محتوای خبری دانشکده طب ایرانی

همایش کارآفرینی و خلق ثروت مبتنی بر دانش در دانشگاه نسل سوم برگزار شد

دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی میزبان برگزاری همایش کارآفرینی و خلق ثروت مبتنی بر دانش در دانشگاه نسل سوم بود.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی دانشکده طب ایرانی، همایش کارآفرینی و خلق ثروت مبتنی بر دانش در دانشگاه نسل سوم با همکاری مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی دانشگاه و دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه و به میزبانی دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی، روز دوشنبه 20 آبان ماه 98 برگزار شد
در ابتدای این همایش، دکتر محمدجواد حسین زاده، رئیس دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی، با تأکید بر این مطلب که یکی از اصول و سیاست های مهم دانشگاه علوم پزشکی تهران، گام برداشتن به سمت دانشگاه نسل سوم ‌است، برنامه ریزی و همگرایی دانشکده ها در این راستا را ضروری دانست و افزود: یکی از دغدغه های پذیرش دانشجو در دانشکده ها، اشتغال آنهاست و همین امر، جهت دادن دانشجو به سمت کارآفرینی را ضروری می سازد. برخی از دانشکده ها در این مهم پیشروتر هستند و دانشکده های دیگر با تعامل بیشتر با این دانشکده ها و همچنین دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه می توانند این مسیر را برای خود هموارتر کنند.
در ادامه، دکتر رضا فریدی مجیدی، معاون دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه، با بیان این مطلب که مسئوليت اصلی پیشرفت ها و نقصان های هر جامعه ای بر عهده دانشمندان، فرهیختگان و روشنفکران آن جامعه است، گفت: اگر می خواهیم در جامعه تحول ایجاد کنیم باید به دانشگاه نظر کنیم.
معاون پژوهشی دانشکده فناوری های نوین، با تأکید بر این مطلب که در فرآیندهای تحقیقاتی، مقاله دستاورد هست اما هدف نیست، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران مراحل تکامل علمی در عرصه آموزش و پژوهش را طی کرده است و اکنون زمان آن است که از دستاوردهای علمی دانشگاه، در ارتباط با صنعت و در خدمت جامعه استفاده کنیم.
دکتر فریدی مجیدی در ادامه، اقداماتی که در دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه به منظور حمایت از فناوران انجام شده است را شرح داد و پیرامون فعالیت مراکز رشد دانشگاه توضیحاتی ارائه کرد.
در ادامه همایش، نشست تخصصی با موضوع ظرفیت های خلق ثروت مبتنی بر موادغذایی، مکملها و فرآورده های طبیعی برگزار شد.
در ابتدا دکتر مهران میراب زاده اردکانی، متخصص داروسازی سنتی پیرامون اقتصاد گیاهان دارویی و داروهای گیاهی سخن گفت.
اهمیت گیاهان دارویی به عنوان جزئی از اقتصاد کشور، حوزه های کاربرد گیاهان دارویی، بازارهای جهانی گیاهان دارویی و نقش کشورها در این حوزه، بازار گیاهان دارویی در ایران و سهم صادرات کشور از این محصولات، آمار فرآورده های طبیعی در صادرات سالانه، و چالش های موجود در تولید فرآورده های طبیعی در ایران از مباحث مطرح شده توسط این عضو هیأت علمی دانشکده طب ایرانی بود.
در ادامه دکتر محمدحسین آیتی، عضو هیأت علمی دانشکده طب ایرانی و دبیر شورای گسترش دانشگاه ها، با موضوع اقتصاد جهانی محصولات طبیعی و فرصت‌های موجود، صحبت کرد.
در این مبحث، کاربردهای متنوع گیاهان دارویی، تغییر رویکرد جهانی به استفاده از طب های مکمل، نمای کلی اقتصاد جهانی در حوزه فرآورده های طبیعی و وضعیت کشورها در این عرصه، ارائه شد.
در ادامه این نشست تخصصی، دکتر روجا رحیمی، متخصص داروسازی سنتی و معاون پژوهشی دانشکده طب ایرانی، قوانین ثبت و تولید فرآورده های گیاهی، سنتی و غذایی را شرح داد و دکتر ماندانا نائیلی، رئيس اداره کل امور فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو پیرامون قوانین ثبت و تولید فرآورده های طبیعی و مکمل صحبت کرد.
در پایان این همایش، دکتر حسین رضایی زاده، رئیس مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی دانشگاه با موضوع الگوهای کارآفرینی سخنرانی کرد.
دکتر رضایی زاده در ابتدای سخنان خود، به معرفی دانشگاه نسل سوم پرداخت و با مصادیق ملموس تفاوت آن را با دانشگاه های نسل یک و دو بیان کرد.
این عضو هیأت علمی دانشگاه، بر ضرورت فرهنگ سازی در این حوزه تأکید کرد و افزود: در مسیر فرهنگ سازی و تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم، لازم است فرآیند تغییرات سازمانی رخ دهد و تمام ارکان دانشگاه به این سمت حرکت کنند.
رئیس مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی دانشگاه، در ادامه ضرورت تبدیل ایده به پتنت و اهمیت مالکیت ایده در فرآیند تجاری سازی محصولات را شرح داد و در مورد رویکرد نوین اقتصاد، در برندسازی و سرمایه گذاری در دارایی های نامشهود به تفصیل سخن گفت.
دکتر رضایی زاده در پایان، نمونه هایی از خلق ثروت مبتنی بر علم و تولید محصولات دانش بنیان را، به عنوان الگوهای موفق کارآفرینی ارائه کرد و نکات مهم در موفقیت و عدم موفقیت در این مسیر را بیان کرد.
خبرنگار: خاطره فهیمی
عکاس: اشکان نورکامی

خاطره  فهیمی
تهیه کننده:

خاطره فهیمی