نشست رییس دانشگاه با اعضای هیات علمی دانشکده تغذیه و رژیم شناسی

دکتر کریمی: در آینده، تاریخ عملکرد ما را قضاوت خواهد کرد

رییس دانشگاه در دیدار با رییس، اعضای هیات رئیسه و هیات علمی دانشکده تغذیه و رژیم شناسی، کار، انگیزه، علم، آینده و دوری از اختلافات و حاشیه ها را مدل فکری و مدیریتی خود دانست و بر ضرورت همگرایی بیشتر در دانشگاه تاکید کرد.

گالری عکس

در نشست رییس دانشگاه با اعضای هیات علمی دانشکده تغذیه که روز سه شنبه 14 آذر ماه 1396 برگزار شد، دکتر سیاسی، رییس دانشکده تغذیه و رژیم شناسی، با بیان تاریخچه و پیشینه ای از رشته تغذیه در کشور گفت: گروه اکولوژی انسانی با چهار بخش تغذيه، بيوشيمی، ژنتيک انسانی و اکولوژی انسانی در سال 1354 در دانشکده بهداشت تاسيس و در سال 1371 گروه تغذيه و بيوشيمی از گروه اکولوژی انسانی جدا شد. سپس درخواست راه اندازی و تاسيس دانشکده در ارديبهشت ماه 1387 از طرف گروه ارايه شد و رياست وقت دانشگاه ضمن موافقت در ارديبهشت ماه 1389حکم راه اندازی دانشکده را صادر کرد.
وی افزود: پس از جدا شدن دانشگاه علوم پزشکی ايران از تهران، دانشکده به مکان کنونی (خيابان حجت دوست) در بهمن ماه 1392 منتقل و فعالیت های آن رسما آغاز شد.
دکتر سیاسی، نقش تغذيه در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی کشور را از جمله اهداف دانشگاه برای راه اندازی دانشکده تغذیه خواند و گفت: پاسداری از فرهنگ اصيل تغذيه ای کشور و ميراث های معنوی آن و ايجاد شرايط مناسب برای بهبود و شناساندن آن به نسل جوان، فراهم نمودن زمينه همكاري هاي علمي با افراد و مراکز علمی، سازمان های دولتی و غير دولتی داخلی و بين المللی براساس ضوابط دانشگاه و گام برداشتن به سوی مرزهای دانش تغذيه از مهم ترین اهداف دانشکده تغذیه و رژیم شناسی به شمار می رود.
رییس دانشکده تغذیه، از حضور 208 دانشجو در این دانشکده خبر داد و گفت: دانشکده تغذیه دارای 3 گروه آموزشی و 20 عضو هیات علمی است که اعضای آن بر اساس اعلام اسکوپوس از H-Index  35 برخوردارند. همچنین در 5 سال اخیر 659 مقاله یعنی به طور متوسط بیش از 6 مقاله در سال به ازای هر عضو هیات علمی از این دانشکده منتشر شده است.
وی در ادامه به معرفی فعالیت های حوزه بین الملل و توسعه دانشکده پرداخت.
سپس هر یک از اعضای هیات علمی به بیان نقطه نظرات و دیدگاه های خود پرداختند.
دکتر احمد ساعدی، یکی از مهم ترین برنامه های آینده دانشکده را بازنگری و راه اندازی برنامه ها مطابق با آمایش سرزمین اعلام کرد و خواستار حمایت دانشگاه برای توسعه فعالیت های دانشکده شد.
دکتر فریبا کوهدانی، هدایت پژوهش های دانشکده به سمت، پژوهش های جامعه نگر را ضروری دانست و بر لزوم برقراری ارتباط دوسویه با صنایع و آینده نگری در تحقیقات تاکید کرد.
 دکتر مریم محمودی، به معرفی فعالیت های حوزه بین الملل دانشکده پرداخت و اقدامات انجام شده را مسیر مناسبی در جهت توسعه فعالیت ها و همکاری های بین المللی دانست.
دکتر کوروش جعفریان، از نبود استاندارد های لازم در فضای فیزیکی دانشکده انتقاد کرد و خواستار تغییر ریل گذاری دانشگاه در مسیر دستیابی به اهداف شد.
دکتر سید علی کشاورز، بر ضرورت تقویت تغذیه بالینی تاکید کرد و اجرای پایلوت این طرح در بیمارستان شریعتی را نقطه آغازی برای توسعه خواند.
دکتر عبدالرضا نوروزی، خواستار اختصاص تجهیزات و امکانات به منظور توسعه تغذیه بالینی شد.
دکتر جلالی، خواستار راه اندازی مرکزی برای تعمیرات آزمایشگاهی و تجهیزات شد و آن را موجب صرفه جویی در هزینه ها دانست.
دکتر حسینی، از نبود نگاه و درک درست نسبت به تغذیه انتقاد کرد و خواستار حمایت دانشگاه برای انتقال صدای دانشکده به جامعه شد.
دکتر پور آرام، پیشنهاد راه اندازی سلفی برای اساتید هیات علمی دانشگاه را مطرح کرد.
دکتر درستی، دیدگاه دانشگاه نسبت به دانشکده تغذیه را مهم ارزیابی کرد و آن را موجب تعیین جایگاه دانشکده خواند.
دکتر حسین زاده، خواستار توجه به پتانسل اعضای هیات علمی شد و از دانشگاه خواست تا برنامه ریزی شفافی برای استفاده از این پتانسیل داشته باشد.
پس از آن دکتر کریمی، ضمن تبریک میلاد پیامبر عظیم شان و امام صادق (ع) گفت: ریشه بسیاری از مشکلاتی که امروز مطرح شد، قدمتی نزدیک به پیش از انقلاب دارد، لذا اکنون از دانشگاه انتظار نداشته باشید که تمامی آنها را یکجا حل کند. باید با منطقی کردن توقعات و اولویت بندی آنها در جهت رفع مشکلات گام برداریم.
وی به رشته تخصصی خود به عنوان جراح قلب اشاره کرد و گفت: بسیاری از درمان های جراحی که در حوزه قلب انجام می شود را می توان از طریق تغذیه مناسب پیشگیری کرد.
دکتر کریمی، دانشکده تغذیه را با سابقه ای 4 ساله، جوان ترین دانشکده خواند و تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران سنگ و بنا نیست بلکه تشکیل شده از افرادی توانمند است که باید خودشان برای حل مشکلات و تغییر نظام های فکری و فرهنگی جامعه اقدام نمایند. باید بررسی کنیم که این دانشکده تا کنون چه کارهایی انجام داده و چه کارهایی می تواند انجام دهد. مسئول ترین افراد برای رفع مشکلات دانشکده، خود شما هستید.
وی، دانشگاه علوم پزشکی تهران را محصول تفکر امیرکبیر در 166 سال قبل دانست و گفت: در دوره ای که شاه قاجار در فکر تعدد زوجات بود، فردی به نام امیرکبیر، مدرسه کوچکی به نام دارالفنون را برپا کرد که مبنای دانشگاه علوم پزشکی تهران شد. در واقع این دانشگاه محصول فکر یک فرد عاقل است که 13 روز پیش از مرگش آن مدرسه را افتتاح کرد و حتی نتوانست حاصل آن را ببیند.
رییس دانشگاه، با طرح این سئوال که چند نفر از ما اکنون امیرکبیر گونه فکر می کنیم؟ خواستار آینده نگری بیشتر شد.
دکتر کریمی، حرکت بر اساس صلاحیت و توانمندی افراد را از جمله خط مشی های مدیریتی خود خواند و خاطر نشان کرد: بدترین نکته این است که وقتی فردی مسئول می شود، به دلیل ارتباطاتش با افرادی خاص، به بخش یا گروه خود توجه ویژه نماید.
وی با بیان اینکه بهبود فضای فیزیکی لازم است اما مهم تر از آن فکر و ایده افراد است، افزود: دانشکده شما باید به دانشکده نسل چهارم و دانشکده ای آینده نگر تبدیل شود و قبول دارم که در حال حاضر مشکلات کمبود فضا در دانشکده وجود دارد و باید در این زمینه تلاش های لازم انجام شود اما همه چیز فضا و ساختمان نیست.
رییس دانشگاه، یکی از دلایل پیشرفت خوب دانشکده در این مدت کوتاه را چابکی آن دانست و گفت: دانشکده شما این حسن را دارد که از جمعیت کمی برخوردار است و قطعا تعدد افراد مهم نیست بلکه کفایت و توانایی آنها حرف اول را می زند.
وی سپس به مسئله مجازی سازی برخی خدمات اشاره کرد و گفت: دانشکده مجازی دانشگاه، فرصت مناسبی برای دانشکده تغذیه برای ورود موثر به عرصه فضای مجازی است از این رو می توانید ارتباطات خود را گسترده تر کنید.
دکتر کریمی، افزود: تمامی فکرها و ایده های نو بایستی از دل گروه ها بیرون بیاید و از طریق دانشکده ها به دانشگاه منتقل شود. دانشگاه نیز قطعا همراهی می کند و یقین داشته باشید که سنگ اندازی و مانع تراشی نخواهد کرد. از معاون توسعه دانشگاه نیز خواسته ام تا کمک کند بیمارستانها و دانشکده ها استقلال عمل بیشتری داشته باشند.
رییس دانشگاه، استقلال عمل دانشکده ها را موجب جذب افراد دلسوز، علاقمند و با انگیزه دانست و تاکید کرد: با فرهنگ سازی در این زمینه و جذب افراد دلسوز، قطعا دانشکده ها رشد خواند کرد و این می تواند شروع خوبی باشد.
وی دانشگاه را وارث ساختمان هایی پراکنده خواند و گفت: البته این مدل پراکندگی در شان دانشگاه نیست و اگر بنده به جای شما بودم هرگز این ساختمان را نمی خریدم و ترجیح می دادم در همان کمپوس دانشگاه باقی بمانم، اما مهم این است که ادامه راه را درست برویم و اهداف را درست انتخاب کنیم و در این مسیر قدم های اشتباه برنداریم. اگر هدف پیشگیری از بیماری هاست باید راه های بهتری برای آن پیدا کنیم. نکند شما نیز اشتباه همکاران را تکرار کنید و به دنبال مطب و کلینیک های خصوصی باشید.
دکتر کریمی، فرهنگ سازی، اصلاح الگوهای تغذیه ای و پاسخگویی به مشکلات را از وظایف اعضای هیات علمی دانشکده خواند و یادآور شد: در انتظار کمک از وکیل و وزیر نباشید و با استفاده از سایت، تلگرام و فضای رسانه ای به شبهات و مشکلات مطرح شده در جامعه پاسخ دهید چرا که این دانشکده را بیش از همه باید متولیان آن احترام کنند تا مردم و دانشگاه نیز آن را قبول کنند. امروز باید در مقابل مشکلات فعالانه تر عمل کنیم و در گذشته نمانیم.
وی گذشته برخی از رشته ها را گذشته پر افتخاری خواند و با طرح این سئوال که آیا آینده پر افتخاری نیز خواهند داشت؟ تصریح کرد: متاسفانه جهل گاها در جامعه در حال باز تولید است و در زمانه ای قرار داریم که عده ای استفاده از مسواک و واکسن را زیر سوال می برند اما اگر دانشکده های ما آینده نگر نباشند و فعالانه عمل نکنند، قطعا نمی توانیم آینده درخشانی را متصور شویم.
رییس دانشگاه در پایان به کتاب خاطرات دکتر سیاسی و زحماتی که گذشتگان برای دانشگاه کشیده اند اشاره کرد و گفت: زحمات زیادی کشیده شده تا دانشگاه به نقطه کنونی خود رسیده است و ما نیز وظیفه داریم که آن را متوقف نکنیم چرا که در آینده، تاریخ در مورد ما قضاوت خواهد کرد.

