در سرطان طی روزهای 14 تا 16 بهمن ماه، گفت: این برنامه همزمان با هفته سرطان در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار می شود و در دومین روز کنگره مقارن با روز جهانی سرطان، همایشی با حضور بهبود یافتگان سرطان برگزار خواهد شد که مجریان آن خود بهبود یافتگان سرطان هستند.
وی با اشاره به اهمیت پیشگیری و تشخیص و درمان به هنگام سرطان پستان از اجرای طرح 5 ساله تدوین گایدلاین این بیماری توسط محققان پژوهشکده خبر داد./ق

کلمات کلیدی
خاطره  فهیمی
تهیه کننده:

خاطره فهیمی