برگزاری سخنرانی ماهانه معاونت پژوهشی با عنوان «نقش تغذیه در شگستگی های استخوانی در سالمندان»

جلسه سخنرانی ماهانه معاونت پژوهشی دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی 14 مهر ( 5 اکتبر 2020) با تدریس پروفسور Teresa Fung از دانشگاه سیمونز آمریکا با موضوع نقش تغذیه در شگستگی های استخوانی در سالمندان به صورت مجازی از طریق اسکای روم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی، جلسه سخنرانی ماهانه معاونت پژوهشی دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی در تاریخ 14 مهر (5 اکتبر 2020) ساعت ۱۴: ۳۰ توسط پروفسور Teresa Fung از دانشگاه سیمونز آمریکا با موضوع The role of Nutrition in elderly Fracture (نقش تغذیه در شکستگی‌های استخوانی در سالمندان) به‌صورت مجازی از طریق اسکای روم برگزار شد. در ابتدای جلسه دکتر آزاد بخت معاون پژوهشی دانشکده، با بیان تشکر از حضور ایشان در سخنرانی ماهانه معاونت پژوهشی و همچنین تشکر از حضور شرکت‌کنندگان در جلسه، به معرفی دکتر Teresa Fung پرداخت.
دکتر محمدجواد حسین زاده رئیس دانشکده، ضمن خوش‌آمد گویی و تشکر از حضور پروفسور Teresa Fung، نقطه نظرات خود را در رابطه با سخنرانی‌ها و برنامه‌های مشترک بین دو دانشگاه ارائه و از این همکاری‌های مشترک ابراز خرسندی کرد.

پروفسور Teresa Fung از دعوت از ایشان برای ایراد سخنرانی تشکر کرد و سپس با ابراز خوشحالی، مقالات چاپ‌شده توسط اعضای هیئت‌علمی دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی در حیطه تغذیه و شکستگی استخوان را عنوان کرد و به تصویری از این مقالات در صفحه نخست اسلایدهای خود اشاره داشت. سپس به اپیدمیولوژی fracture (معضل شکستگی‌های استخوانی) در خاورمیانه و بخصوص ایران پرداخت و مطرح کرد کشورمان جز مناطق با شیوع بالای این مشکل است. پروفسور دانشگاه سیمونز از معضل شکستگی‌های استخوانی به‌عنوان موضوعی مهم و جدی یاد کرد. چرا که عواقب و عوارض آن در کیفیت زندگی و سلامت افراد نقش بسزایی ایفا می‌کند.
وی به نتایج شکستگی‌های استخوانی در سالمندان اشاره کرد که شامل مواردی همچون آتروفی عضلات و تضعیف فعالیت فیزیکی ناشی از آن، تغذیه ناکافی، حساسیت به عفونت‌ها و طولانی شدن مدت بهبودی در منزل یا بیمارستان است و به نقش مهم و برجسته پیشگیری در مقابل درمان تأکید داشت. لذا بیان کرد که با توجه به خاموش بودن بیماری استیوپروز، توجه به پیشگیری و اهمیت دادن به عوامل مؤثر در پیشگیری ازاین بیماری یکی از حوزه‌های مهم در حیطه سلامت است. بنابر نظر ایشان حتی در سطح جهان توصیه شده است تا بیشترین تلاش‌ها هم درزمینهٔ درمان و به‌ویژه درزمینهٔ پیشگیری از معضل شکستگی‌های استخوانی متمرکز شود. سپس به مواردی که در حفظ سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از شکستگی می‌تواند مؤثر واقع شود، اشاره کرد. ازجمله این موارد عوامل ژنتیکی، هورمونی، فاکتورهای تغذیه‌ای و عوامل مربوط به شیوه زندگی است. هورمون‌های جنسی، IGF-1، ژنتیک و عوامل تغذیه‌ای همچون کلسیم و ویتامین D از عوامل مؤثر بر توده استخوانی افراد هستند.

با توجه به شیوع گسترده استئوپروز، باید به ریسک فاکتورهایی همچون سن، جنس، نژاد، یائسگی، مصرف الکل و سیگار، داروها، ژنتیک، فعالیت فیزیکی و میزان دریافت کلسیم و ویتامین D توجه شود. سپس پروفسور Teresa Fung به‌طور کامل عوامل تغذیه‌ای را با تکیه بر آخرین یافته‌های چاپ‌شده متاآنالیزها و مطالعات مشاهده‌ای موردبررسی قرارداد. ازجمله عوامل مهم تغذیه‌ای دخیل در سلامت استخوان، چگالی استخوانی، افتادن و شکستگی؛ مواردی همچون پروتئین دریافتی، کلسیم و ویتامین D مطرح شد. ضمناً به چالش‌های موجود درزمینهٔ دوز دریافتی ویتامین D و کلسیم اشاره شد.
همچنین تفاوت‌های مشاهده‌شده در مطالعات درزمینهٔ اثر کلسیم و ویتامین D بر شکستگی‌ها و دانسیته مینرال استخوان مدنظر قرار گرفت. ایشان تأکید کردند پروتئین باید به مقدار کافی و نه زیاد و نیز به‌صورت متعادل در وعده‌های غذایی برای افراد تأمین گردد. همچنین مصرف میوه و سبزی‌ها نیز در بهبود توده استخوانی و جلوگیری از بروز شکستگی‌های استخوانی مؤثر است. در این سخنرانی به نقش استرس اکسیداتیو و التهاب نیز اشاره شد. استرس اکسیداتیو از طریق افزایش اینترلوکین های 1 و 6 و 17 و عوامل التهابی همچون TNF آلفا منجر به افزایش فعالیت استئوکلاست ها و افزایش التهاب می شود. لذا توجه به استرس اکسیداتیو نیز در این حیطه لازم است. در نهایت مواردی که نیاز به مطالعات بیشتر در حیطه عوامل تغذیه‌ای دخیل در شکستگی دارند نظیر قهوه، قندهای ساده و افزودنی مطرح شد.

در پایان جلسه دکتر حسین زاده و دکتر آزاد بخت از سخنرانی جامع و علمی ایشان تشکر کردند. سایر اساتید و شرکت‌کنندگان و دانشجویان با ابراز تشکر از سخنرانی ایشان به بیان سؤالات و نقطه نظرات خود پرداختند. پرسش‌های مطرح‌شده از سوی اساتید و شرکت‌کنندگان و دانشجویان توسط پروفسور Teresa Fung موردبررسی قرار گرفت و پاسخ داده شد. در این خصوص در حیطه نقش عوامل التهابی و دریافت پروتئین‌ها و نقش آدیپوسایتوکاین ها و همچنین دریافت کربوهیدرات‌ها و نمک و چای و نقش همزمان آنتی‌اکسیدان‌ها و کافیین چای بر شکستگی‌ها بحث و بررسی صورت گرفت.

کلمات کلیدی
زهرا عبداللهی
تهیه کننده:

زهرا عبداللهی

تصاویر

سخنرانی ماهانه معاونت پژوهشی سخنرانی ماهانه معاونت پژوهشی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *