محتوای خبری دانشکده طب ایرانی

چاپ مقاله اثرات ضدویروسی ترکیبات شیرین بیان در برابر ویروس کرونا، در مجله New Journal of Chemistry

در یک مطالعه شبیه سازی مولکولی، اثرات ضد ویروسی ترکیبات گیاه دارویی شیرین بیان در برابر ویروس کرونا بررسی شد.

چاپ مقاله اثرات ضدویروسی ترکیبات شیرین بیان در برابر ویروس کرونا، در مجله New Journal of Chemistry

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده طب ایرانی، نتایج حاصل از مطالعه اثرات ضد ویروسی ترکیبات گیاه دارویی شیرین بیان در برابر ویروس کرونا در مجله New Journal of Chemistry به چاپ رسید.

طی این مطالعه که حاصل همکاری مشترک مؤسسه محاسبات فوق سنگین دانشگاه تهران، دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، و دانشگاه علوم پزشکی ارتش است؛ 56 مولکول از مواد مؤثره شیرین بیان به روش شبیه سازی مولکولی در تماس با پروتئین های ساختاری و غیر ساختاری ویروس کرونا قرار گرفتند. براساس نتایج به دست آمده، 6 ترکیب شامل 2 ساختار ترپنی و 4 ساختار فلاوونوئیدی اتصال مناسبی با اهداف درمانی یاد شده ایجاد کردند که پیش بینی کننده اثرات ضد ویروسی این ترکیبات در مقابل کروناویروس است.

شیرین بیان یکی از پرکاربردترین گیاهان دارویی در مکاتب مختلف طب سنتی و مکمل از جمله طب ایرانی بوده و برای درمان طیف وسیعی از بیماری های تنفسی کاربرد دارد. همچنین، مطالعات متعددی اثرات ضدویروسی شیرین بیان و ترکیبات آن را در مدل های سلولی و حیوانی به اثبات رسانده اند.

از آغاز پاندمی کرونا تاکنون، شیرین بیان یکی از پرتکرار ترین گیاهان دارویی مورد بررسی در مطالعات مختلف، از جمله کارآزمایی های بالینی داروهای طبیعی ترکیبی در بیماران مبتلا به کووید-19 بوده است. این مطالعه شبیه سازی مولکولی نشان می دهد که اثرات درمانی شیرین بیان در بهبود مبتلایان به این بیماری، حداقل به صورت نسبی، ناشی از اثرات ضد ویروسی این گیاه است.

خاطره  فهیمی
تهیه کننده:

خاطره فهیمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *