محتوای خبری دانشکده پیراپزشکی

دفاع از پایان نامه حمیده والی دانشجوی کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات سلامت دانشکده پیراپزشکی

والی از پایان‌نامه خود با عنوان طراحی، ایجاد و ارزیابی پرونده الکترونیک پزشکی زخم پای دیابتی دفاع کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پیراپزشکی، حمیده اسداله خان والی دانشجوی کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات سلامت این دانشکده از پایان‌نامه خود با عنوان طراحی، ایجاد و ارزیابی پرونده الکترونیک پزشکی زخم پای دیابتی دفاع کرد.
دیابت شایع‌ترین بیماری متابولیک در جهان بوده وجه مشترک این گروه از بیماری‌های متابولیک گلوکز خون است. افزایش شیوع دیابت در منطقه مدیترانه شرقی و شمال آفریقا طی سه دهه گذشته چشمگیر بوده است. در ایران به‌عنوان یکی از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی، طی 3 دهه گذشته شیوع دیابت دو برابر شده است.
یکی از ناتوان‌کننده‌ترین عوارض دیابت زخم پای دیابتی است. احتمال ابتلای یک بیمار دیابتی به ضایعات پا (اولسر /گانگرن) در تمام طول عمرش 15-25 درصد با احتمال بروز سالیانه 1-4/1 درصد تخمین زده می‌شود که بیش از 15 درصد این زخم‌ها درنهایت منجر به آمپوتاسیون عضو خواهد شد. فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر به‌واسطه رشد و گسترش روزافزون و به‌کارگیری امکانات رایانه‌ای و انتقال داده‌ها و ایجاد شبکه‌های جهان‌گستر مانند اینترنت با اطلاعات ارزشمند و خدمات متنوع، محیط‌های تبادل اطلاعات را به‌شدت دچار تغییر کرده است.
در همین راستا استفاده از پرونده الکترونیک سلامت در دهه اخیر به شکوفایی رسیده است و نفوذ روزافزون آن در فعالیت‌های پزشکی نوید ارتقاء در کیفیت مراقبت‌های بهداشتی، کاهش خطاهای پزشکی، تسهیل بیشتر در مراقبت‌ها را می‌دهد. در طراحی مطالعه حاضر که نوع پژوهش کاربردی و نوع مطالعه توصیفی –توسعه‌ای بوده است با توجه به‌ضرورت و اهمیت پرونده الکترونیک پزشکی با رویکرد فناورانه نسبت به ایجاد، طراحی و ارزیابی پرونده الکترونیک برای بیماران مبتلابه زخم پای دیابتی اقدام شد.
درروش انجام کار در مرحله اول (شناسایی و اعتبارسنجی عناصر اطلاعاتی پرونده الکترونیک پزشکی بیماران زخم پای دیابتی) از طریق پرسشنامه اطلاعات از منابع معتبر علمی و بستر اینترنتی جمع‌آوری و به روش CVR مجموعه حداقل داده اعتبار محتوا شده است. در مرحله دوم (طراحی و ایجاد پرونده الکترونیک پزشکی زخم پای دیابتی) از پایگاه داده SQL SERVER 2014 MS، زبان برنامه‌نویسی C#, VB.net Framework 4.0 و به‌منظور تهیه گزارش‌هایی از Crystal Report و Fast Report استفاده‌شده است.
در مرحله سوم (ارزیابی عملکرد پرونده الکترونیک پزشکی) با استفاده از پرسشنامه کوئیز و ورود اطلاعات در سامانه کارایی سیستم و صحت عملکرد ارزیابی انجام‌شده است. یافته‌های پژوهش حاضر حاکی از آن است که از 23 عنصر اطلاعاتی نظرسنجی شده بخش دموگرافیک و هویتی مواردی که بر اساس روش CVR و جدول لاوشه 99 درصد تائید داشتند موردپذیرش قرار گرفت. در بخش بالینی از 86 عنصر اطلاعاتی نظرسنجی شده، عناصر اطلاعاتی که بیش از 51 در صد تائید داشتند موردپذیرش قرار گرفت و رضایت کاربران و کارایی پیش‌بینی‌شده را در ارزیابی به دست آورد.
 درنتیجه گیری حداقل عناصر اطلاعاتی موردنیاز پرونده الکترونیک پزشکی زخم پای دیابتی در بخش بالینی به شش قسمت شرح‌حال، اطلاعات زخم، اطلاعات اندام تحتانی، نتایج پاراکلینیک، مدیریت زخم و پیگیری تقسیم شد و اطلاعات دموگرافیک و هویتی به پنج قسمت هویتی، پذیرش، مالی، گزارش‌گیری، قابلیت سیستم تقسیم شد. همچنین افزایش قابلیت‌های سیستم نظیر داشبورد مدیریتی، قابلیت‌های مرتبط با ذخیره، بازیابی و تفسیر تصاویر زخم، نمودارهای پیشرفت بهبودی در ارتقاء کیفیت مراقبت و پیگیری درمان این بیماران مؤثر است.
دکتر مرجان قاضی سعیدی عضو هیئت‌علمی دانشکده پیراپزشکی و غلامرضا اسماعیلی جاوید عضو هیئت‌علمی جهاد دانشگاهی اساتید راهنما و دکتر نیلوفر محمد زاده عضو هیئت‌علمی دانشکده پیراپزشکی استاد مشاور این پژوهش بودند. دکتر رضا صفدری عضو هیئت‌علمی دانشکده پیراپزشکی و دکتر سید مهدی طبایی عضو هیئت‌علمی جهاد دانشگاهی داوری آن را بر عهده داشتند.

الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *