برگزاری جلسه گفتمان سیاستی پایان نامه دانشجوی دکتری سیاست های غذا و تغذیه

با توجه به اهمیت انتخاب گزینه های سیاستی که در نهایت به منظور کمک به سیاستگذاری در اختیار تصمیم گیرندگان موضوع امنیت غذایی در کشور قرار خواهد گرفت جلسه ای تحت عنوان گفتمان سیاستی دوشنبه 28 شهریور 1401 با همکاری دانشکده های علوم تغذیه و رژیم شناسی و بهداشت در سالن همایش‌های دانشکده بهداشت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی، با توجه به اهمیت انتخاب گزینه های سیاستی که در نهایت به منظور کمک به سیاستگذاری در اختیار تصمیم گیرندگان موضوع امنیت غذایی در کشور قرار خواهد گرفت جلسه ای تحت عنوان گفتمان سیاستی دوشنبه 28 شهریور 1401 از ساعت 14 لغایت 16 با همکاری دانشکده های علوم تغذیه و رژیم شناسی و بهداشت در سالن همایش‌های دانشکده بهداشت برگزار شد.

در ابتدا دکتر امیرحسین تکیان عضو هیات علمی گروه سلامت جهانی و سیاستگذاری عمومی به اهمیت موضوع و نحوه انتخاب گزینه‌های سیاستی و امتیازدهی آنها اشاره کرد، سپس دکتر حامد پورآرام عضو هیات علمی گروه تغذیه جامعه و دکتر سید ابوالقاسم جزایری استاد بازنشسته دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی به اهمیت موضوع امنیت غذایی در شرایط تغییر اقلیم اشاره کردند.

سپس رامش عالی پور دانشجوی دکتری سیاست های غذا و تغذیه دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی  در زمینه نحوه اجرای مراحل پژوهش انجام شده و مدلهای کمی و کیفی که طراحی شده بود و گزینه های سیاستی تهیه شده و جزئیات این پژوهش را بیان کرد.

عالی پور مدل جدید طراحی شده برای مدیریت امنیت غذایی کشور در شرایط تغییر اقلیم را معرفی کرد. در ادامه دکتر تکیان نظر هر کدام از حاضرین را در زمینه گزینه‌های سیاستی جویا شده و پیشنهادها را بررسی کرد. 

عالی پور گفت: این پایان نامه با هدف ارتقاء امنیت غذایی کشور در شرایط تغییر اقلیم طراحی و اجرا شد. با توجه به اینکه کشور ایران یکی از 10 کشور بلاخیز جهان می‌باشد و طی سال‌های اخیر به علت گرمایش جهانی، رویدادهای حدی اقلیمی مانند سیل و خشکسالی و ... با شدت و دفعات بیشتری در کشور اتفاق افتاده است و همه مولفه‌های امنیت غذایی را تهدید کرده است، ضرورت اندازه‌گیری خطر هر یک از رویدادهای حدی اقلیمی بر امنیت غذایی کشور را بیش از پیش نمایان کرد. از آنجائیکه امنیت غذایی در کشور ایران در مولفه‌های مختلف از تولید تا مصرف با تنش‌های آبی روبرو است و به نوعی با امنیت ملی گره خورده است، انجام پژوهشی برای ارزیابی میزان خطرات و تحلیل سیاست‌های موجود به منظورپیش‌بینی سیاستگذاری‌های آینده ضرورتی غیرقابل انکار بود تا بتوان از نتایج آن برای کمک به سیاستگذاران امنیت غذایی ایران استفاده کرد. در این راستا،با همکاری دانشکده‌ها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلفی پژوهش حاضر طی 5 سال انجام شده است.

این پژوهش، مطالعه ای بین رشته ای می باشد که ارتباط میان مباحث تغذیه، اقلیم شناسی، کشاورزی ، اقتصاد و مدلسازی با استفاده از شبیه سازی کامیپیوتری و هوش مصنوعی را با یکدیگر تلفیق کرده است.

در این جلسه جمعی از استادان و خبرگان در بخش‌های مختلف دانشگاهی و اجرایی کشور از جمله وزارت جهاد کشاورزی، دانشگاه تهران، انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور، شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، فرهنگستان علوم پزشکی کشور، پژوهشکده محیط زیست و تغییر اقلیم دانشگاه علوم پزشکی تهران، وزارت بهداشت در مان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شرکت کردند.

در نهایت شرکت کنندگان با تکمیل فرم مربوطه گزینه های سیاستی را اولویت بندی کردند.

زهرا عبداللهی
تهیه کننده:

زهرا عبداللهی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *