محتوای خبری دانشکده پیراپزشکی

برگزاری نشست هم اندیشی دانشکده پیراپزشکی و مرکز تحقیقات ترومبوز هموستاز در دانشکده پیراپزشکی

نشست هم اندیشی دانشکده پیراپزشکی و مرکز تحقیقات ترومبوز هموستاز با محوریت انعقاد تفاهم نامه همکاری های دوجانبه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پیراپزشکی، نشست هم اندیشی مسئولان این دانشکده با رئیس مرکز تحقیقات ترومبوز هموستاز مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) با محوریت انعقاد تفاهم نامه همکاری های آموزشی، پژوهشی و تشخیصی دوجانبه با حضور دکتر غلامرضا توگه رئیس مرکز تحقیقات ترومبوز هموستاز، دکتر شعبان علیزاده رئیس دانشکده، دکتر ناهید عین اللهی معاون آموزشی، دکتر افضل شمسی معاون اداری مالی، دکتر لیلا شاهمرادی معاون پژوهشی، دکتر سید هادی موسوی و دکتر آزاده امید خدا اعضای گروه آموزشی هماتولوژی دانشکده پیراپزشکی، چهارشنبه 25 خرداد 1401 در سالن جلسات برگزار شد.
دکتر علیزاده در ابتدای جلسه ضمن خیر مقدم به دکتر توگه با اشاره به سابقه همکاری مرکز تحقیقات ترومبوز هموستاز در آغاز فعالیت گروه هماتولوژی دانشکده پیراپزشکی بیان کرد: در ایامی که به لحاظ اساتید و همکاران خیلی محدودیت داشتیم، همکاران و اساتید بسیار عزیز مجتمع بیمارستانی امام خمینی کمک کردند تا این گروه شکل بگیرد و به شکر خدا از سال 83 که جذب دانشجو شروع شد، تقریبا بدون وقفه در سالهای گذشته ما آموزش و تربیت دانشجوی کارشناسی ارشد را شروع کردیم وادامه دادیم تا مقطعی که به خاطر بحث ادغام دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران بحث جذب دانشجوی مقطع دکتری با توجه به اینکه مقطع دکترای تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی ایران وجود داشت تعلیق شد. بعد از انتزاع هم 7 دانشجوی دکترای تخصصی به همین دانشکده بازگشتند و با مدرک علوم پزشکی تهران فارغ التحصیل شدند. نهایتا در سالهای اخیر پیگیری بیشتری شد، خانم دکتر عین الهی لطف داشتند و همکاران گروه پیگیری کردند و در شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مصوب شد و بحث در برد تخصصی نیز مطرح شد، برد هم موافقت خود را اعلام کرد و همچنین در کلان منطقه‌ی 10 بحث محدودیت تا سال 1405برداشته شد و ان شاءاله و به یاری خداوند و با اضافه شدن متمم در مهر ماه سال جاری و یا نهایتا سال آینده دانشجوی دکتری با گرایش هماتولوژی آزمایشگاهی هم به این مجموعه اضافه خواهد شد.

مدیر گروه آموزشی هماتولوژی دانشکده پیراپزشکی افزود: دانشکده پیراپزشکی علاوه بر مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و مرکز تحقیقات ترومبوز هموستاز که از اول همکاری تنگاتنگی داشته با بیمارستان شریعتی و بخش BMT نیز همکاری گسترده‌ای دارد. همچنین با سازمان انتقال خون برای بخش انتقال خون و طب انتقال خون ارتباط داشتیم و در بخش انتقال خون به ویژه در بحث آموزش عملی و کارآموزی با استانداردهای سازمان انتقال خون پیش رفتیم و ما ارتباط خیلی خوبی با مجموعه انتقال خون داریم. ولی قطعا به ویژه با اضافه شدن دانشجویان دکتری و اهدافی که گروه دارد، فاصله گرفتن از هماتولوژی صرفا مولکولی و غیر کاربردی و نگاه به هماتولوژی آزمایشگاهی که بتواند به بالین و همکاران هماتولوژی و انکولوژی کمک کند مورد انتظار است. به ویژه اینکه بتواند در بحث طب انتقال خون یک سری مشکلات را حل کند. نگاه این هست که بیشتر این ارتباط با همکاران بالینی بیشتر شود. ان شاءلله دکتر توگه نیز بعد از اضافه شدن دانشجویان دکتری به صورت ویژه‌ در کنار ما باشند و ویژه تر، در بحث‌های عملی و کارآموزی و کارورزی در خدمت ایشان باشیم.
همچنین دکتر توگه رئیس مرکز تحقیقات ترومبوز هموستاز در این جلسه گفت: تشکر می‌کنم از این حسن نظری که به ما و مجموعه‌ی ما دارید. من دو نکته را عرض می‌کنم، نکته‌ی اول اینکه بدون هیچ شکی علوم پایه و بالین باید باهم در ارتباط باشند تا بتوانند یکدیگر را تکمیل کنند. بدون شک یکی از مهم‌ترین وظایف گروه علوم پایه این است که نیازهای بالینی را بیابد، تا نیازسنجی انجام نشود نمی‌تواند فعالیت‌های خود را جهت بدهد و تا نفهمد مشکل کجاست؟ سوال کجاست؟ کجا مانعی وجود دارد؟ در این موارد به نتیجه نمی‌رسد. اگرچه ممکن است مطالعات و طرح‌های بسیاری هم انجام شود. همانطور که اشاره شد مقالات بسیاری منتشر می شود ولی ممکن است یکی از آنها نتیجه بدهد ولی همان که نتیجه میدهد دیگران را جبران می‌کند و چه از نظر مالی و چه از نظر دانشی می‌تواند جبران کند. از طرف دیگر اگر بالین هم بخواهد به نتیجه برسد و پیشرفت کند و از صرف معاینه مریض بتواند افق‌های علمی را رد کند و به نتایج جدید و موثرتری برسد، نیازمند به همکاران علوم پایه است. نکته ای که مشخص است این است که تا مشکلات ما در بالین را دانشجویان و همکاران شما درک نکنند، نمی‌توانند برای خودشان برنامه‌ی کاری و یا تحقیقاتی طراحی کنند و ما تا شما در کنارمان نباشید و به ما کمک نکنید نمی‌توانیم در بالین از حالتی که داریم ارتقا پیدا کنیم و درجا می‌زنیم. بنابراین در اینکه ما بتوانیم روشی پیدا کنیم که این ارتباط بیشتر و بهتر شود قطعا خوب است. فقط نکته‌ای که احتمالا حرف اصلی در این جلسه است این است که ما باید چگونه و به چه شکلی این کار را انجام دهیم.

در ادامه جلسه دکتر عین اللهی بیان کرد: پتانسیل گروه هماتولوژی برای تربیت دانشجو بسیار خوب است. به این خاطر که از سال 83 در دانشکده پیراپزشکی شروع به جذب دانشجوی کارشناسی ارشد و تحصیلات تکمیلی کردیم که امور این مقطع با سایر مقاطع متفاوت است. من امیدوارم که این همکاری باعث شود تا دردی از دردهای جامعه حل شود. سال‌هاست که بسیاری از کارهای تحقیقاتی فقط به تولید مقاله بدون اینکه کمکی به بیماران کند محدود شده است. اگر کارهای تحقیقاتی در راستای کمک به بیماران باشد، قطعا به نفع کشورمان خواهد بود و بودجه‌های تحقیقاتی هم در جای درست هزینه می شوند.
دکتر امیدخدا نیز بیان کرد: دانشجویان از اینکه در حوزه بالین فعالیت داشته باشند بسیار راضی هستند و در حقیقت مایلند تا در بالین بیمار را ببینند و آن مطالبی که خوانده اند را به صورت عملی تطابق بدهند.
دکتر موسوی نیز گفت: به امید خدا با انعقاد این تفاهم نامه، بی انگیزگی دانشجویان که دروس تئوری را فراگرفته اند ولی به صورت عملی خیلی فعالیت نکرده اند را بتوانیم رفع کنیم. امیدوارم که این اتفاقات ان شاءاله رقم بخورد و بتوانیم این همکاری نزدیک را داشته باشیم.

همچنین دکتر شاهمرادی بیان کرد: یکی از برنامه‌های ما در معاونت پژوهشی دانشکده پیراپزشکی، بحث ارتباط با مراکز تحقیقاتی و بیمارستان‌های مختلف است که در واقع از دل این ارتباط، نیازهای پژوهشی پدیدار می شود. در همین راستا مایلیم تا در طرح‌های پژوهشی، آموزشی و به خصوص در بحث دکترای رشته‌ی هماتولوژی بتوانیم کمک کنیم و همکاری داشته باشیم.

دکتر شمسی نیز با تاکید بر تاثیرات مثبت این همکاری افزود: ان شاءلله که این همکاری باعث خیر شود، در طول زمان مسئولیت دکتر علیزاده، ما در دانشکده پیراپزشکی هر زمان کاری را آغاز کردیم تا انتها و به درستی پیش برده ایم. در حوزه مالی و اداری نیز هیچ محدویتی نیست ولی اگر هم مانع یا محدودیتی هم به وجود آمد، ما تلاش می کنیم تا رفع شود و به بهترین نتیجه برسیم.

محمد معین افشاری
تهیه کننده:

محمد معین افشاری

تصاویر

دکتر شعبان علیزاده دکتر ناهید عین اللهی دکتر غلامرضا توگه دکتر افضل شمسی دکتر لیلا شاهمرادی دکتر آزاده امیدخدا دکتر سید هادی موسوی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *