محتوای خبری دانشکده پیراپزشکی

برگزاری کارگاه صیانت از حقوق شهروندی در دانشکده پیراپزشکی

به همت دفتر صیانت از حقوق شهروندی دانشکده پیراپزشکی، کارگاه صیانت از حقوق شهروندی با تدریس مشاور امور حقوقی معاونت توسعه دانشگاه برگزار شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده پیراپزشکی، کارگاه صیانت از حقوق شهروندی با تدریس محمد رحیم قهستانی مشاور امور حقوقی معاونت توسعه دانشگاه، با حضور کارکنان و اعضای هیات علمی چهارشنبه 1 دی 95 در سالن اجتماعات برگزار شد.
در این کارگاه، قهستانی به تعریف حقوق، قانون، تفاوت حقوق و قانون، تعریف شهروند و حقوق آنها و انواع حقوق شهروندی پرداخت و گفت: بسیاری از مشکلات دادگاه ها و محاکم قضایی، عدم آگاهی افراد از حقوق و تصورات اشتباه آنان است.
مشاور امور حقوقی معاونت توسعه در خصوص تعریف شهروند گفت: زمانی که فردی شهروند کشوری است، حقوقی دارد که حکومت ملزوم به رعایت این حقوق بوده و از طرفی شهروندان نیز مسئولیت هایی را نیز به عهده دارند که باید آنها را رعایت کنند. حقوق شهروندی انواعی دارد که از آن جمله می توان به مصونیت، مساوات، حقوق سیاسی و اجتماعی اشاره کرد.
وی افزود: منشور کوروش کبیر اولین منشور حقوق بشر جهانی است که در سال 1971 میلادی سازمان ملل آن را به شش زبان رسمی منتشر کرد. اعلامیه جهانی حقوق بشر بعد از منشور کوروش کبیر در سال 1948 تصویب شد و تمام کشورهای عضو سازمان ملل ملزم به رعایت آن و قرار دادن سرفصل آن در قانون اساسی خود هستند. اعلامیه حقوق بشر اسلامی نیز در سازمان کنفرانس اسلامی در قاهره بین کشورهای اسلامی به تصویب رسید.
قهستانی اظهار داشت: تفاوت در قوانین کشوره،  به علت تقاوت در جهان بینی و نوع نگاه آنها است، کشورهای غربی اومانیست بوده و مالکیت همه چیز را برای انسان می دانند ولی کشورهای اسلامی مالکیت را برای خدا قائل هستند و این امر موجب تفاوت در قانون اساسی کشورها شده است.
در پایان این کارگاه، پرسش و پاسخ صورت گرفت.

الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس