محتوای خبری دانشکده پیراپزشکی

برگزیده ششمین کنگره بین المللی دستاوردهای پژوهش در دانش پزشکی

الهام مسرت محقق جوان دانشکده پیراپزشکی خودشناسی و برنامه ریزی را مهمترین عامل موفقیت خود دانست

الهام مسرت: اگر به کذشته برگردم بازهم رشته مدیریت اطلاعات سلامت را انتخاب خواهم کرد.

 
گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده پیراپزشکی، در ششمین کنگره بین المللی دستاوردهای پژوهش در دانش پزشکی الهام مسرت دانشجوی دکتری تخصصی (Ph.D) مدیریت اطلاعات سلامت به عنوان محقق جوان برگزیده شد. به این بهانه به گفت و گو با وی پرداختیم.
لطفا خودتان را معرفی کنید؟
الهام مسرت هستم، دانشجوی دکتری رشته مدیریت اطلاعات سلامت دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. بنده تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تحصیل کرده و بعد از گذراندن طرح خود به صورت هیات علمی؛ مجددا دوره دانشجویی را در مقطع دکتری در دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز کردم.
در این مدت مشتاقانه دنبال فعالیت های مورد علاقه ام بودم و فعالیت های فرهنگی و تحقیقاتی را در کنار تحصیل ادامه دادم. دوستان به هیچ وجه بابت لطمه خوردن تحصیلات به خاطر فعالیت های فرهنگی و تحقیقاتی نگران نباشند؛ بنده همیشه دانشجوی ممتاز دوره بودم.
عاشق رشته تحصیلی خود هستم. طوری که اگر یک بار دیگه به گذشته برگردم ، همین رشته تحصیلی را ادامه خواهم داد. هم اکنون هم تمام تلاشم بر این است که از طریق فعالیت های مختلف از جمله چاپ مقالات، همکاری های مشترک با متخصصان مراقبت بهداشتی، برگزاری کارگاه ها و ... اهمیت و ارزش این رشته تحصیلی را بیش از پیش برای دیگران ؛ بویژه دوستانی که در حوزه سلامت مشغول خدمت هستند؛ آشکار سازم.چرا که داشتن یک سیستم مدیریتی قوی در حوزه سلامت مستلزم مدیریت اطلاعات در محورهای بالینی، آموزشی و تحقیقاتی است.
در خصوص سوابق پژوهشی خود توضیح دهید.
فعالیت های تحقیقاتی خود را با ورود به کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده پیراپزشکی شهید بهشتی آغاز کردم. بعد مدت کوتاهی مسئول کمیته تحقیقات شدم. با وجود امکانات محدود؛ در مدت حضورم تمام تلاش خود را برای ارتقاء فعالیت های تحقیقاتی در دانشکده انجام دادم، تا حدی که دانشکده در برخی حیطه ها رتبه یک را در بین دانشکده ها کسب کرد. بعدها سمت مسئول بخش آموزش در پژوهش کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه بر عهده گرفتم و همزمان با مرکز تحقیقات گوارش و کبد همکاری می کردم. در دوران هیت علمی هم مسئول پژوهش در آموزش EDC بودم.
در سال 88 پژوهشگر برگزیده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شدم. خوشحال بودم چون برای اولین بار یکی از دانشجویان رشته های پیراپزشکی برگزیده شده بود و تعداد مقالات و رزومه پژوهشی بنده این شرایط پیش آورده بود. بخاطر علاقه بسیاری که به کمیته تحقیقات دانشجویی داشتم با ورود به دانشگاه علوم پزشکی تهران با هدفی والاتر که گسترش اندک معلومات خود به دوستان علاقه مندم به تحقیق بود ؛ کارم را ادامه دادم. در سال 92 نیز به عنوان پژوهشگر برتر در مجمع سالیانه مرکز پژوهش های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران معرفی شدم.
می توانم به جرات بگویم بنده عاشق انجام فعالیت های تحقیقاتی هستم و به خودم قول دادم در هر جایی که فعالیت کنم ، باید بخشی از وقتم رو برای ارتقاء فعالیت های کمیته تحقیقات دانشجویی کشورم اختصاص بدهم. جایی که به آنجا تعلق دارم، جایی که تجربیات مفید و ارزشمند بسیاری را کسب کردم.
از دیگر سوابق پژوهشی بنده به اخذ رتبه برتر کنکوری، انتخاب به عنوان دانشجوی ممتاز تحصیلی، انتخاب به عنوان پژوهشگر برتر دانشکده پیراپزشکی علوم پزشکی تهران در سال 1394، داور کنگره های ملی و بین المللی و مجلات علمی پژوهشی، ارائه بیش از 30 مقاله در مجلات معتبر داخلی و بین المللی، ارایه مقاله متعددی در کنگره ملی وبین المللی، همکاری در طرح های ملی،عضو کمیته اجرایی علمی کنگره های ملی و بین المللی، چاپ کتاب در حوزه مدیریت اطلاعات و انفورماتیک پزشکی و تدریس در کارگاه های تحقیقاتی می توان اشاره کرد.
مهمترین عامل موفقیت خود را چه می دانید؟
اگر منظورتان از موفقیت تمام کردن کاری است که برای آن برنامه ریزی کردم بله بنده خودم در خیلی از عرصه ها موفق می دونم. علت موفقیتم در گام نخست به خودشناسی مربوط می شود که چه پتانسیل و علایقی داشتم و بعد شناخت علایق ،اهدافی در نظر گرفتم و برای رسیدن به آن اهداف مشتاقانه تلاش و برنامه ریزی کردم. بنده عاشق دانستن و یادگیری هستم. تا به امروز هیچ چیزی نتوانسته جایگزین لذتی شود که از دانستن و یادگیری کسب می کنم.
علت انتخاب خود را به عنوان محقق جوان چه چیز می دانید؟
این سوال نمی توانم پاسخ بدهم چون در جریان معیارهای انتخاب کنگره یلدا نبودم. گروه مدیریت اطلاعات سلامت زحمت ارسال رزومه را برای کنگره کشیدند. ولی در موارد دیگر تعداد و کیفیت مقالات و پروژه های تحقیقاتی، فعالیت های برگزیده تحقیقاتی، کتاب ها، تدریس ها، داوری ها، انتشار نشریات پژوهشی و ... است.
توصیه شما به سایر دانشجویان برای طی کردن مسیر موفقیت چیست؟
خود را بشناسند و باور کنند،اهداف زندگی خود را بر اساس مقایسه با دیگران طراحی نکرده و در زمان طراحی اهداف زندگی به علایق خود توجه کنند، عشق خدمت به جامعه بشری همیشه همانند منبع پرقدرت انرژی است که کمک می کند هر روز بتوانیم با این رسالت، موفق تر از دیروز عمل کنیم، از هر فرصتی برای کتاب خوانی استفاده کنند که معجزه می کند و شرایطی رابرای انتخاب بهترین مسیر زندگی فراهم می کند،به یاد دادن و یاد گیری توجه کنند و احترام و سپاسگزاری از افرادی که به ما در عرصه های مختلف تجربیاتی منتقل کردند را فراموش نکنند.
از گروه دوست داشتنی مدیریت اطلاعات سلامت دانشکده پیراپزشکی تهران و تمامی دوستان و اساتید سایر گروه ها بسیار سپاسگزارم.
دوست دارم به عنوان جمله پایانی یک نکته از حضرت مولانا بگویم که فوق العاده است و شعار زندگیم هست.
هر که گوید او منم او من نشد
خوشه ی او لایق خرمن نشد
من مشو از من بشو تا من شوی
خوشه شو تا لایق خرمن شوی
خبر: الهام حق شناس

کلمات کلیدی
الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس