افتخارآفرینی محمدرضا جوشن در سیزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور

با محمدرضا جوشن دانشجوی مقطع ارشد رشته تغذیه بالینی دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی راهیافته به مرحله نهایی سیزدهمین دوره المپیاد علمی وزارت بهداشت گفت و گو کردیم.

المپیاد علمی-محمدرضا جوشن

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی، با محمدرضا جوشن دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه بالینی راه یافته به المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور گفتگویی کرد، که در ادامه می خوانید:

لطفا خودتان را معرفی کنید و از سابقه ی خود در المپیاد برای ما بگویید.
محمدرضا جوشن هستم ورودی 99 کارشناسی ارشد تغذیه بالینی تهران- دیپلم افتخار دوره 11، مدال برنز دوره 12 و راهیافته به مرحله نهایی دوره 13 (دوره حاضر) المپیاد وزارت بهداشت حیطه کارآفرینی

درباره کلیات المپیاد برای ما بگویید.
المپیاد علمی یکی از معتبر ترین آزمون های کشوری است که هر ساله برگزار می‌شود.  المپیاد وزارت بهداشت در ۶ حیطه با موضوعات؛ حیطه استدلال بالینی «دروس اصلی پزشکی (داخلی، کودکان، زنان و جراحی)»، حیطه تفکر علمی در علوم پایه «مدیریت وزن/ چاقی (Weight Management/ Obesity)»، حیطه مدیریت نظام سلامت «تقویت نظام PHC برای ارتقا پاسخگویی اجتماعی در شرایط اضطرار»، حیطه کارآفرینی در بستر دانشگاه‌های هزاره سوم «تاب آوری کسب و کارهای دانش بنیان»، حیطه آموزش پزشکی «آموزش مجازی» و در حیطه مطالعات میان رشته‌ای علوم انسانی و سلامت «هوش مصنوعی» برگزار می‌شود . که بنده در حیطه کارآفرینی شرکت کردم.
ابتدا مرحله غربالگری درون دانشگاهی است که با امتحان درون دانشگاهی که EDC هر دانشگاه برگزار میکند به اندازه سهمیه هر دانشگاه نفرات انتخاب می‌شوند. که منجر به انتخاب بیش از 2500 نفر از 39 دانشگاه کشور می شود  برای مرحله بعدی یا غربالگری کشوری، در هر حیطه حدود ۹۰ نفر بر حسب نمره انتخاب می‌شوند. برای مرحله نهایی کشوری و همچنین این ۹۰ نفر بر حسب منطقه آمایشی خودشون به گروه‌های سه یا چهار نفره تقسیم می‌شوند، تا یک پروژه گروهی رو انجام بدهند. در مرحله نهایی در دو بخش انفرادی و گروهی افراد در آزمون‌های مربوطه شرکت می‌کنند و از جمع بندی نمرات مرحله غربالگری کشوری و پروژه و مرحله نهایی کشوری افراد برتر در انفرادی و گروهی مشخص می‌شوند. به افراد برتر به ترتیب مدال های طلا ، نقره و برنز اهدا میشود. در حال حاضر من سومین تجربه ی خودم رو در دوره نهایی سیزدهم المپیاد در جمع 90 نفر با تیم دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال رقم زدنم.

در رابطه با نحوه طرح سوالات المپیاد برای مخاطبین ما بگوئید. 

در هرکدام از حیطه ها از طیف وسیعی از سوالات همچون سؤالات چند گزینه ای، سوالات جور کردنی، سوالات پازل، KF, SC, CRP, EM, MCQ و ... استفاده شده بود. طبق برنامه ریزی های انجام شده، مرحله دوم سیزدهمین دوره المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور به صورت متمرکز در شهریور ماه ۱۴۰۰ در شهر تهران برگزار خواهد شد.

مزایای شرکت و مدال آوری در المپیاد برای دانشجو چیست؟

اهدای جوایز نقدی و لوح تقدیر به امضای وزیر یا معاون آموزشی وزارت بهداشت و ریاست دانشگاه برای منتخبین و مدال آوران کشوری، عضویت نفرات اول تا سوم انفرادی و رتبه اول گروهی کشوری در دفتر استعدادهای درخشان، استفاده منتخبین و مدال آوران کشوری از مزایا و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان، استفاده از تسهیلات ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر تحصیلی طبق آیین نامه های مربوطه از جمله مزایای رتبه آوری در المپیاد علمی به شمار می‌رود.

لطفا درخصوص حیطه کارآفرینی المپیاد توضیحات بیشتری بفرمایید؛

حیطه کارآفرینی از حیطه های فوق العاده مهارت محوری است که دانشگاه ها با رویکرد دانشگاه های نسل سوم به سمت آن در حال حرکتند. . در این حیطه شما با موارد محتلفی از جمله کشف یا خلق فرصت ها(فرصت های کارافرینی)، تولید ایده از فرصت و مراحل تجاری سازی ایده ،  مدیریت کسب و کار؛ همچنین در مورد انواع استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان، طراحی مدل کسب و کار، نوشتن طرح کسب و کار، نوشتن ثبت اختراع، ویژگی های بازارهای داخلی و بین المللی و ...آشنا می شوید.

برای دانشجویان دانشکده که قصد دارند در این المپیادها شرکت کنند چه توصیه ای دارید؟

متاسفانه مسئله محوری و نیل به سوی پایان نامه های محصول محور در بین دانشجویان دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی آنچنان که شایسته است دیده نمیشود. المپیاد کارآفرینی با نیل دانشجو به این حوزه ها دید ها و افق جدیدی برای ساختن یک آینده متفاوت از بقیه به روی دانشجویان باز می کند. اینکه دانشجویان تغذیه کمترین حضور در جمع های استارتاپی را دارند قطعا و قطعا یک ضعف است مهم است. تجربه آشنایی با اساتید صاحب نظر در سایر حیطه ها، یادگیری مطالب خارج از کوریکولوم معمول پزشکی، تجربه کار گروهی با بچه‌های استعداد درخشان و خوش فکر از تجربیات فوق العاده برای ساختن جامعه ای بهتر از دانشجویان تغذیه مورد نیاز است.

بطور مثال اینکه اپلیکیشن های تغذیه ای توسط دانشجویان دانشگاه شریف و بقیه دانشگاه های فنی ساخته می شود، مایه تاسف است. چراکه درصورت ورود افراد تغذیه به این حیطه ها و عدم ورود تک بعدی به حیطه پژوهش چنین نتایجی رقم نمی خورد.

به صورت کلی به همه علاقمند شرکت در این المپیادها هستند توصیه می‌کنم، به المپیاد با دید یک مسابقه و کسب امتیاز نگاه نکنند با دیدگاه تغییر رویه‌ی تحصیلی و کسب علم جدید و کاربردی شروع به مطالعه کنند، المپیاد علمی به عنوان یک عرصه رقابت است ولی آنچه مهم است بحث یادگیری، انجام کار تیمی و تعاملی درجهت رفع مشکلات جامعه است.


سخن پایانی:
المپیاد فرصت خوبی است برای یادگیری مطالب جدید، کاربردی، خروج از حالت تک بعدی و رقم زدن تجربه های جدید است. همچنین از شما به خاطر انجام این مصاحبه، صمیمانه سپاسگزارم.

 

زهرا عبداللهی
تهیه کننده:

زهرا عبداللهی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *