محتوای خبری دانشکده طب ایرانی

وزیر بهداشت سلامتکده های دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران را افتتاح کرد

دکتر سید حسن هاشمی حمایت دولت در فراهم کردن زمینه های رشد و توسعه طب سنتی را نوید داد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده طب سنتی، دکتر هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح روز سه شنبه 7 اردیبهشت ماه سلامتکده های دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران را افتتاح کرد.
در این مراسم سه و نیم ساعته که با حضور دکتر علی جعفریان رییس دانشگاه، دکتر ایازی معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، دکتر صدف علی پور معاون درمان دانشگاه و دکتر علیرضا پارساپور مدیر دفتر ریاست و سرپرست روابط عمومی دانشگاه برگزار شد، دکتر هاشمی با حضور در سلامتکده طوبی از بخش های مختلف این مرکز شامل داروخانه و کلیینک های تخصصی بازدید کرد.
وی در این دیدار تلاش های صورت گرفته در حوزه طب سنتی آکادمیک را قابل توجه خواند و افزود: من باور دارم که طب سنتی می تواند در کنار طب مدرن در نظام سلامت بسیار کمک کننده باشد. رویکرد وزارت بهداشت تشویق و تبلیغ در بهره گیری از طب مدرن و طب سنتی در کنار هم است.
در ادامه دکتر محمدحسین آیتی عضو هیأت علمی دانشکده طب سنتی و مدیر سلامتکده طوبی به معرفی این مرکز پرداخت و در خصوص چگونگی تعامل برای جذب حمایت بخش خصوصی و فعالیت های دانش بنیان و پروژه های در دست اقدام گزارشی ارائه کرد.
در ادامه و در راستای ترویج فرهنگ اصلاح سبک زندگی، وزیر بهداشت و هیأت همراه فاصله سلامتکده های طوبی تا احمدیه را پیاده طی کردند و با عمل به بهترین دستور تندرستی طب ایرانی یعنی ورزش ملایم، برای افتتاح سلامتکده احمدیه در محل ساختمان جدید دانشکده طب سنتی حاضر شدند.
پس از بازدید از این سلامتکده و بخش های مختلف دانشکده نشستی با حضور وزیر بهداشت، دکتر محمود خدادوست مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، دکتر حسین رضایی زاده رییس دانشکده طب سنتی، معاونان و اعضای هیأت علمی دانشکده طب سنتی، نماینده دستیاران طب و داروسازی سنتی، اعضای انجمن علمی طب سنتی ایران و برخی مدیران وزارت بهداشت در این مجموعه برگزار شد.  
در ابتدای این نشست دکتر خدادوست مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت ضمن تقدیر از حمایت های دکتر هاشمی در توسعه و ترویج طب سنتی در نظام سلامت، تصریح کرد: هدف ما ادغام و فراگیری طب سنتی در تمام سطوح نظام سلامت و نه فقط به واسطه متخصصین طب و داروسازی است و نیل به این هدف را با فراهم کردن بسترهای آموزشی لازم در دستور کار داریم.
وی در ادامه با بیان این مطلب که محتوای علمی 17 کد رشته محل در حوزه طب سنتی فراهم شده است، افزود: ضروری است که تمام سطوح نظام سلامت با قابلیتهای طب سنتی آشنایی پیدا کنند تا بتوانیم با بهره گیری از حجم وسیعی از دست اندرکاران طب سنتی، به مقابله با سودجویی ها و افراط و تفریط های این حوزه بپردازیم.
دکتر رضایی زاده رییس دانشکده طب سنتی در ادامه با تأکید بر این مطلب که طب سنتی از دوران اثبات به دوران تثبیت رسیده است، افزود: خوشبختانه امروز طب سنتی در دانشگاه و حوزه های مختلف پزشکی پذیرفته شده و تعاملات بسیار خوبی با سایر متخصصان و رشته های علوم پزشکی برقرار شده است. امید است با توجه به تأکید جنابعالی بر ورود نیروهای جوان به این عرصه و گسترش طب سنتی بتوانیم در زمینه ارائه خدمات ملموس، روش مند، ایمن و مؤثر و با بهره گیری از ظرفیتهای قانونی موجود گام های مؤثرتری برداریم.
رییس دانشکده طب سنتی در ادامه افزود: هدف ما در دانشکده طب سنتی خدمت به مردم، توسعه علمی و آکادمیک طب سنتی و کوتاه شدن دست سودجویان بوده که با انرژی و نشاط جوانی و نگاه جهادی شتاب پیدا کرده است.   
در ادامه دکتر فتاحی نماینده دستیاران طب سنتی از مشکلات، دغدغه ها، نگرانیها و آرمان های جامعه دانشگاهی طب سنتی با وزیر بهداشت سخن گفت.
دکتر سیدحسن هاشمی در ادامه این نشست با تأکید بر راه دشوار طب سنتی، تصریح کرد: سه گروه ترویج و توسعه طب ستی را تهدید می کنند. گروه نخست مخالفان سرسخت طب سنتی در جامعه پزشکان مدرن هستند. گروه دیگر افراط گرایان طب سنتی هستند که آموزه های نادرستی را به این طب نسبت می دهند و گروه سوم شبه عطاران هستند که با سودجویی و منفعت طلبی به طب سنتی لطمه وارد می کنند.
وی در ادامه افزود: هر فرآیند جدیدی با مخالفت و انکار مواجه می شود. طب سنتی نیز چنین شرایطی دارد و تنها راه گذار از این مرحله کار مداوم و اثبات حقانیت است.
وزیر بهداشت سپس در راستای رفع چالشهای موجود در عرصه طب سنتی اقداماتی عاجل را ضروری دانست و چنین بیان کرد: به عنوان یک نیاز اساسی باید داروخانه های داروهای گیاهی تأسیس شود تا هویت مستقل و علمی این دانش حفظ شود و استانداردهای داروهای گیاهی توسعه پیدا کند. همچنین حداقل دو واحد درسی طب سنتی به واحدهای درسی دانشجویان گروه پزشی اضافه شود تا دانشجویان هم با پیشینه و فرهنگ غنی و علمی پزشکی کشور آشنا شوند و هم زمینه مقایسه و انتخاب در آینده برای ورود به این عرصه برای ایشان فراهم شود. از طرف دیگر بهتر است با ایجاد رشته دستیاری بالینی طب سنتی با دوره کوتاه تر، جذابیت این رشته افزوده شده و خدمات آن به مردم محسوس شود و در راستای بهبود دسترسی مردم به این خدمات طرح برداشته شده یا مدت آن کاهش داده شود. همچنین تعرفه ویزیت پزشکان متخصص طب سنتی و شرایط بیمه ای باید اصلاح شود و حضور بخش خصوصی در حوزه طب سنتی نیز گسترش پیدا کند.
دکتر هاشمی در ادامه با تأکید بر ضرورت افزایش نقش دست اندرکاران طب سنتی در بحث نظارت، افزود: در مبحث تخلفات باید با قوه قضاییه برای برخوردهای قاطعانه تر تعامل نماییم. همچنین باید با ورود گسترده تر طب سنتی به جامعه از طریق راه اندازی مطب ها و داروخانه های گیاهی و ارائه خدمات ملموس و همچنین تبلیغ آگاهانه و درست، مردم را به تشخیص درست و نادرست در عرصه طب سنتی هدایت کرد.  
گفتنی است در پایان این نشست مقرر شد طی یک ماهه آینده با برگزاری منظم جلساتی با حضور وزیر بهداشت، برای اجرایی کردن سیاست های مورد اشاره راهکارهای عملی مورد بررسی قرار گیرد./ق

خاطره  فهیمی
تهیه کننده:

خاطره فهیمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *