محتوای خبری دانشکده طب ایرانی

وبینار ویروس پاپیلومای انسانی: چالش پنهان قرن برگزار شد

نخستین گام از همکاری های مشترک دانشکده طب ایرانی و مرکز تحقیقات ویروس شناسی بالینی برداشته شد.

وبینار ویروس پاپیلومای انسانی: چالش پنهان قرن

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده طب ایرانی، در آغاز همکاری های مشترک دانشکده طب ایرانی و مرکز تحقیقات ویروس شناسی بالینی، وبینار "ویروس پاپیلومای انسانی: چالش پنهان قرن"، روز سه شنبه 22 تیرماه 1400، در سامانه اسکای روم برگزار شد.

ویروس پاپیلومای انسانی ویروسی است که بیش‌تر از همه در زمان آمیزش جنسی و از طریق تماس مستقیم بین پوست افراد انتقال می‌یابد و در برخی از موارد، انواع خاصی از این ویروس می‌تواند باعث ایجاد زگیل یا زگیل تناسلی شود.

در موارد دیگر، این ویروس می‌تواند ضایعات پیش سرطانی یا سرطانی ایجاد کند.

در سال های اخیر شیوع بسیار بالایی از این بیماری گزارش شده است و نیاز مبرمی به آشنا شدن اقشار مختلف جامعه با این بیماری وجود دارد.

در ابتدای این وبینار، دکتر حسین رضایی زاده، رئیس دانشکده طب ایرانی از تشکیل تیم همکاری های مشترک علمی پژوهشی دانشکده طب ایرانی و مرکز تحقیقات ویروس شناسی بالینی، خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در راستای این همکاری، بتوان از دانش طب ایرانی و داروسازی سنتی در مسیر مطالعات و پژوهش‌هایی برای درمان بیماری های ویروسی استفاده کرد.

وی در ادامه افزود: پاندمی کرونا به وضوح به ما ثابت کرد که انسان هنوز آنچه در طبیعت وجود دارد را به خوبی نمی شناسد و تسلط کافی بر آن ندارد و گاه با راه های مبارزه با تهدیدهای طبیعت هم ناآشناست.

دکتر رضایی زاده در ادامه، ویروس پاپیلومای انسانی را معضلی جدّی اما خاموش دانست و گفت: این مشکل، سازی است که بعدتر صدایش بلند می شود و برای رفع این معضل بزرگ، باید فراتر از پژوهش‌های علمی، اقداماتی اجتماعی و فرهنگی انجام داد.

در ادامه وبینار، دکتر آنژیلا عطایی، رئیس دپارتمان پاپیلومای مرکز تحقیقات ویروس شناسی بالینی، به معرفی ویروس پاپیلوما و تیپ های مختلف آن پرداخت.

روش‌های تشخیص این ویروس و تست های غربالگری، آشنایی مردم با این ویروس و روش‌های پیشگیری، و واکسن های مورد استفاده برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس، از دیگر مباحث ارائه شده توسط دکتر عطایی بود.

در ادامه، دکتر سید محمد جزایری، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بالینی، پیرامون چالش‌های ویروس پاپیلوما در کشور سخن گفت.

دکتر جزایری، مشکلات اصلی پیرامون این ویروس در ایران را از دید بهداشتی، جامعه شناسی و روانشناسی، و ویروس شناسی تشریح کرد و درمورد راه های انتقال، سیر بیماری و عود آن و درمان‌های رایج سخن گفت.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بالینی در پایان از همکاری با دانشکده طب ایرانی ابراز خرسندی کرد و این همکاری را فرصت مغتنمی برای امکان  یافتن داروهای گیاهی جایگزین برای درمان‌های فعلی این بیماری، دانست.

خاطره  فهیمی
تهیه کننده:

خاطره فهیمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *