برگزاری نشست اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی با معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه

نشست اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی با دکتر محمدعلی صحراییان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه در راستای« مشکلات و محدودیت‌های اجرای طرح‌های تحقیقاتی» برگزار شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی، نشست اساتید و دانشجویان دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی با دکتر محمدعلی صحراییان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه دوشنبه 14 بهمن ‌98 در سالن دانشکده برگزار شد.
در ابتدا دکتر محمدجواد حسین زاده رئیس دانشکده ضمن خیرمقدم به دکتر صحرائیان و تشکر از حضور او، از حمایت‌هایش در تسهیل روندهای پژوهشی دانشکده قدردانی کرد.
وی در ادامه به برخی از مشکلات و محدودیت‌های اجرای طرح‌های تحقیقاتی اشاره کرد و همچنین محدودیت بودجه‌های تحقیقاتی و تغییر قیمت لوازم مورداستفاده در مراحل تحقیق را ازجمله موانع دانست و گفت: درراه پژوهش زحمات فراوان محققان و عدم وجود فضای مناسب را نمی‌توان نادیده گرفت. البته باهمت اعضای هیات علمی و دانشجویان شتاب پیشرفت دانشکده در حوزه پژوهش قابل‌قبول است.
دکتر حسین زاده به اولویت‌های دانشگاه در مراحل پژوهشی و دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم پرداخت و راهکارهایی را برای برطرف کردن مشکلات پژوهشی و گلوگاه‌های آن ارائه داد.
رئیس دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی بر لزوم برنامه‌ریزی و همسو کردن تحقیقات و پژوهش‌های دانشکده متناسب با نیاز جامعه تأکید و آن را ازجمله رسالت‌های دانشکده عنوان و بر تشویق به اجرای پایان‌نامه‌های محصول محور در دانشکده تأکید کرد.
در ادامه دکتر لیلا آزاد بخت معاون پژوهشی دانشکده، گزارشی از شاخص‌های علم‌سنجی دانشکده ارائه داد و به رشد صعودی تعداد مقالات چاپ‌شده دانشکده در 4 سال اخیر  و به مطرح کردن عدد H-index دانشکده تغذیه بر اساس مستندات سامانه علم‌سنجی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: در بازه 4 ساله، عدد H-index دانشکده 3 برابر شده و به عدد 24 رسیده است.
وی در ادامه به نسبت مطلوب تعداد مقالات به ازای هر عضو هیئت‌علمی در دانشکده به‌طورکلی و به تفکیک سال‌های 2018 و 2019 اشاره کرد و عملکرد پژوهشی دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی را بر اساس سامانه علم‌سنجی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نشان داد.
دکتر آزاد بخت به مقایسه شاخص‌های علم‌سنجی دانشکده‌های علوم تغذیه در ایران پرداخت و یادآور شد: دانشکده علوم تغذیه بالاترین H-index  را در بین دانشکده‌های علوم تغذیه کشور داراست، بالاترین رتبه نسبت مقاله به تعداد عضو هیئت‌علمی در سال 2019 نیز مربوط به این دانشکده در بین دانشکده‌های علوم تغذیه کشور است.
معاون پژوهشی دانشکده خلاصه‌ای از فعالیت‌های معاونت پژوهشی در یک سال اخیر را بیان کرد و برگزاری سخنرانی‌های ماهانه معاونت پژوهشی در حیطه‌های مختلف و با حضور اساتید از دانشکده، دانشگاه و حتی خارج از کشور را مرهون تلاش و همکاری اساتید، همکاران، دانشجویان، حمایت‌های رئیس دانشکده و هیئت‌رئیسه دانشکده دانست و تصریح کرد: در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه،تهیه لیست خدمات قابل‌ارائه دانشکده به صنعت و جامعه و همچنین جلسات آموزشی برای آشنایی و ترغیب پژوهشگران به طرح‌های ارتباط با صنعت و تهیه رزومه دانشکده و لیست توانمندی‌های اعضای هیئت‌علمی به‌منظور تسهیل گرفتن گرنت از صنعت ازجمله فعالیت‌های این حوزه در طی سال اخیر بوده است.
وی نشست با دانشجویان به‌منظور آشنایی با مشکلات پژوهشی آن‌ها و آموزش فردی دانشجویان درزمینهٔ های جستجوی مجلات معتبر و کارگاه‌های آموزشی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری به‌منظور آشنایی با شاخص‌های علم‌سنجی و تدوین راهکار راهنمایی دانشجویان برای انتخاب مجلات را ازجمله فعالیت‌های معاونت پژوهشی در راستای تقویت روحیه پژوهش برای دانشجویان عنوان کرد.
در پایان معاون پژوهشی از حمایت‌های دکتر صحراییان، هیات رئیسه دانشگاه، رئیس دانشکده، هیات رئیسه دانشکده، تمامی اساتید، دانشجویان و کارشناسان تشکر کرد و به نحوه انتخاب دانشجوی پژوهشگر برگزیده بر اساس مصوبه شورای پژوهشی دانشکده در سال 1397 را پرداخت. 
سپس دکتر صحراییان گفت: دانشکده تغذیه یکی از دانشکده‌هایی است که با دل و جان آمده‌ام چون انصافاً ازنظر تحقیقاتی و آموزش پژوهش به دانشجویان کامل است.
وی افزود: فارغ‌التحصیلان این دانشکده با مفاهیم پژوهش آشنا هستند و این توانایی رادارند که در کارهایشان به پژوهش بها دهند، از یک فارغ‌التحصیل این انتظار می‌رود که این توانایی را داشته باشد که کارش با پیوست پژوهشی همراه باشد.
وی افزود: در این دانشکده استخوان‌بندی پژوهشی به‌گونه‌ای طراحی‌شده که فارغ‌التحصیلان توانایی طراحی پژوهشی و حل مسئله رادارند و با توجه به تمام مشکلات شاخص‌های پژوهشی بسیار رشد داشته که به دلیل افزایش تلاش و همت زیادی است که به‌صورت شخصی و همچنین گروهی اتفاق افتاده است.
وی در ادامه درزمینهٔ تخصیص بودجه در دانشکده‌ها توضیحاتی را ارائه داد و گفت: دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی مناسب‌ترین دانشکده برای اختصاص بودجه‌های پژوهشی برای گرفتن نتیجه مطلوب درزمینهٔ های پژوهشی است.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه درزمینهٔ ارتباط با صنعت با در نظر گرفتن نقش جامعه تأکید کرد و افزود: دانشکده تغذیه را حائز پتانسیل بالایی برای ارتباط با صنعت و جامعه می‌دانم.
وی به اهمیت طرح‌های محصول محور در دانشکده تغذیه پرداخت و حرکت به سمت طرح‌های محصول محور را ازجمله موارد مهم در این دانشکده عنوان کرد.
دکتر صحراییان در توضیح دانشگاه نسل سوم گفت: دانشگاه نسل سوم دانشگاهی است که ثروتش بر اساس دانشی است که به دست می آورد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه خاطرنشان کرد: دانشجویان علاوه بر توانمندی در ارائه مقالات باید در جذب گرنت نیز توانمند شوند و توجه به نحوه گرفتن گرنت را نیز مهم دانست.
در پایان دکتر حسین زاده به ایجاد شبکه مناسب ارتباطی متخصصین و محققان تغذیه اشاره کرد و به لزوم ارتباط تحقیقاتی متخصصین تغذیه در بخش‌های مختلف دانشگاه ازجمله مراکز تحقیقاتی اشاره داشت.
وی به لزوم امکان دسترسی اعضای هیات علمی و محققان به داده‌های تحقیقاتی حاصل از مطالعات بزرگ و کوهورت را در کشور اشاره کرد و به برخی از مشکلات موجود در این زمینه پرداخت.  

خبر و عکس: سحر زاهدی
 
تهیه کننده: