محتوای خبری دانشکده طب ایرانی

طب سنتی و طب کلاسیک همگام در مسیر درمان بیماران سرطانی

دکتر رضایی زاده و دکتر امامی پیرامون جایگاه طب فراگیر در افزایش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان در برنامه ضربان به گفتگو نشستند.

به گزارش روابط عمومی دانشکده طب سنتی، شبکه سلامت سیما روز سه شنبه 19 مردادماه از ساعت 16 الی 17 در برنامه ضربان میزبان دکتر رضایی زاده رییس دانشکده طب سنتی و دکتر امامی رییس دانشکده پزشکی بود.
برنامه ضربان طی چندین هفته گذشته، در راستای آموزش عمومی و مردمی، شفاف سازی و تفکیک خط مشی های علمی و آکادمیک از ادعاهای غیرعلمی و بازشناسی خدمات واقعی طب سنتی از سوء استفاده های سودجویانه؛ اقدام به تولید برنامه هایی با مباحث طب سنتی و اصلاح سبک زندگی با حضور دکتر رضایی زاده کرده است.
در همین راستا و باتوجه به برگزاری موفق مناظره علمی دکتر رضایی زاده و دکتر امامی در نخستین کنگره ملی "طب فراگیر در سرطان؛ طب مکمل و طب رایج، همگرایی و هم افزایی" که 14 تا 16 بهمن ماه 94 در مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) برگزار شد؛ موضوع این هفته برنامه ضربان با حضور این دو استاد به موضوع جایگاه طب سنتی و مکمل در درمان سرطان، افزایش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان و طب فراگیر در سرطان (اینتگریتیو آنکولوژی) اختصاص یافت.
گفتنی است باتوجه به ضرورت برقراری مفاهمه و هم راستایی در این عرصه به منظور شفاف سازی دلایل موافقت و مخالفت با بهره گیری از روشهای طب سنتی در روند درمان بیماران سرطانی و جلوگیری از صدمات گاه جبران ناپذیر دخالت سودجویان غیرمتخصص در این حوزه؛ این مبحث از اهمیت بسیاری در جامعه برخوردار است.
دکتر امامی رییس دانشکده پزشکی با بیان این مطلب که سرطان نه تنها یک بیماری صرف بلکه معضلی اجتماعی و اقتصادی است، تصریح کرد: درمان سرطان نیازمند کار تیمی و هماهنگی و همکاری میان متخصصین جراحی، آنکولوژی، رادیوتراپی، پرستاری، روانشناسی، و متخصصان طب سنتی و مکمل است که جنبه های مختلف درمان یک بیمار سرطانی را پوشش دهند.
دکتر رضایی زاده رییس دانشکده طب سنتی نیز با تأکید بر این مطلب که درمان بیمار سرطانی نیازمند همراهی و همگامی یک تیم درمانی است، افزود: این نکته حایز اهمیت است که همواره یک نفر از تیم پزشکی می بایست به عنوان فرد اصلی و مسئول راهنمایی و هدایت بیمار در مسیر درمان بیمار باشد اما این ادعایی نادرست است که یک نفر به تنهایی قادر است بیمار سرطانی را درمان کند.
دکتر امامی در ادامه مشکل جامعه پزشکی را فعالان غیرمتخصص طب سنتی که در جامعه به عوام فریبی می پردازند برشمرد و افزود: خوشبختانه در رشته های مختلف جامعه پزشکی حد و مرزهای علمی کاملا مشخص است و هیچ متخصصی در کار متخصصان دیگر دخالتی نمی کند. مشکل ما با متخصصان طب سنتی نیست. ما دانشجویان پزشکی را برای آموزش های طب سنتی به دانشکده طب سنتی می فرستیم. مشکل کسانی هستند که بدون هیچ تخصصی در جامعه فعالیت درمانی می کنند و گاه با ایجاد هاله ای از تقدس به دور فعالیت های خود هرگونه مخالفت را ناممکن می کنند که امیدواریم بتوانیم با مبانی قانونی و همکاری دانشکده طب سنتی با این مشکل مقابله کنیم.
در ادامه دکتر رضایی زاده با ذکر این مطلب که زمان تقابل طب رایج و طب سنتی سپری شده و اکنون تقابل به تعامل تبدیل شده است، افزود: رویکرد جامعه پزشکی چه در طب رایج و چه در طب سنتی افزایش طول عمر و کیفیت زندگی بیمار سرطانی، کاهش آلام و عوارض ناشی از درمان است و در این مسیر باید از تمامی ظرفیتها بهره جست. ضمن اینکه همواره باید امکان ایجاد تداخلات را مدّ نظر داشت چرا که علی رغم تصور عام جامعه استفاده نادرست از داروهای گیاهی یا گیاهان دارویی گاه می تواند عوارض بسیار خطرناکی در پی داشته باشد.
رییس دانشکده طب سنتی در ادامه بیان کرد: در کشورهای توسعه یافته برای جلوگیری از چنین تداخلات احتمالی همه پزشکان معالج بیمار به طور کامل در جریان انواع روشهای درمانی استفاده شده برای آن بیمار قرار می گیرند و تمامی شیوه های درمانی مورد استفاده در پرونده درمانی بیمار مستند می شود.           
در ادامه این گفتگو رییس دانشکده پزشکی در خصوص علل گرایش بیماران به استفاده از طب مکمل چنین گفت: نخستین دلیل برای گرایش بیماران به انواع طب مکمل پیداکردن فردی است که بیمار امکان سخن گفتن و برقراری ارتباط با او را داشته باشد. دومین علت ایجاد احساس کنترل بیماری توسط خود بیمار است. در طب مکمل بیمار این احساس را دارد که بخشی از روند درمان را تحت کنترل خود دارد که در بیش از نیمی از بیماران این حس با ارتباط با خالق یکتا و روی آوردن به معنویت و ذکر و راز و نیاز اتفاق می افتد. نکته قابل توجه این است که بپذیریم بیماران فقط جسم نیستند و برای درمان باید به روحیات آنها نیز توجه داشت.
دکتر رضایی زاده در بخش پایانی با ذکر این مطلب که در نهایت مبنای هر شیوه درمانی می بایست بر اساس مطالعات کارآزمایی کنترل شده و شواهد علمی باشد، تأکید کرد: در مبانی طب ایرانی فرضیه هایی مبتنی بر کنترل سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران وجود دارد اما هرگونه ادعا مبنی بر درمان قطعی بیماران سرطانی صرفا با روشهای طب سنتی، بی اساس و با هدف سودجویی های کلان انجام می شود.
دکتر امامی نیز در پایان جایگاه طب سنتی را در پیشگیری از سرطان و حفظ الصحه بسیار مهم دانست و استفاده از شیوه های طب سنتی را در افزایش کیفیت زندگی بیماران بسیار مفید عنوان کرد.  

 

خبرنگار: خاطره فهیمی

خاطره  فهیمی
تهیه کننده:

خاطره فهیمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *