محتوای خبری دانشکده پیراپزشکی

دانشجوی دانشکده پیراپزشکی، سیستم اطلاعات پایش کفایت همو دیالیز را طراحی و پیاده‌سازی کرد

دکتر محمد جبرائیلی دانشجوی دوره دکتری تخصصی رشته مدیریت اطلاعات سلامت دانشکده پیراپزشکی از رساله خود دفاع کرد.

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی دانشکده پیراپزشکی، دکتر محمد جبرائیلی دانشجوی دوره دکتری تخصصی رشته مدیریت اطلاعات سلامت این دانشکده از رساله خود دفاع کرد، به این بهانه به گفت‌وگو با وی پرداختیم.

لطفاً در مورد سوابق تحصیلی خود توضیح دهید؟
بنده در سال 1382، رشته مدارک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز قبول شدم. بلافاصله در سال 1386، کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی ایران پذیرفته شدم و در سال 1390 موفق به قبولی دکتری مدیریت اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران شدم.

در خصوص سوابق کاری خود توضیح دهید.
از سال 1388 عضو هیات علمی گروه فناوری اطلاعات سلامت و همچنین مسئول استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه شدم.

در خصوص عنوان رساله خود، موضوع و روش انجام آن توضیح دهید.
عنوان رساله بنده طراحی و پیاده‌سازی سیستم اطلاعات پایش کفایت همو دیالیز است که در 4 فاز اصلی تعیین داده‌ها و قابلیت‌های موردنیاز سیستم اطلاعاتی، طراحی سیستم، پیاده‌سازی آن به شکل وب‌سرویس در مرکز آموزشی منتخب و در آخر ارزیابی تأثیر سیستم اطلاعاتی انجام گرفت. این سیستم، درمجموع دارای 124 عنصر داده‌ای بوده که در پلتفرم ASP.NET و با استفاده از زبان C# و پایگاه داده SQL Server در بخش همودیالیز بیمارستان طالقانی ارومیه پیاده‌سازی شد. ارزیابی سیستم اطلاعات نشان داد که پیاده‌سازی سیستم بر شاخص‌های کفایت همودیالیز( spKt/V، URR و eKt/V )تأثیر مثبتی دارد.

آیا مطالعه مشابهی در این زمینه در ایران انجام‌شده است؟
در بررسی‌های انجام‌یافته مورد مشابهی در ایران یافت نشد.

آیا مطالعه مشابهی در این زمینه در خارج از کشور انجام‌شده است؟
در برخی کشورها سیستم‌های مشابه وجود داشت اما روش طراحی و ابزارهای متفاوتی استفاده‌شده بود.

مهم‌ترین مانع انجام طرح خود در مراحل مختلف چه می‌دانید؟
نیاز به حمایت مالی بیشتری بود و همچنین حجم کاری ارائه‌کنندگان خدمات دیالیز بسیار بالاست زمان کمتری برای کار با سیستم داشتند.

نتیجه و دستاورد پژوهش خود را چه می‌دانید؟
با توجه به قابلیت‌های موجود در سیستم اطلاعات پایش کفایت همودیالیز مبنی بر ارائه یادآوری و هشدار درزمینه بیماران باکفایت پایین‌تر از استاندارد و دسترسی به‌موقع نفرولوژیست ها به اطلاعات موردنیاز بدون محدودیت زمانی و مکانی، تمرکز بیشتر بر این بیماران افزایش‌یافته و امکان انجام مداخلات مؤثر میسر می‌شود و از سوی دیگر، با توجه به ثبت اطلاعات مربوط به فرآیند دیالیز ارائه‌شده میزان تبعیت از طرح درمانی و رعایت راهنمای بالینی توسط پرستاران دیالیز، افزایش می‌یابد. این عوامل باعث ارتقای کفایت همودیالیز می‌شود.

از کار شما چند مقاله تهیه‌شده است؟
5 مقاله نمایه شده در Pubmed یا ISI و 3 مقاله علمی پژوهشی چاپ‌شده است.

از وقتی که در اختیار ما گداشتید سپاسگزارم.
توضیح اینکه دکتر مرجان قاضی سعیدی و دکتر رضا صفدری اساتید راهنما و دکتر خدیجه مخدومی نفرولوژیست و معاون آموزشی دانشگاه ارومیه و دکتر رحیمی دانشیار رشته انفورماتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه اساتید مشاور این پایان‌نامه بودند. دکتر فرحناز صدوقی استاد رشته مدیریت اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر پریسا جوادیان نفرولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و دکتر ماشاا... ترابی داوران خارجی و دکتر لیلا شاهمرادی و دکتر حمید چوبینه به‌عنوان داور داخلی به داوری این پژوهش پرداختند./ق

الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس