محتوای خبری دانشکده طب ایرانی

نرگس تاجیک: آشنایی و آگاهی نسبت به تجربه های پیشینیان بسیار حائز اهمیت است

نرگس تاجیک، پژوهشگر جوان برتر رشته تاریخ پزشکی دومین جشنواره طب ایرانی گفت: مهمترین شاخص یک پژوهشگر در درجه اول مطالعه بسیار و در گام بعدی ارتباط با جوامع بین المللی و اطلاع از فعالیت و پژوهش های به روز جهانی است.

نرگس تاجیک، پژوهشگر جوان برتر دومین جشنواره طب ایرانی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده طب ایرانی، نرگس تاجیک، دانشجوی دکترای رشته تاریخ علوم پزشکی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در دومین جشنواره طب ایرانی به عنوان «پژوهشگر جوان برتر» در رشته تاریخ علوم پزشکی برگزیده شد.

روابط عمومی دانشکده طب ایرانی به همین مناسبت، گفتگویی با وی داشته است که در ادامه می خوانید.

خانم تاجیک لطفا خودتان را معرفی کنید و از پیشینه فعالیتهای خود بگویید.
بنده دانشجوی دکتری رشته تاریخ علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم. در رابطه با پیشینه فعالیت های اینجانب باید عرض کنم به عنوان نمونه در دوران دانشجویی دبیر انجمن جهانی تاریخ داروسازی در ایران در بخش دانشجویی بودم و در آن دوران فعالیت ها و کارگاه های خوبی برگزار کردیم. در حوزه تاریخ پزشکی در دومین همایش بین المللی تاریخ پزشکی در ایران و اسلام که در آذر ماه سال 98 برگزار شد، همکاری داشتم و خدا را شاکرم که موفق به کسب مقام برتر در بخش پوستر در این همایش شدم. در حال حاضر در حال پژوهش و تدریس در حوزه تاریخ پزشکی هستم.

دلیل انتخاب رشته تاریخ پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی تهران از سوی شما چه بوده است؟
با توجه به این که علوم پزشکی رشته تجربی است، بنابراین آشنایی و آگاهی نسبت به تجربه های پیشینیان می تواند بسیار حائز اهمیت باشد و با در نظر گرفتن این نکته که تاریخ پزشکی در کشور ما سابقه چند هزار ساله دارد اهمیت این رشته را دو چندان می کند. از سوی دیگر تاریخ پزشکی رشته بسیار گسترده و جذابی است که شما در تمام حوزه های مرتبط با پزشکی می توانید پژوهش انجام دهید. در ایران هم با توجه به این نکته که  تاریخ پزشکی رشته ای نوپاست و در تمامی حوزه ها بسیار کم کار شده است و از طرف دیگر با نگاه به کشورهای همسایه که با وجود این که از پیشینه و هویت چندانی برخوردار نیستند ولی در این راستا و ایجاد هویت برای کشور خود تلاش می کنند، بر خود لازم دانستم در این راه وارد شوم.
یکی از برترین دانشگاه ها در این حوزه هم دانشگاه علوم پزشکی تهران است که به لطف خدا مورد پذیرش این دانشگاه قرار گرفتم.

 چه چشم اندازی از این رشته در نظر داشتید و اهداف شما تا چه میزان تحقق پیدا کرده است؟
با توجه به فرصت ها و موقعیت های زیاد این رشته و شناساندن مکتب طب ایرانی و معرفی پزشکان نامی ایران و نوآوری های آنها به جهانیان هنوز در ابتدای این راه هستیم و امید وارم با عنایت خداوند به این اهداف برسیم.

شما به عنوان پژوهشگر جوان برتر در رشته تاریخ پزشکی در دومین جشنواره طب ایرانی برگزیده شدید. چه معیارهایی برای این انتخاب وجود داشت و چه عواملی در برگزیده شدن شما دخیل بود؟
همیشه سعی کردم حداکثر توانم را در راستای کارهای پژوهشی در این حوزه به کار بگیرم و این موفقیت را نتیجه تلاش این چند سال می دانم.

به نظر شما شاخص ها و ویژگی های پژوهشگر موفق چیست و شما برای کسب این موفقیت چه مسیری را طی کردید؟
همان طور که خدمتتون عرض کردم من تقریبا تمام وقتم را برای این رشته و رسیدن به اهدافم در این حوزه به کارگرفتم و در این راستا نقشه راهی را برای خودم ترسیم کردم که برای رسیدن به آن، مقدماتش را که کسب مهارت در راستای پژوهش و شرکت در کارگاه های توان افزایی در حوزه پژوهش و تاریخ پزشکی می دانم، گذراندم و به نظرم مهمترین شاخص یک پژوهشگر در درجه اول مطالعه بسیار و در گام بعدی ارتباط با جوامع بین المللی و اطلاع از فعالیت و پژوهش های به روز جهانی است. 

جایگاه کنونی پژوهش در رشته تاریخ پزشکی را چگونه ارزیابی می کنید؟
ما درسال های گذشته شاهد کارهای خوبی در این حوزه بودیم ولی با توجه به ظرفیت رشته، بسیار اندک است و امیدوارم پژوهشگران این حوزه بیش از پیش تلاش خود را در این عرصه به کار ببرند و شاهد روند رو به رشد پژوهش ها و به دنبال آن، بیشتر دیده شدن رشته تاریخ پزشکی در عرصه ملی و بین الملل باشیم.

مهمترین چالش های کنونی در جامعه علمی کشور در حوزه تاریخ پزشکی از نگاه شما چیست؟
به نظرم بی مهری بعضی از مسئولین محترم به این رشته و نبود آینده شغلی مشخص در درجه اول و عدم پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تا سال جاری یکی از بزرگترین مشکلات بوده و هست که خوشبختانه به همت اساتید این رشته و پذیرش دکتری ما شاهد ایجاد امید و انگیزه بیشتر از قبل در بین دانشجویان و پژوهشگران این حوزه هستیم.

روند اجرایی و چگونگی برگزاری دومین جشنواره طب ایرانی را چطور ارزیابی می کنید؟
در درجه اول از تمامی بزرگوارانی که به منظور برگزاری هرچه بهتر این جشنواره به خصوص دبیر محترم جشنواره سرکار خانم دکتر روجا رحیمی رئیس محترم دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران تلاش کردند، تشکر می کنم. از روند برگزاری جشنواره، به خصوص در بخش توضیح روند برگزاری و انتخاب برگزیدگان جشنواره هویدا بود که دست اندرکاران جشنواره تمام تلاش خود را برای هر چه بهتر برگزاری آن به کار گرفته بودند. قطعا برگزاری چنین جشنواره هایی کاری بس دشوار است امیدوارم در سال های آتی برگزار کنندگان محترم با کسب تجربه های پیشین بر شکوه آن بیفزایند.

نقش برگزاری چنین جشنواره هایی را در ارتقای جایگاه رشته تاریخ پزشکی چطور می بینید؟
قطعا این گونه کارها نقش به سزایی در ایجاد انگیزه در محققان و دانشجویان در حوزه های مختلف طب ایرانی خواهد داشت و باعث رشد آن می شود و هر چه رقابت بیشتر و انتخاب با معیارهای سخت گیرانه تری صورت بگیرد به شکوفایی و بلوغ این حوزه کمک می کند.

 برای آینده چه برنامه و اهدافی دارید؟
امیدوارم با عنایت پروردگار بتوانم در مسیری که در پیش رو دارم و خدمت به رشته ام موفق باشم. با توجه به این امر که تاریخ و هویت از ذخایر یک کشور است، امیدوارم در این راستا گام های مستمری بردارم.

برای کلام آخر، سخنی دارید؟
امیدوارم جوانان و پژوهشگران سرزمینم فرصت هایی که در اختیار گذاشته شده را در جهت ارتقاء این رشته به کار گیرند و بتوانیم با همدلی و همکاری، تاریخ پر افتخار کشور عزیزمان ایران را در حوزه پزشکی درعرصه های ملی و بین المللی به نمایش بگذاریم.

خاطره  فهیمی
تهیه کننده:

خاطره فهیمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *