محتوای خبری دانشکده طب ایرانی

پنجمین فن بازار ملی سلامت در مرکز همایش های بین المللی منطقه آزاد چابهار برگزار شد

پنجمین فن ‌بازار ملی سلامت با شعار دانشگاه نوآور، رونق اقتصاد سلامت، با هدف شناسایی و معرفی آخرین و برترین نوآوری‌ها و دستاوردهای فناورانه در حوزه‌های گوناگون علوم پزشکی روزهای 16 و 17 آبان ماه 98، به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و در مرکز همایش‌های بین‌المللی منطقه آزاد چابهار و برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده طب ایرانی، دکتر علی علیزاده، رئیس گروه برنامه ریزی و سیاستگزاری فناوری سلامت وزارت بهداشت، پیش از برگزاری این همایش، با توجه به برگزاری این فن بازار و همایش برای نخستین بار در خارج از شهر تهران، برگزاری این دوره از فن بازار ملّی سلامت را تجربه ارزشمندی برای معرفی قابلیت های دانشگاه های علوم پزشکی کشور دانست.
دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در مراسم افتتاحیه این همایش، توسعه گردشگری سلامت، توسعه صادرات سلامت محور و ورود خیّران سلامت به این بخش را از مهمترین اهداف این رخداد دو روزه دانست و افزود: ما درحال حاضر هزار و 500 شرکت دانش بنیان سلامت داریم و این تعداد شرکت تاکنون 2 هزار و 700 محصول داخلی تولید کرده‌‎اند.
وی همچنین با بیان اینکه این شرکتها سال گذشته 150 میلیون دلار صادرات داشتند، گفت: پیش‌بینی می‌شود محصولات صادراتی این شرکت ها تا پایان امسال افزایش یابد و تا سال هزار و 400 به 350 میلیون دلار هم برسد.
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با تأکید بر نقش مؤثر شرکت های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور، گفت: وزارت بهداشت سال گذشته 25 هزار میلیارد تومان محصولات دارویی از این شرکتهای دانش‌بنیان خریداری کرده است و در حال حاضر حدود 97 درصد دارو و لوازم پزشکی مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود.
دکتر سید محمد هاشمی‌شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان محورهای اصلی این همایش را برپایی نمایشگاه شرکت های مختلف دانش بنیان، برگزاری نشست های تخصصی به منظور تبادل فناوری، کارگاه های تخصصی کارآفرینی، حمایت از نمونه اولیه و تجاری سازی ایده ها، برگزاری استارتاپ و مسابقات دانشجویی، مشاوره های تخصصی با مجرب ترین کارشناسان در زمینه های ثبت اختراع، کسب و کار و تأمین منابع مالی، و همچنین معرفی ظرفیت های حمایت های دولتی عنوان کرد.
بنابر سیاستگزاری این همایش و با توجه به اهمیت توسعه فناوری و تأکید کشور بر تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه و مبتنی بر فناوری طی سال‌های اخیر، فراخوان «ایده‌های محصول‌محور» با هدف فراهم‌سازی بستری برای مبادلات ایده‌های نوآورانه و فناورانه بین پژوهشگران و بنگاه‌های اقتصادی هم‌زمان با پنجمین فن بازار ملی سلامت منتشر شده بود.
در این بخش بیش از ۱۶۰ ایده محصول محور به دبیرخانه پنجمین فن بازار ملی سلامت ارسال شده بود که پس از بررسی و داوری اولیه، 22 ایده برتر برای شرکت در مرحله نهایی پنجمین فن‌بازار ملی سلامت و رقابت نهایی معرفی شدند.
ایده‌های راه‌یافته به مرحله بعدی پس از آماده‌سازی و آموزش تیم، در حضور سرمایه‌گذاران واقعی ارائه شدند. سپس براساس امکان‌پذیری تجاری، حجم بازار، هزینه تمام شده، ضرورت و اهمیت ایده، سابقه ارائه‌ دهندگان طرح و سطح فناوری داوری شدند و در این رقابت، شرکت سلامت گستر ایرسا دارو، از شرکتهای زیرمجموعه مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به سبب ارائه ایده تجاری سازی ماء العسل (با مجوز سازمان غذا و دارو) رتبه دوم ایده های محصول محور را کسب کرد.

خبرنگار: خاطره فهیمی

خاطره  فهیمی
تهیه کننده:

خاطره فهیمی