محتوای خبری دانشکده پیراپزشکی

دفاع از پایان نامه زهرا کریمی آذر دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشکده پیراپزشکی

کریمی آذر از پایان‌نامه خود با عنوان بررسی مقایسه‌ای شاخص‌های آلت متریک و استنادات مقالات پژوهشگران دندان‌پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی منتخب در Altmetric.com و Scopus در فاصله سال‌های 2014 تا 2018 دفاع کرد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده پیراپزشکی: زهرا کریمی آذر دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی این دانشکده از پایان‌نامه خود با عنوان بررسی مقایسه‌ای شاخص‌های آلت متریک و استنادات مقالات پژوهشگران دندان‌پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی منتخب در Altmetric.com و Scopus در فاصله سال‌های 2014 تا 2018 دفاع کرد.
از دهه 1960 تاکنون استنادها و شاخص‌های مبتنی بر آن برای ارزیابی تأثیر پژوهش‌ها مورداستفاده قرار  می‌گیرد؛ اما استفاده از استنادها همواره با محدودیت‌هایی همراه بوده است. استنادها فقط تأثیر علمی را می‌سنجند و انواع دیگر تأثیر ازجمله تأثیر اجتماعی را موردسنجش قرار نمی‌دهند. به‌علاوه استناد فرایندی زمان‌بر است و برای دستیابی به استنادهای یک اثر پژوهشی و ارزیابی تأثیر آن به‌طور متوسط دو سال زمان نیاز است. این در حالی است که امروزه با پیشرفت فناوری و به‌ویژه قابلیت‌های وب دو حجم عظیمی از اطلاعات در مدت‌زمان کوتاهی در محیط وب به اشتراک گذاشته می‌شود. ازآنجایی‌که امکان مطالعه تمام انتشارات وجود ندارد نیاز به پالایش پژوهش‌ها جهت دستیابی به اطلاعات باکیفیت و روزآمد احساس می‌شود. در پاسخ به این نیاز شاخص‌های جدیدی تحت عنوان آلتمتریکس برای ارزیابی پژوهش‌ها شکل‌گرفته است که مبتنی بر وب اجتماعی بوده و تأثیر پژوهش‌ها را در محیط وب و با سرعت بیشتری در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد.
با توجه به جدید بودن این شاخص‌ها، نیاز به انجام پژوهش‌هایی که وضعیت مقالات ایرانی را در خصوص این شاخص‌ها مشخص کند احساس می‌شد. ازاین‌رو در این مطالعه مقالات دندان‌پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی منتخب در فاصله سال‌های 2014 تا 2018 ازنقطه‌نظر استنادات و شاخص‌های آلتمتریک موردمطالعه قرار گرفت.
یافته‌ها نشان داد مقالات دانشگاه علوم پزشکی تهران با میانگین 80/6± 48/4 استناد به ازای هر مقاله، از عملکرد استنادی بالاتری و دانشگاه علوم پزشکی مشهد با میانگین نمره توجه آلتمتریک 59/11± 89/5 از عملکرد آلتمتریک بالاتری نسبت به سایر دانشگاه‌ها برخوردار بودند. درمجموع برای مقالات دندان‌پزشکی شش دانشگاه منتخب در بازه زمانی مربوطه، 1/71 درصد کل مقالات (1115 مقاله) استناد دریافت کرده بودند که میانگین استناد به هر مقاله 55/5± 90/3 بود. 9/15 درصد مقالات دارای شناسه شیء دیجیتال (226 مقاله)، حداقل یک‌بار دریکی از منابع توجه آلتمتریک، مورداشاره قرارگرفته بودند که میانگین نمره توجه آن‌ها 52/4± 30/2 بود. بیشترین میزان توجه به مقالات، مربوط به مندلی با 37/17± 32/21 خواننده، دایمنشنز با 65/7± 4/7 استناد و توئیتر با 22/4± 1/2 اشاره بود. بررسی رابطه میان شاخص‌های آلتمتریک و تعداد استنادات اسکوپوس، نشان‌دهنده همبستگی مثبت و قوی میان استنادات اسکوپوس با استنادات دایمنشنز و خوانندگان مندلی و همبستگی مثبت و ضعیف میان تعداد استنادات اسکوپوس و نمره توجه آلتمتریک بود.
دکتر سید جواد قاضی میرسعید استاد راهنما این پژوهش بود. دکتر فاطمه شیخ شعاعی و دکتر سعید غفاری داوری آن را بر عهده داشتند.
عکس و خبر: الهام حق شناس

کلمات کلیدی
الهام  حق شناس
تهیه کننده:

الهام حق شناس