محتوای خبری دانشکده پیراپزشکی

آزادبخت دانشجوی کارشناسی ارشد رادیوبیولوژی دانشکده پیراپزشکی از پایان‌نامه خود دفاع کرد.

آزادبخت در پایان‌نامه خود به بررسی تغییرات بیان ژن‌های Runx2,Alp,Ocn,Casp3 در موش بزرگ آزمایشگاهی رده ویستار آلبینو دریافت‌کننده پروبیوتیک در مواجهه با دز درمانی 2Gy پرداخت.


به گزارش روابط عمومی دانشکده پیراپزشکی: امید آزادبخت دانشجوی کارشناسی ارشد رادیوبیولوژی از پایان‌نامه خود با عنوان بررسی تغییرات بیان ژن‌های Runx2,Alp,Ocn,Casp3 در موش بزرگ آزمایشگاهی رده ویستار آلبینو دریافت‌کننده پروبیوتیک در مواجهه با دز درمانی 2Gy دفاع کرد.

حفاظت در برابر اثرات مخرب پرتوهای یونیزان یک دغدغه است که برای اولین بار در سال ۱۹۴۲ شروع شد. این موضوع به حدی اهمیت دارد که ارتش ایالات‌متحده برای حفاظت تشعشعی در برابر ترورهای بیولوژیکی و حملات اتمی و ... مأموریت کشف و سنتز رادیوپروتکتور ها را به موسسه والتر رید سپرد.
امروزه حتی در مراکز رادیوتراپی برای کاهش استیوپروز ناشی از تشعشع، هیچ راه پیشگیرانه‌ای وجود ندارد؛ بنابراین در این پژوهش عوامل پروبیوتیکی را برای تغییر میزان بیان استخوان‌سازی و اپوپتوز بررسی شد.
نتایج این مطالعه نشان داد که این رژیم غذایی باکتریایی باعث بهبود استخوان‌سازی شد. (کاهش اثرات منفی تشعشع). از طرفی در این مطالعه آپوپتوز افزایش یافت که باید در مطالعات بعدی، بررسی تخصصی برای بهبود اثر پروبیوتیک ها صورت بگیرد؛ و همچنین مکانیسم اثرگذاری باکتری‌ها باید موردبررسی قرار بگیرد.
دکتر وحید چنگیزی و دکتر الهه متوسلی اساتید راهنمای این پژوهش بودند. دکتر ناهید عین الهی و دکتر الهه جزایری داوری آن را بر عهده داشتند.

الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *