محتوای خبری دانشکده طب ایرانی

گفتگو با دکتر مرتضی مجاهدی دبیر اجرایی دوره تخصصی آشنایی با نظام سلامت در اسلام

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران: رویکرد دوره آشنایی با نظام سلامت در اسلام، روش شناسی استنباط احکام سلامت ازدین، آیات و روایات و سنت اهل بیت است.

به گزارش روابط عمومی دانشکده طب سنتی، دکتر مرتضی مجاهدی دبیر اجرایی دوره تخصصی آشنایی با نظام سلامت در اسلام هدف  از برگزاری این دوره را چنین بیان کرد: در طول سالهای اخیر به موضوع رابطه اسلام و پزشکی و مبحث طب اسلامی یا طب روایی یا طب قرآنی توسط افراد مختلف با تخصصهای مختلف پرداخته شده و در محافل عمومی به شدت ترویج پیدا کرده است در حالی که معیار دقیق و کاربردی جهت تبیین رابطه دین مبین اسلام و مباحث پزشکی ارائه نشده است.
از سوی دیگرمتخصصان طب سنتی از سوی جامعه و عموم مردم درمورد رویکردهای موجود مورد پرسش قرار می گیرند و این بزرگواران به این دلیل که با مبانی اصول فقه، علم حدیث و علوم دینی به صورت  تخصصی و عمیق آشنایی ندارند، نمی توانند پاسخ مناسبی که از مبانی فکری صحیح در حوزه سلامت و دین و مورد تأیید فقها نشأت گرفته باشد، ارائه کنند.
دکتر مجاهدی در ادامه افزود: از آنجایی که اولین و اصولی ترین راهکار بررسی نسبت میان مفاهیم و آموزه های دینی با دانش پزشکی، آشنایی روشمند با مبانی نگرشی و دانشی موردنظر دین اسلام درحوزه سلامت است، بر آن شدیم در این دوره تخصصی که نخستین دوره برگزار شده با موضوع " نظام سلامت در اسلام" است،  با همکاری اساتید برجسته حوزه و دانشگاه به صورت مبنایی به تببین مفاهیم و مبانی نظام سلامت در اسلام و روش شناسی برداشت صحیح از آموزه های دینی و مبانی استخراج از منابع دینی جهت بهره گیری درعلوم پزشکی بپردازیم.
دبیر اجرایی دوره تخصصی آشنایی با نظام سلامت در اسلام در ادامه ابراز امیدواری کرد که  پرداختن به این مباحث درتمامی دانشگاه های مرتبط  و همچنین حوزه توسعه پیدا کند و تأکید کرد: چنانچه دیدگاه منطقی و اصولی دینی در رابطه با موضوع سلامت و جایگاه های روشهای علمی تبیین گردد، هم نظام فکری محققین و متخصصین طب اسلامی تصحیح شده و ارتقاء پیدا می کند و هم دست سوء استفاده کنندگان از واژه مقدس دین درجهت اغفال مردم درحوزه سلامت کوتاه خواهد شد.
دکتر مجاهدی در ادامه درخصوص رویکرد مباحث ارائه شده در این دوره چنین بیان کرد: در این دوره جایگاه روشهای رایج طب سنتی و طبهای جوامع مختلف ازدید اسلام بیان می شود.
دبیر اجرایی دوره تخصصی آشنایی با نظام سلامت در اسلام در پایان ضمن ابراز خرسندی از استقبال متخصصین و دانشجویان طب سنتی از این دوره، تصریح کرد: ازهمه اساتید، اعضای هیأت علمی، روحانیون و علاقه مندان به حوزه سلامت در اسلام تقاضا دارم در این امر بکوشند تا پیش از اینکه این مباحث به صورت ناصحیح جایگاه عمومی پیدا کند، درنزد متخصصان کار تخصصی و علمی انجام گیرد و ماحصل آن به عنوان موضع رسمی نظام سلامت به جامعه تسری پیدا کند. هرگونه شتابزدگی درارائه این مباحث به دلیل ایجاد کج فهمی ها، ناقص فهمی ها وسوءاستفاده در جامعه باعث ضربه به هردو حوزه خواهد شد.
خبرنگار: خاطره فهیمی
کلمات کلیدی
خاطره  فهیمی
تهیه کننده:

خاطره فهیمی