خبر: نسیم قرائیان
عکس: مهدی کیهان

تهیه کننده:

8 نظر برای این مقاله وجود دارد

78/10/11 - 00:00

با سلام جناب دکتر کریمی تمام بازدیدها و سخنان شما را دنبال میکنیم و از چنین مدیری آگاه و توانمند بر خود میبالیم همیشه از کارکنان هم در کنار اعضای محترم هیات علمی صحبت می فرماییدولی کاش یه بازدید و نگاه کوتاه به کارکنان چشم انتظار میکردید و در عمل نیز نشان میدادید به فکر کارکنان نیز میباشید. ما نیز چشم به راه قدوم شما بودیم . با تشکر از حضور گرمتان کامندان دانشکده تغذیه

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

با سلام از صحبت های زیبا و پر مغز دکتر کریمی استفاده لازم را بردیم من چند بار مطالب ایشان را خواندم مسیر زیبای پیش روی دانشکده باز کرده اگر به فرمایشات ایشان با دقت توجه گردد.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

به دانشکده تغذیه با این سابقه کم ولی پیشرفت خوب تبریک میگویم .دکتر کریمی چابکی را دلیل پیشرفت دانشکده میداند ولی من به آن کار و احترام متقابل را اضافه میکنم از دانشکده پیراپزشکی دو انسان شریف و دوست داشتنی در سمت هیئت علمی و کارمند به آن مجموعه اضافه شده آنها کم نظیرند در کل دانشگاه امیدوارم همیشه ودر هر کجا موفق باشند.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

تو این فکرم که اگر امیرکبیر زنده می موند چه کارها که نمی کرد!!؟؟؟ حیف که همیشه افراد شایسته به دست مدیران نالایق سرکوب می شوند و از بین می روند. شاه قاجار به خوبی امیرکبیر را می شناخت ولی اسیر بدخواهیهای اطرافیان خود شد. جناب دکتر کریمی، یاد امیرکبیر دردی از این دانشگاه دوا نمی کند. مراقب باشید کسانی که به کارمی گمارید کمر به قتل امیرکبیرها نبندند تا دانشگاه پیشرفت بیشتری داشته باشد. چگونه توقع دارید که حکم ریاست برای میرزا آقاخان نوری بزنید و در چنین شرایطی، امیرکبیرها خودشان دانشگاه را بسازنذ؟؟؟

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

از مسئولین محترم روابط عمومی خواهش می کنم گرچه کامنت من در مورد امیرکبیر را حتما سانسور می کنند، ولی اقلا به سمع ریاست محترم دانشگاه برسانند

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
مهمان

مهمان

78/10/11 - 00:00

استاد ارجمند جناب آقای دکتر کریمی کاملا درست میفرمایند، متاسفانه جدا شدن از محوطه اصلی دانشگاه و انتقال به ساختمانی بدین کوچکی در حالی که تجهیزات اصلی آزمایشگاه در دانشکده بهداشت است، اشتباه بسیار بزرگی بوده ولی اکنون زمان حرکت رو به جلو است و همان طور که ریاست دانشگاه بیان نمودند اساتید دانشگاه بهتر است دید خود را به سوی کار اصلی تغذیه یعنی پیشگیری برگردانند، مطب داری و درمان هیچ گاه وظیفه اصلی یک متخصص تغذیه نبوده و نیست. سپاسگزارم.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

دکتر سیاسی نماد یکپارچگی و انسجام دانشکده تغذیه است.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

دکتر کریمی عزیز کارمندان با سوابق بالا قراردادی را مورد لطف خود قرار بدهید و فکری به حال تبدیل وضعیتشان کنیدممنون

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *