محتوای خبری دانشکده طب ایرانی

کارگاه روش پژوهش در طب ایرانی برگزار شد

دکتر علی اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت در کارگاه روش پژوهش در طب ایرانی، بر نقش پایه های فلسفی طب‌های مکمل تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده طب ایرانی، کارگاه روش پژوهش در طب ایرانی به همت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران و بنیاد طب ایرانی و با حضور متخصصان و اعضای هیأت علمی و دانشجویان رشته های طب ایرانی، داروسازی سنتی و تاریخ پزشکی روز سه شنبه 1 بهمن ماه 98 در ساختمان هروی دانشکده طب ایرانی برگزار شد.
در این کارگاه، دکتر حقدوست بر نقش هدایت‌گری پایه‌های فلسفی طب‌های مکمل در دست‌یابی راحت‌تر و سریع‌تر به نتایج مورد نظر، در صورت تبدیل مناسب آنها به بحث‌های عملیاتی، تأکید کرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر ضرورت تعیین نقشه راه برای خلق ایده‌های نوین در پژوهش‌ها، گفت: تهیه نقشه مفهومی کامل و هدفمند چه در سطح فرد، چه دانشکده و چه کل دنیا، برای خلق ایده‌های بزرگ و ایجاد نگاه جدید به حوزه سلامت، نقش مهمی دارد و وجود سیر فکری منسجم در روند پژوهش‌ها، می‌تواند سبب ایجاد استحکام فکری در یک حوزه و جلوگیری از پراکنده‌کاری شود.
وی با بیان اینکه طب‌های مکمل عمدتا بر پایه‌های فلسفه استوار می‌شوند، تصریح کرد: اگر این پایه‌های فلسفه درست دیده شده و با خروج از موضوع خشک فلسفی، به‌صورت کامل و مستحکم به بحث‌های عملیاتی تبدیل شده باشند، می‌توانند مانند قطب‌نما، نقشی هدایت‌گرانه داشته و راحت‌تر و سریع‌تر ما را به نتایج مورد نظر برسانند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین با اشاره به لزوم نوآوری و بدیع بودن در موضوع پژوهش، گفت: برای آنکه بتوانیم در روش تحقیق طب سنتی قدم‌های مشخص و رو به جلویی برداریم و به دنیای امروز بگوییم که الگوی جدیدی از پژوهش، علم و درمان واقعی بشر را ارائه می‌دهیم تا دنباله‌روی ما شود، باید به این نکته توجه کنیم که یافتن یک دارو در منابع طب سنتی و مقایسه آن با یک داروی جدید، اگرچه برای نشان دادن حقانیت این علم و تأیید اینکه در تخیلات و خرافات قدم نمی‌زنیم، لازم است و باید به آن پرداخته شود، اما به‌تنهایی کافی نبوده و باید به لایه‌های عمیق فلسفی موضوع و بدیع و نو بودن نگاهمان به سلامت نیز توجه کنیم.
دکتر حقدوست با تأکید بر لزوم تبدیل نتایج علمی پژوهش‌ها به زبان مخاطبان، افزود: یافته پژوهشی ما باید به گوش مخاطب برسد و به عمل و خرد تبدیل شود تا عامل تغییر رفتار باشد و این موضوع مهمی است که باید برای کاربردی کردن نتایج پژوهش‌ها، به‌طور ویژه به آن بپردازیم.
در پایان جلسه، متخصصان و اعضای هیأت علمی و دانشجویان حاضر در کارگاه، پرسش های خود در حوزه تخصصی پژوهشی را مطرح کردند. 
خبرنگار: مینا بنی اسدی
عکس: اشکان نورکامی

خاطره  فهیمی
تهیه کننده:

خاطره فهیمی